برابری شاخص‌کل امروز با کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی!

یک کارشناس بازارسرمایه معتقد است که شاخص‌کل که این روزها تنها نشان‌دهنده کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی است و به طور طبیعی باید در کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی قرار بگیرد.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه به بیداربورس گفت: رفتار متناقض شاخص‌کل و پرتفوی سهامداران گویای شاخص‌سازی است و سیاست‌گذار از این روش استفاده می‌کند تا وضعیت بورس را به مقامات بالادستی آنطور که مدنظرش است نشان دهد.

به عقیده او شاخص‌کل که این روزها تنها نشان‌دهنده کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی است و به طور طبیعی باید در کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی قرار بگیرد.

ارزش دلاری بازار به سقف سال ۹۲ رسیده است

به گفته وی ارزش دلاری بازارسرمایه این روزها باوجود تمامی شرکت‌هایی که به بازارسرمایه اضافه شدند، افزایش سرمایه‌ها و ... به سقف سال ۹۲ رسیده و این مهم نشان‌دهنده عمق فاجعه است.

حق‌شناس با یادآوری این موضوع که بازارسرمایه در روزهای اخیر دچار رکود شده و از نبود نقدینگی رنج می‌برد، عنوان کرد: سیاست‌گذار کلان اقتصادی تمایل دارد تا تمامی بازارها را به سمت رکود هدایت کند  و متاسفانه برای مهار تورم، خروجی تورم را هدف گرفته است و به عبارتی این سیاست با ماجرای فشرده شدن فنر برابری می‌کند؛ بازارسرمایه به دلیل شرایط خاصی که دارد رکود خود را در قالب افت قیمت نمایش می‌دهد و این موضوع موجب شده تا بورس نسبت به سایر بازارهای موازی افت بیشتری را تجربه کند.    

چشمِ بازارسرمایه به روند دلار است

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به این موضوع که چشم بازارسرمایه به روند دلار است، خاطرنشان کرد: بازارسرمایه روند دلار را تعقیب می‌کند و باتوجه به سیاست‌های دولت و روند کلی اقتصاد به نظر می‌رسد که تا پایان تابستان دولت می‌تواند دلار را سرکوب و در محدوده فعلی حفظ کند اما در نیمه دوم سال دلار روند خود را در پیش خواهد گرفت و طبیعتا بورس هم به روند واکنش نشان خواهد داد.

او در تشریح روند امروز بازارسرمایه بیان کرد: روز جاری شاهد مخابره شدن اخبار مثبتی از جمله فروش بلوکی ایرانخودرو و همچنین تمدید مهلت برای فروش حد نصاب سهام صندوق‌های سرمایه‌گذایر درآمد ثابت بودیم که باتوجه به روند نزولی سنگینی که بازار در روزهای گذشته تجربه کرده طبیعی است چنین اخباری از سرعت فشار فروش بکاهند و موجب تقویت تقاضا شوند و ازسویی این روزها شاهد این موضوع هستیم که بازارسرمایه از لحاظ بنیادی و ارزش جایگزینی بسیار ارزنده است.

دولت از مصوبه خود عقب‌نشینی می‌کند؟

حق‌شناس در خصوص مهلت ۱۰ روزه مجلس به دولت جهت اصلاح مصوبه نرخ خوراک، بیان کرد: به صورت قانونی دولت ۱۰ روز مهلت دارد تا مصوبه را اصلاح و یا اینکه پاسخی را به مجلس ارائه کند چرا که درغیر اینصورت مصوبه به صورت اتوماتیک ملغی خواهد شد.

او در ادامه عنوان کرد:  باتوجه به اینکه دولت از بند مذکور جهت تامین یارانه‌ها استفاده می‌کند بعید است از مصوبه خود عقب‌نشینی کند چرا که از سویی به لحاظ سیاسی توان دست‌درازی به سایر حامل‌های انرژی را ندارد. 

وی در پاسخ به این سوال که اصلاح این مصوبه می‌تواند به بازارسرمایه کمکی کند یا خیر، گفت: این مسئله می‌تواند بر بازارسرمایه تاثیرگذار باشد اما موضوع اصلی اعتمادی است که از بورس سلب شده و ترمیم آن بسیار است و آنطور که تجربه ثابت کرده بازار تا مدت‌ها چوب نبود اعتماد را خواهد خورد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 33134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =