۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷

شرط تداوم روند صعودی بورس چیست؟

سیدجواد درواری_مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان آمیتیس
شرط تداوم روند صعودی بورس چیست؟

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه، در چند ماه اخیر شرکت‌های بورسی گزارش‌های خوب و قابل‌قبولی را منتشر کرده‌اند و در کنار آن افزایش نرخ محصولات تولیدی، افزایش نرخ ارز در انتهای سال گذشته و سطح فعالیت­های شرکت‌ها، موجب شده تا قیمت فعلی این شرکت­ها ارزشمند شمرده شود و به عبارتی موارد ذکر شده انتظاراتی از جمله افزایش ارزش معاملات، صعود قیمت سهام شرکت‌ها و به‌تبع صعود شاخص‌کل را به وجود آورده‌اند، اما نباید فراموش کرد که شرط تداوم این است که شرایط محیطی و عوامل تأثیرگذار بر بازار سرمایه به ثبات نسبی برسند.

**بررسی روند بازارسرمایه در شهریور ماه

سیدجواد درواری، مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان آمیتیس در گفت‌وگو با بیداربورس به بیان اینکه بازارسرمایه با شروع شهریورماه روند صعودی به خود گرفت، عنوان کرد: شاخص‌کل از عدد ۱.۹۴۶.۰۰۰ واحد در ابتدای ماه و طی چهار روزکاری به عدد ۲.۰۸۴.۰۰۰ واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز از عدد ۶۶۷.۰۰۰ واحد به عدد ۷۰۵.۱۴۶  واحد رسید، لازم به ذکر است که طی چند ماه اخیر شاخص کل بورس در محدوده ۲.۰۰۰.۰۰۰ واحد نوسان داشته است.

**اخبار شایعات چه تبعاتی برای بورس دارند؟

او با یادآوری این موضوع که بازار سرمایه در شرایط فعلی درگیر اخبار و شایعات زیادی از جمله تصویب، اصلاح و یا لغو مصوبه هیئت دولت در مورد نرخ خوراک پتروشیمی­ها، مذاکرات و اقدامات ایران و آمریکا، عرضه خودرو در بورس کالا و واگذاری سهام آن‌ها به بخش خصوصی، حذف یا عدم حذف قیمت‌گذاری دستوری در برخی صنایع، نرخ تسعیر ارز برای شرکت­ها و ...  است، خاطرنشان کرد: پوشش خبری مثبت از موارد فوق و اندکی حمایت، تقاضا برای خرید سهام را افزایش می­دهد، اما از سویی دیگر مخابره اخبار منفی موجب افزایش عرضه‌ها می‌شود.

به عقیده این کارشناس بازارسرمایه شرایط حاکم بر بورس نشان‌دهنده عدم ثبات است و در نتیجه این مهم تصمیمات سرمایه‌گذاران، آن‌ها را در شرایط ریسک زیاد قرار می­دهد.

به گفته درواری در چند ماه اخیر شرکت‌های بورسی گزارش‌های خوب و قابل‌قبولی را منتشر کرده‌اند و در کنار آن افزایش نرخ محصولات تولیدی، افزایش نرخ ارز در انتهای سال گذشته و سطح فعالیت­‌های شرکت‌ها، موجب شده تا قیمت فعلی این شرکت­‌ها ارزشمند شمرده شود و به عبارتی موارد ذکر شده انتظاراتی از جمله افزایش ارزش معاملات، صعود قیمت سهام شرکت‌ها و به‌تبع صعود شاخص‌کل را به وجود آورده‌اند اما نباید فراموش کرد که شرط تداوم این است که شرایط محیطی و عوامل تأثیرگذار بر بازار سرمایه به ثبات نسبی برسند.

**نوسان در بورس پایدار می‌شود؟

وی در ادامه اضافه کرد: در صورتی که موارد ذکر شده در بالا اجرا نشود همچنان شاهد نوسانات شدید در بازار سرمایه خواهیم بود و با هر خبری باید منتظر افزایش یا کاهش شاخص کل باشیم.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 33401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =