۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
دستیابی به ارز بریکس نزدیک است؟

به اعتقاد مدیر بخش همکاری‌های اقتصادی در وزارت خارجه روسیه، راه رسیدن به واحد پولی بریکس، فرآیند طولانی‌مدت و دشوار است.

به گزارش بیداربورس به نقل از بیزنس، دیمیتری بیریچفسکی، مدیر بخش همکاری‌های اقتصادی در وزارت خارجه روسیه اظهار کرد که کشورهای بریکس به سمت ایجاد ارزی واحد در حال حرکت هستند اما فرآیند طولانی و دشواری است.

گروهی از اقتصادهای نوظهور که در حال حاضر برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را شامل می‌شوند، در حال ارزیابی راه‌هایی ازجمله سیستم‌های پرداخت جایگزین و تجارت با ارزهای ملی برای کاهش اتکای خود به دلار و یورو هستند.

به گفته بیریچفسکی ارز واحد ممکن است در آینده پدیدار شود اما مسیر رسیدن به آن کند و دشوار است. من مطمئن هستم که ما به هر حال به آنجا خواهیم رسید زیرا نمی‌توانید به یک چیز وابسته شوید و باید دائما تنوع داشته باشید.

سیاست اقتصادی تحت رهبری ایالات‌متحده، کشورهای بریکس را بر آن داشته است تا احتمالات ایجاد ارزهای خود را بررسی کنند و به دنبال جایگزینی برای نهادهای مالی مبتنی بر دلار باشند. به گفته این دیپلمات، روند دلارزدایی که از قبل آغاز شده است به کشورهای بریکس کمک می‌کند تا به سمت ارز واحد حرکت کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که تجارت با ارزهای ملی در بیانیه نهایی اجلاس سران گروه ۲۰ در هند مطرح شود.

بیریچفسکی افزود: انتظار داریم به موضوع نظام پولی و مالی جهانی همچنین مسائل تسویه ارزهای ملی و به‌طور کلی نقش کشورهای در حال توسعه به تفصیل پرداخته شود.

در اجلاس اخیر بریکس در ژوهانسبورگ، تعدادی از اقتصاددانان ازجمله یکی از مدیران سابق صندوق بین‌المللی پول گفتند که سیستم پولی بین‌المللی مبتنی بر دلار به‌طور فزاینده‌ای «ناکارآمد» می‌شود زیرا به نیازهای کشورهای در حال توسعه در چندقطبی نوظهور جهان پاسخ نمی‌دهد.

کد خبر 33860

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =