۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
 دلیل افزایش نرخ دلار چیست؟

امروز نرخ دلار در بازار آزاد که به دلار تلگرامی معروف شده، به حوالی مرز روانی 50 هزار تومان رسیده است. در ادامه نگاهی به دلایل رشد این ارز در سبزه میدان می اندازیم.

به گزارش بیداربورس، دلار که در ماه های اخیر روند ثابتی داشت و در کانال ۴۸ هزار تومان درجا میزد. این روزها بار دیگر روند صعودی  در پیش گرفته و  به نظر میرسد قصد عبور از مرز روانی ۵۰ هزار تومان را دارد. تلاش دولت سیزدهم در ماه های اخیر برای کاهش نرخ دلار چندان موثر نبود و در بهترین حالت و حتی با اخبار مذاکرات پشت پرده ایران و طرفین برجام، آزادسازی اموال بلوکه شده در کره جنوبی و رکوردزنی فروش نفت در سال های اخیر، نهایتا توانست مقابل روند صعودی این ارز را بگیرد اما در هیچ شرایطی نتوانست دلار را از کانال ۴۸ هزار تومان پایین بیاورد. 

  •  دلیل افزایش نرخ دلار چیست؟ 
    کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی  دلایل بسیاری برای افزایش نرخ دلار در نظر میگیرند که در ادامه به برخی از آنها میپردازیم.

  • انتظارات تورمی 

گزارش بانک مرکزی درخصوص افزایش نقدینگی از ۶۴۱۸ همت در پایان فروردین ماه ۱۴۰۲ یعنی بیش از ۳۳ درصد رشد نقدینگی نسبت به فروردین ۱۴۰۱ از یکسو و 
جهش ۴۵ درصدی پایه پولی  در فروردین امسال نسبت به دوره مشابه از سوی دیگر زمینه بالارفتن انتظارات تورمی را فراهم کرده است. 

  • نشست شورای حکام با محوریت ایران

 برخی  باور دارند که بازار در انتظار نشست شورای حکام است و از احتمال نوسان محدود  قیمت دلار در روز جاری سخن گفتند.دور آتی نشست شورای حکام آژانس، از دوشنبه هفته آینده در ساختمان «مرکز بین‌المللی وین» آغاز می‌شود که موضوع ایران یکی از سرفصل‌هایی است که طبق جلسات پیش، در دستور کار شورا عنوان شده و قرار است راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان بررسی شود.

  • تنش آذربایجان و ارمنستان 

همزمان با تشدید تنش‌ها در منطقه قره باغ و قفقاز خبرهای ضد و نقیضی از سوی منابع منطقه‌ای منتشر می‎‌شود. از جمله اکانت خبری تحلیلی با عنوان «گزارش جنگ قفقاز» در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شده است که ایران از طریق تماس‌های دیپلماتیک و جلسات مختلف به آذربایجان برای خویشتن‌داری در صورت حمله به منطقه سیونیک ارمنستان هشدار داده است. این اکانت خبری در ادامه همچنین افزوده است: «آذربایجان با اسرائیل و ترکیه اقداماتی را برای ایجاد طرح ب در صورت مداخله نظامی تهران علیه باکو انجام داده است.» جمهوری اسلامی ایران پیشتر نیز نسبت به هرگونه تغییرات در جغرافیای سیاسی منطقه هشدار داده و اعلام کرده بود در صورتی که هرکدام از طرفین تنش در قره باغ قصد تغییر ژئوپلتیک منطقه قفقاز و تغییر مرزهای بین المللی را داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران خویشتنداری و سیاست بی طرفانه خود را کنار گذاشته و مستقیماً اقدام متقابل خواهد کرد.

  • سیگنال بازارساز

صحبت های امروز فرزین در خصوص تجربه مثبت «حذف دلار از مبادلات غیر تجاری و سیاحتی» در ایام اربعین امسال و امکان تعمیم استفاده از ارز محلی به سایر کشورهای منطقه هم با سیگنال دهی به فعالان اقتصادی در خصوص کمبود ذخایر ارزی دولت، بر آتش افزایش نرخ دلار در روز جاری دمید. 

  • نزدیکی به سالگرد اعتراضات سال گذشته

اعتراضات سال گذشته زمینه افزایش نرخ دلار تا نزدیکی ۶۰ هزار تومان را هم فراهم کرد. از این رو برخی کارشناسان نزدیکی به سالگرد آن روزها و امکان ناآرامی مجدد را نیز از جمله دلایل  افزایش نرخ دلار درنظر گرفته اند. 

  • نزدیکی دلار به مرز روانی 
    فعالان بازار معتقدند مرز ۴۹ هزار و ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان به سد مهم افزایش تبدیل شده است. به باور آنها اگر  قیمت دلار امروز  در مرز مقاومت ۴۹ هزار و ۶۵۰ تومان اصلاح دهد و در سطح ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان حمایت شود احتمال شکسته شدن مقاومت وجود دارد. با این حال، اگر  دلار مقاومت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان بشکند مرز روانی ۵۰ هزار تومان اولین سد افزایش خواهد بود و مقاومت مهم بعدی ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان است. از نظر فنی‌ها برای اینکه قیمت دلار به روند نزول برگردد باید در زیر ۴۸ هزار و ۹۰۰ تومان تثبیت دهد.
منبع: بیدار بورس
کد خبر 33817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =