۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶

عدم عقب‌نشینی دولت از موضع خود با بورس چه می‌کند؟

 احمد احمدآبادی_عضو هیات مدیره سبدگردان داناک
عدم عقب‌نشینی دولت از موضع خود با بورس چه می‌کند؟

به گفته یک کارشناسان بازارسرمایه در صورت عدم تغییر موضع دولت و پافشاری بر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها علاوه بر افزایش عرضه شاهد گسترش فضای ابهام در سایر صنایع نیز هم خواهیم بود .

 احمد احمدآبادی، عضو هیات مدیره سبدگردان داناک در گفت‌وگو با بیداربورس، عنوان کرد: در سال‌های اخیر تجربه ثابت کرده که مسائلی از جمله نداشتن فرمول مشخص، تصمیمات نگهانی و در نتیجه این موارد سایه انداختن فضای ابهامی بر بازارسرمایه و همچنین داغ شدن بازار شایعات، می‌تواند از افزایش بهای تمام شده در هر صنعتی برای آن مهلک‌تر باشد.

شرط تقویت تقاضا چیست؟

به گفته او انتظار فعالین بازار سرمایه رسیدن به یک فرمول مشخص و قابل محاسبه برای نرخ خوراک این ابر صنعت یعنی صنعت پتروشیمی بوده که به نظر دور از دسترس نیست و  در صورت تعیین فرمول مشخص و خروج از فضای فعلی با توجه به اصلاح صورت گرفته قطعا تقاضا برای نمادهای این گروه به خصوص سهم‌هایی که در روزهای اخیر اصلاح بیشتری را تجربه‌ کرده‌اند و از نرخ ۷ هزار تومانی تاثیر پذیری منفی و بیشتری را پذیرفته‌اند، تقویت خواهد شد. 

وی در ادامه بیان کرد: در صورت عدم تغییر موضع دولت و پافشاری بر این نرخ علاوه بر افزایش عرضه شاهد گسترش فضای ابهام در سایر صنایع نیز هم خواهیم بود .

بازارسهام جذاب‌تر از سایر بازارهای موازی

احمد آبادی با اشاره به این مهم که  بازار بورس در محدوده شاخص ۱/۹ میلیون واحدی از سایر بازارهای موازی جذاب‌تر ، نقد شونده‌تر و کم ریسک‌تر است، خاطرنشان کرد: با توجه به عبور از پیک مصرف برق و بحران تابستانی صنایع و همچنین اصلاح صورت گرفته به نظر می‌رسد شاخص آماده شروع یک مسیر صعودی البته با شیب ملایم باشد، بنابراین تصمیم دولت در خصوص نرخ خوراک و همچنین موضوع واگذاری بلوک خودروسازان و تعیین تکلیف قیمت گذاری خودرو می‌تواند محرک‌های اصلی شروع رشد بازارسهام باشد.

محدوده کف شاخص کل در هفته گذشته شکسته نخواهد شد

به عقیده عضو هیات مدیره سبدگردان داناک در صورتی که موضوعات بالا تعیین تکلیف شود و قیمت دلار در محدوده ۴۸-۵۲ هزار تومان نوسان کند شاهد رشد شاخص تا محدوده ۲/۲ میلیون واحدی و سپس حرکت به سمت سقف اردیبهشت ماه در یک بازه سه الی ۴ ماهه باشیم و در صورتی که دلار به عدد زیر ۴۵ هزار تومان نفوذ نکند، ریزش شدیدی در بازارسرمایه نخواهیم داشت و محدوده کف شاخص کل در هفته گذشته شکسته نخواهد شد.

صنایع پرپتانسیل بورس کدامند؟

احمد آبادی همچنین گفت: در صورت عدم رشد بازارهای دیگر و عمیق تر شدن رکود، به نظر تک سهم‌ها و گروه‌های کوچک‌تر که گزارش‌های فروش ماهانه خوب و به تبع آن ۶ ماهه‌های خوب روانه کدال کنند و همچنین باتوجه به اخباری مانند تجدید ارزیابی و ایجاد بازارهای جدید صادراتی با توجه به توافقات سیاسی با کشورهای منطقه، این سهام از جمله  زراعت، قند و شکر، دارو، کاشی و سرامیک، سیمان، محصولات غذایی و لاستیک می‌توانند مسیر خود را از شاخص کل و صنایع پر ابهام جدا کنند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 33323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =