همه‌چیز در خصوص "بریکس"

به گفته مدیر معاملات کارگزاری بانک رفاه بریک نام اختصاری است که در سال ۲۰۰۱ با نام BRIC توسط جیم اونیل؛ برای برزیل، چین، هند و روسیه ابداع شد و بعدها در سال ۲۰۱۰، آفریقای جنوبی به بریکس اضافه شده است.

داوود حسنی، مدیر معاملات کارگزاری بانک رفاه در گفت و گو با بیداربورس گفت: بریک نام اختصاری است که در سال ۲۰۰۱ با نام BRIC توسط جیم اونیل؛ برای برزیل، چین، هند و روسیه ابداع شد و بعدها در سال ۲۰۱۰، آفریقای جنوبی به بریکس اضافه شده است.

وی محورهای کلی مورد توجه بریکس را اینگونه تشریح کرد: 
*افزایش مبادلات تجاری بین کشورهای عضو و در نتیجه تقلیل وابستگی اقتصادی به اروپا و آمریکا
*تشکیل بانک توسعه و ذخیره ارزی در برابر نهادهای غربی هم چون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول
*ایجاد روابط جنوب - جنوب
*استفاده از پتانسیل کشورهای در حال توسعه برای تغییر مناسبات اقتصاد جهانی و عادلانه تر کردن آن
*ایفای نقش موثر در کمک کردن به کشورهای در حال ورشکستگی
*تاثیرگذاری مثبت بر بحران های سیاسی یا اقتصادی مهم جهانی
به گفته او این ائتلاف در سال‌های اخیر به صورت مستمر رو به رشد بوده و در سال ۱۹۷۵، پیش از شکل گیری بریکس، تقریبا ۱۷ درصد از اقتصاد جهان در اختیار اعضای این گروه بوده است؛ همچنین در سال ۲۰۱۰ به بالای ۲۶ درصد رسیده و در سال جاری هم بالاتر از ۳۲ درصد خواهد بود.
حسنی معتقد است که تعامل کشورهای در حال توسعه با این قدرت جدید سیاسی – اقتصادی می‌تواند در رشد و پیشرفت آنها تاثیرگذار باشد و در این میان، کشورهایی که سعی در تحقق پیشرفت دارند یا به هر دلیلی از راه یافتن و پیوستن به مجموعه و باشگاه صنعتی و اقتصادی دنیا بازمانده‌اند، می‌کوشند تا با پیوستن و ملحق شدن به این سازمان، نیازهای اقتصادی خود را برآورده سازند.
این کارشناس ارشد بازارسرمایه اظهار داشت: عضویت در بریکس، علاوه بر ارتقای همکاری های دوجانبه و چندجانبه با اعضای این گروه، بر قدرت مانور سیاسی و امنیتی ایران در فضای منطقه ای و بین المللی می‌افزاید؛ به خصوص که از منظر مناسبات بین‌المللی، ایران با خواسته‌های گروه بریکس مبنی بر به چالش کشیدن یک جانبه گرایی آمریکا و نظم تحت رهبری غرب اشتراک نظر دارد.
وی افزود: بریکس ساز و کاری برای تقویت روابط دو و چند جانبه میان کشورهای عضو است؛ در نتیجه بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران از طریق عضویت در بریکس می تواند روابط خود را با کشورهای عضو گسترش دهد.
این فعال بازارسرمایه در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به وجود ساز و کارهای اقتصادی در بریکس؛ همچون بانک توسعه جدید و صندوق ذخیره، ایران می تواند با سهولت بیشتری از این نهادها وام بگیرد یا مشارکت آنها را برای سرمایه گذاری در طرح های زیربنایی خود جلب کند. همچنین بهبود نظام پولی بانکی جهانی و تمرکز بر ارزهای ملی یکی از مسائل اقتصادی مهم مورد توجه گروه بریکس است؛ چنان که این گروه در سال ۲۰۱۵ بانک بریکس با نام «بانک توسعه نوین» را ایجاد کرد و در راستای توجه به ارزهای ملی کشورهای عضو، تشکیل صندوق «ذخیره ارزی بین‌المللی» بر اساس ارز کشورهای عضو در جریان است.
مدیر معاملات کارگزاری بانک رفاه در نهایت گفت: مزیت دیگر پیوستن به بلوک جهانی برای کشورمان در این است که ایران می‌تواند پیگیری سیاست خنثی‌سازی تحریم‌های غرب علیه کشور خود را با قدرت بیشتری ادامه دهد. همچنین همکاری در چارچوب بریکس و نظایر آنها اقدامی است که در میان‌مدت و بلندمدت می تواند نتایج مثبت تجاری و اقتصادی برای ما داشته باشد، اما توجه شود مهم‌ترین گام برای بهره مندی از این پیمان ها رفع تحریم های بانکی علیه ایران و همچنین تصویب اف ای تی اف است.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 33314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =