پیش‌بینی بورس یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲

جو مثبت حاصل از افزایش قیمت برخی خودروها، انتظار را برای لیدر شدن گروه خودرویی افزایش داده است. پمپاژ اخبار مثبت ناشی از فرموله شدن نرخ خوراک و همچنین حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی از محاسبات نرخ پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی در بورس کالا، سهامداران را برای رقم زدن هفته‌ای مثبت آماده می‌سازد.

به گزارش بیداربورس پایان آرام بازار در هفته‌ای که سپری شد نمودی از عملکرد کلی هفته سوم شهریورماه بود. بازار سهام ابتدای هفته گذشته را با قدرت‌نمایی خریداران آغاز کرد اما در ادامه به تدریج از فشار تقاضا کاسته شد.

نقطه بازگشت بورس از روند نزولی فرسایشی خود، با شایعات فرموله شدن نرخ خوراک آغاز شد. با تایید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور، اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها رسمی شد و در ادامه، پمپاژ خبر مثبت افزایش نرخ ارز پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی در بورس کالا، سنتیمنت بازار را مثبت کرد.

با این حال در هفته‌ گذشته، ارزش و حجم معاملات افت ملموسی را نسبت به هفته‌های اخیر تجربه کرد. کارشناسان انتظار بازار برای مشخص شدن نتیجه قطعی فضای به وجود آمده در سیاست‌های خارجی کشور را دلیلی برای کاهش حجم و ارزش معاملات می‌شمارند.

در پایان بازار چهارشنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت اندک ۰.۰۱ درصدی، معادل ۳۰۹ واحد از ارتفاع این شاخص، تا پله دو میلیون و ۱۲۶ هزار واحدی کاهش یافت.

از سوی دیگر شاخص هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان سهم‌های کوچک و متوسط است، با کاهش ۰.۰۸ درصدی به ارتفاع ۷۱۸ هزار واحدی رسید.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز پایانی هفته را ۶.۲ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و ۸۱۱ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه نفس، راه صعود را هموارتر خواهد ساخت.

ارزش معاملات به‌عنوان دیگر فاکتور ارزیابی اوضاع بورس، روند کاهشی این هفته خود را از سر گرفت. کارشناسان معتقدند تثبیت این شاخص بالاتر از رقم هفت هزار میلیارد تومانی، برای تداوم روند مثبت بازار سهام ضروری‌ست.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز  چهارشنبه حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس چهارشنبه، خبر از خروج ۲۱۴ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد. با این حال خروج پول حقیقی‌ها طی روزهای معاملاتی اخیر، روندی کاهشی را تجربه کرده است که می‌تواند نشانه‌ای از افزایش امیدواری نسبت به بورس تهران به شمار آید.

جهش بازار سرمایه در رکود بازارهای موازی؟

آنچه از فضای دیپلماتیک کشور مشخص است، نزدیک بودن مواضع طرفین ایرانی و آمریکایی است. تبادل ۵ تن از زندانیان آمریکایی در ازای آزادسازی ۶ میلیارد از منابع ارزی بلوکه شده، راه را برای مذاکره باز کرده است. از این رو انتظار توافق میان ایران و آمریکا چه در قالب یک توافق موقت و چه در قالب برجام قوت گرفته است.

در حال حاضر با توجه به فضای دیپلماتیک کشور اگر قرار است با ثبات قیمت دلار و یا تمایل آن به کاهش، رکودی در بازارها حاکم شود، به نظر نمی‌رسد بورس بازار هدف این رکود باشد. چرا که بورس تهران طی سال‌های گذشته در حالی که بازارهای موازی رشدهای زیادی داشتند عمدتا نوعی رکود را تجربه کرده است.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند در فاز ثبات اقتصادی، سرمایه‌ها به سمت بازارهای مولد می‌روند و بازارهای موازی دیگر اعم از ارز، طلا، سکه، خودرو و حتی گاه بازار املاک و مستغلات، حالت مصرفی به خود می‌گیرند.

از سوی دیگر سخنرانی خاندوزی، نوید روزهای خوشی در بازار سرمایه را می‌دهد. ترکیب جهت‌گیری درست در سیاست‌های اقتصادی همراه با عملی ساختن این وعده‌ها، چشم‌انداز روشنی برای سهامداران ترسیم می‌کند. وزیر اقتصاد طی مصاحبه‌ای گفته است: دولت از اتخاذ تصمیم و سیاستی که موجب نااطمینانی بیشتر در بورس و پیش بینی ناپذیری برای سرمایه گذاران در بازار و صنایع کشور شود، اجتناب خواهد کرد. با این حال اما با توجه به سابقه اظهارات و شعارهایی که هرگز عملی نشده‌اند، همچنان بخش مهمی از بازار سهام به دیده تردید به مواضع دولت می‌نگرند.

پیش بینی بورس یکشنبه

در حال حاضر جو مثبت ناشی از افزایش قیمت‌ برخی از خودروها، در بازار سهام وجود دارد. از این رو می‌توان انتظار داشت در هفته پیش رو، گروه خودرو وظیفه لیدری بازار را بر عهده گیرد. بنابراین می‌توان گفت بر اساس اخبار و اتفاقات موجود در جو سیاسی-اقتصادی کشور، کارشناسان در رابطه با پیش بینی بورس روز آغازین معاملاتی هفته، معتقدند بازار سهام شرایط مطلوب‌تری نسبت به روزهای هفته سوم شهریورماه را تجربه خواهد کرد.

منبع: تجارت نیوز
کد خبر 34069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =