تحقیقات اسپانیا از سرمایه‌گذاری سعودی تلکام

اسپانیا سرگرم بررسی برنامه شرکت سعودی تلکام برای تبدیل شدن به بزرگترین سهامدار شرکت تلفونیکا است.

به گزارش بیداربورس، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در رویدادی در مادرید اظهار کرد: دولت سرگرم تجزیه و تحلیل کامل عملیات سرمایه گذاری است. ما تضمین خواهیم کرد که در همه حال، دفاع و امنیت ملی، به معنای وسیع، حفظ خواهد شد. همچنین تضمین می‌کنیم که هر گونه سرمایه‌گذاری خارجی از محدودیت‌هایی تجاوز نمی‌کند که شامل نفوذ نامتناسب در شرکت‌های استراتژیک یا دسترسی به فناوری‌های حیاتی می‌شود.

سانچز که نام شرکت‌ها را ذکر نکرد، در اولین اظهارنظر خود از زمان اعلام این قرارداد در هفته گذشته، گفت: علاقه سرمایه‌گذاران بین‌المللی بزرگ به شرکت‌های اسپانیایی همیشه خبر خوبی است.

در آزمون دیگری برای محک تمایل اروپا به سرمایه‌گذاری از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس، شرکت تلکام سعودی قصد دارد حدود ۱۰ درصد از سهام تلفونیکا را به قیمت حدود ۲.۲۵ میلیارد دلار خریداری کند. اگر این خرید تائید شود، سعودی تلکام، بزرگترین سهامدار تلفونیکا شده و از بانک بیلبائو ویسکایا آرژانتین، شرکت بلک راک و کاشا بانک که هر کدام کمتر از پنج درصد سهام این شرکت مخابراتی را در اختیار دارند، پیشی می‌گیرد.

در آغاز پاندمی کووید، اسپانیا برای محافظت از شرکت‌هایی که ارزش‌شان به شدت کاهش پیدا کرده بود، محدودیت‌هایی را روی سرمایه‌گذاری خارجی توسط نهادهای خارج از اروپا وضع کرد. دولت اخیرا این مقررات را اصلاح کرده و سقفی که برای آن، مجوز لازم است را برای شرکت‌های مرتبط با دفاع، از ۱۰ درصد، به پنج درصد کاهش داده است.

نخست وزیر اسپانیا گفت: دولت ابزارهای لازم را برای حفاظت از حاکمیت ملی و منافع استراتژیک خود، مانند دسترسی به فناوری‌های حیاتی به‌ویژه در حوزه امنیتی و دفاعی، در اختیار دارد. قوانین اسپانیا در خصوص کنترل سرمایه‌گذاری‌های خارجی، یکی از دقیقترین قوانین در اروپا است.

طبق اعلام دولت اسپانیا، تلفونیکا، تامین کننده سیستم‌ها و تجهیزات برای وزارت دفاع و ارتش اسپانیا است.

خرید برنامه ریزی شده سعودی تلکام که شامل ۴.۹ درصد سهام و پنج درصد اضافی از طریق ابزارهای مالی است، بحث‌هایی را پیرامون حفاظت از دارایی‌های استراتژیک در اسپانیا برانگیخت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سعودی تلکام، بزرگترین شرکت مخابراتی عربستان سعودی است و بخش عمده آن متعلق به یک صندوق سرمایه گذاری دولتی است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از طریق آن، قصد دارد اقتصاد را از وابستگی به نفت خارج کند.

کد خبر 34099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =