سایه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از سر بورس برداشته می‌شود؟

روز جاری مهدوی ابهر، دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی اعلام کرد که نتیجه جلسه مشترک وزیر صمت، اقتصاد و نفت با معاون اول رئیس جمهور که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، فرموله شدن قیمت‌گذاری خوراک و گاز صنایع بود، این در حالی است که بازار سرمایه ماه‌های گذشته را به دلیل تصمیم دولت در خصوص تعیین نرخ ثابت ۷ هزار تومانی برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با روند ریزشی شدیدی مواجه و با افتی بیش از ۲۰۰ هزار واحدی زیان بسیاری را به سهامداران رسانده است.

به گزارش بیداربورس بازارسرمایه سال ۱۴۰۲ را مثبت آغاز کرده و باتوجه به روند صعودی که داشت فعالین بازار را دلخوش کرده بود؛ حتی بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که سال ۱۴۰۲ سال بازارسرمایه است؛ در زمانی که اعتماد سلب شده از بازار در حال بازگشت بود به یکباره ورق بورس برگشت و ۱۷ اردیبهشت ماه بازارسرمایه با عرضه سنگینی همراه شد، برخی علت این ریزش را ذات بازارسرمایه می‌خواندند؛ اما روند مشکوک بازارسرمایه جایی نمایان شد که ۱۸ اردیبهشت ماه شاخص بورس تیر خلاص را زد و با ریزش بیش از ۱۲۰ هزار واحدی تاریخ‌ساز شد؛ اما آن روزها به جز افراد دارای رانت، کسی از پشت پرده ریزش بازارسرمایه خبر نداشت. 

حدود ۵۰ روز بعد در حالی که شاخص کل بیش از ۲۰۰ هزار واحد سقوط کرده بود نامه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ۷ هزار تومان منتشر شد و سهامداران و فعالین بورس را غافل‌گیر کرد.

انتشار این نامه به روند ریزشی بازارسرمایه دامن زد و موجب شد تا نقدینگی همراه با اعتماد از بازارسرمایه خارج شود که در نتیجه آن شاهد رکود و بی رمقی در بازارسرمایه بودیم.

بعد از انتشار نامه، تایید و تکذیب‌ها و پاسکاری‌ها میان مسئولان مربوطه شکل گرفت و در ابتدا گفته شد که با متخلفین برخورد می‌شود، با این حال تا کنون شاهد هیچگونه برخوردی با افراد دارای رانت نبوده‌ایم. 

هرچند که هیات تطبیق مصوبه افزایش نرخ خوراک را مغایر با قانون دانست و مجلس نیز خواستار اصلاح آن از سوی دولت شد، اما ظاهرا دولت قصد کوتاه آمدن نداشت و حدود ۴ ماه در مقابل همه مخالفین ایستاد.

کارشناسان دلیل مقاومت دولت را کسری بودجه می‌دانند و معتقدند که در صورت عدم افزایش نرخ اعداد و ارقام دولت به‌هم میخورد.

اواخر هفته گذشته این خبر منتشر شد که قرار است جلسه‌ای در خصوص نرخ خوراک با پتروشیمی‌ها با حضور دولت برگزار شود اما تا کنون پس از گذشت چند روز نتیجه‌ای از این جلسه به صورت رسمی مخابره نشده و تنها مهدوی ابهر دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در این خصوص گفته "نتیجه جلسه مشترک وزیر صمت ، اقتصاد و نفت با معاون اول رئیس جمهور که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد ، فرموله شدن قیمت گذاری خوراک  و گاز صنایع بود. نمایندگان وزارت صمت به دلیل موضوع قیمتگذاری گاز صنایع در جلسات حضور دارند و از قضا پیشنهادهات سازنده‌ای درباره فرموله شدن قیمت خوراک و گاز دارند از جمله این که باید در محاسبات قیمت گاز در هاب های  ( FFT و NBP اروپا) در محاسبات مد نظر قرار گیرد. به عنوان انجمن شرکت‌های پتروشیمی، نظر ما این است که برای  هاب اروپا در فرمول قیمت‌گذاری وزن بیشتری قایل شوند و فرمول به گونه‌ای باشد که برآیند آن (شامل چهار هاب بین‌المللی هنری، آلبرتا، FFT و NBP ) نباید بیشتر از ۱۲ تا ۱۴ سنت باشد. همچنین نرخ گاز سوخت هم حداکثر ۵۰ درصد خوراک  محاسبه شود. اگر قیمت گذاری با این شیوه مصوب و ابلاغ شود ، از همین تاریخ  قابل اجرا است و عطف به ماسبق نمی‌شود.یعنی قیمت خوراک واحدهای های پتروشیمی در ۵ ماه سپری شده از سال همان ۵۰۰۰ تومان است."

روند صعودی پرقدرت بازارسرمایه در سه روز معاملاتی اخیر و صف خریدهای چند میلیاردی که بازارسرمایه مدت‌هاست به خود ندیده، ذهن‌ها را به این سو می‌برد که آیا بازهم پای رانت در میان است و برخی افراد از نتیجه آن جلسه با خبر بوده‌اند؟

منبع: بیدار بورس
کد خبر 33364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =