۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷

بازار سرمایه، خبر نرخ خوراک را پیشخور کرده است

ابراهیم سماوی_ تحلیلگر بازار سرمایه
بازار سرمایه، خبر نرخ خوراک را پیشخور کرده است

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه، عدم تاثیرگذاری مصوبه روز گذشته بر بازار سرمایه را پیشخور شدن این خبر در بازار دانست.

به گزارش بیداربورس، ابراهیم سماوی ضمن مرور آنچه از نیمه اردیبهشت تا کنون در بازار سرمایه رخ داد عنوان کرد: در اواسط اردیبهشت بازار بعد از مدت‌ها رشد ریزشی شد. ریزشی که خیلی از فعالان بازار و سهامداران خرد از دلیل آن بی‌اطلاع بودند اما از طرفی برخی از سهامداران خاص اطلاعات رانتی داشتند و قبل از اینکه مصوبه نرخ خوراک گاز ۷هزار تومانی برای پتروشیمی‌ها ابلاغ شود پرتفوی خود را خالی کردند و سمت عرضه بازار زیاد شد.در نهایت بعد از حدود ۵۰ روز بود که این مصوبه علنا ابلاغ شد. وی به دنیای اقتصاد گفت: دولت با توجه به اینکه به سقف بودجه درآمدی خود که حدودا ۶۴۰ همت است از محل صادرات نفت نرسید و با توجه به اینکه با هدف کنترل تورم و پایه پولی قصد برداشت از صندوق ذخیره ارزی را نیز نداشت، در نهایت به این رو آورد که نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها را به ۷هزار تومان افزایش دهد؛ هر چند که این اقدام با تبصره ۱۴ حمایت از صنایع در تناقض بود اما تصویب شد.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: درحالی‌که دولت گاز را به صورت غیرکارشناسی به مبلغ ثابت ۷هزار تومان می‌فروخت، شاهد این بودیم که در بازارهای جهانی قیمت گاز کاهشی است و بهای تمام‌شده محصولات پتروشیمی با این وجود کاهش پیدا کرد و قیمت جهانی محصولات پتروشیمی نیز نزولی بود. در این میان شرکت‌های ایرانی، به‌خصوص اوره و متانول، زیان‌ده و از محدوده ارزندگی خارج شدند. در دو هفته اخیر، مخصوصا هفته گذشته که بازار با تقاضا همراه بود، خبر اینکه نرخ خوراک مجددا فرمولی خواهد شد به بازار مخابره شد و واکنش مثبت بازار را در پی داشت. در اینجا توجه به این نکته ضروری است که رشد چند صد هزار واحدی در بیش از یک هفته اخیر به دلیل انتشار این خبر قبل از قطعی شدن بوده و اثر مثبت آن اصطلاحا پیشخور شده است. سماوی گفت: این موضوع را نیز باید لحاظ کرد که نرخ پایه خوراک گاز علاوه بر اینکه نرخ خوراک صنایع پتروشیمی است نرخ سوخت خیلی از صنایع دیگر مانند فلزات و همچنین سیمان و ... نیز هست. این نرخ علاوه بر پتروشیمی‌ها اثر خود را بر سایر صنایع خواهد گذاشت و اثر واقعی و بنیادی آن را در صورت‌های مالی فصل پاییز مشاهده خواهیم کرد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 33613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =