نظر انجمن صنعت پالایشی در مورد تغییر نرخ پایه محصولات در بورس کالا

رئیس انجمن صنعت پالایشی، گفت: با مصوبه دولت برای تغییر نرخ پایه محصولات در بورس کالا، سود به جای روانه شدن به جیب دلالان به حساب دولت واریز شده و خرج مردم می‌شود.

به گزارش بیداربورس، ناصر عاشوری با اشاره به مصوبه جدید دولت مبنی بر محاسبه نرخ تسعیر قیمت پایه محصولات پالایشی و پتروشیمی با نرخ ارز بازار مبادله به فارس گفت: طبق تاکید اسناد مختلف، نرخ ارز در بازارها باید به سمت تک‌نرخی شدن حرکت کند. زیرا چند نرخی بودن ارز در بازارها باعث ایجاد رانت و تضییع حق مردم می‌شود.

وی افزود: دولت با بررسی جوانب گزارشات دستگاه‌های نظارتی مبنی بر آثار منفی چند نرخی بودن ارز، تصمیمی درست گرفت و نرخ ارز مبنای محاسبه در بورس کالا را ‌بر مبنای نرخ ارز حواله مرکز مبادله ارز تغییر داد. اگر نرخ ارز در بورس کالا تثبیت شود، منجر به حفره‌هایی در بازار خواهد شد که عده ای را یک شبه میلیاردر می‌کند و سودهای کلانی می‌برند. تا قبل از مصوبه دولت، تولیدکنندگان پترو پالایشی محصولات را با ارز ۲۸.۵ هزار تومان عرضه می‌کردند اما این مواد در حلقه پایانی با نرخ ارز ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی به دست مصرف‌کننده می‌رسید.

عاشوری ادامه داد: نتیجه این تثبیت در ابتدای زنجیره به جیب دلالان می‌رود. با شناور و واقعی شدن قیمت ارز به جای اینکه سود به جیب دلالان برود به حساب دولت واریز شده و خرج مردم می‌شود. با تثبیت ارز ۲۸.۵ هزار تومانی برای قیمت پایه محصولات پالایشی و پتروشیمی در بورس کالا نه تنها نتیجه مثبتی برای کاهش تورم ایجاد نمی‌شود بلکه با ایجاد کسری بودجه برای دولت، تورم مضاعفی بر اقتصاد وارد می‌شود.

کد خبر 33843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =