پیشبینی بازارهای موازی در نیمه دوم سال

بیداربورس به پیشبینی روند بازارهای موازی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ پرداخته است.

*عوامل تاثیرگذار بر دلار

به گزارش بیداربورس دلار امسال را با ۵۰ هزار تومان آغاز کرد و با ثباتی در رویه، اکنون نیز در نزدیکی همین عدد قرار دارد. عوامل تاثیرگذار بر نرخ دلار در کوتاه مدت را میتوان، تنش ارمنستان و اذربایجان و افزایش تقاضای ارز مسافرتی با توجه به هفته پایانی تعطیلات تابستانی دانست که زمینه را برای افزایش نرخ دلار از ۴۹ به کانال ۵۰ هزار تومان فراهم کرد. اما  دو عامل تاثیرگذار میان‌مدتی بر این ارز وجود دارد که حتی در ماه‌های گذشته نیز از دلایل مهم ثبات دلار بوده‌اند:

*توافق موقت بین ایران و آمریکا و افزایش صادرات نفت ایران

دو سناریو برای دلار

  • تثبیت نرخ دلار در صورت استراتژی سیاستگذار که باتوجه به افزایش صادرات، دست خود را برای سرکوب قیمت دلار باز میبیند
  • رشد بسیار تدریجی دلار با شیبی قابل کنترل

نکته: بدیهی است که برای دلار انتظار کاهش شدید را نمیتوان درنظر گرفت اما در سوی دیگر پتانسیل افزایش به شدت وجود دارد.

دلار ۷۵ هزار تومانی

میثم رادپور کارشناس اقتصادی:

افزایش سطح عمومی قیمت‌ها به قدری جدی است که افزایش فروش نفت را در مدت کوتاهی به راحتی جبران می‌کند.البته نمی‌توان زمان مشخصی تعیین کرد اما هر چه زمان می‌گذرد با وجود تورم، فشار برای افزایش قیمت ارز بیشتر می‌شود. اگر قیمت دلار در ابتدای ریاست جمهوری آقای رئیسی حدود ۲۴ هزار تومان بود. با در نظر گرفتن تورم حدود ۵۰ درصدی سالیانه و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها می‌توان انتظار داشت در مرداد سال آینده قیمت دلار در حدود ۷۵ هزار تومان باشد. اگرچه افزایش ورود دلار متعاقب فروش نفت باعث ایجاد تنفسی برای سیاست‌گذار شد. اما با تورم ۵۰ درصدی این عرضه‌ها نمی‌تواند قیمت دلار را تثبیت کند.

*طلا در آینه جهانی

نرخ دلار و انس جهانی دو عامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت طلا و سکه داخلی هستند. درخصوص پیشبینی انس جهانی به گفته‌ی لاسوند، در دو یا سه ماه آینده، شاهد ورود اقتصاد ایالات متحده به رکود، آن هم رکودی قابل‌توجه خواهیم بود که به دلار آمریکا آسیب می‌رساند و باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به سمت طلا هجوم آورند. از سوی دیگر به صورت موسمی تیر و مرداد همیشه کف قیمت سال بوده مگر اینکه اتفاق خاصی در بازار بیافتد و در نیمه دوم سال معمولا قیمت طلا افزایشی است و بازارها رونق می‌یابند

                                                                                          

تحلیل حساسیت پیشبینی قیمت سکه

۶۰,۰۰۰

۵۷,۵۰۰

۵۵,۰۰۰

۵۲,۵۰۰

۵۰,۰۰۰

اونس / دلار

۲۸,۴۳۷,۷۸۲

۲۷,۲۵۲,۸۷۴

۲۶,۰۶۷,۹۶۶

۲۴,۸۸۳,۰۵۹

۲۳,۶۹۸,۱۵۱

۱,۹۰۰

۲۹,۱۸۶,۱۴۴

۲۷,۹۷۰,۰۵۵

۲۶,۷۵۳,۹۶۶

۲۵,۵۳۷,۸۷۶

۲۴,۳۲۱,۷۸۷

۱,۹۵۰

۲۹,۹۳۴,۵۰۷

۲۸,۶۸۷,۲۳۶

۲۷,۴۳۹,۹۶۵

۲۶,۱۹۲,۶۹۴

۲۴,۹۴۵,۴۲۲

۲,۰۰۰

۳۰,۶۸۲,۸۷۰

۲۹,۴۰۴,۴۱۷

۲۸,۱۲۵,۹۶۴

۲۶,۸۴۷,۵۱۱

۲۵,۵۶۹,۰۵۸

۲,۰۵۰

۳۱,۴۳۱,۲۳۲

۳۰,۱۲۱,۵۹۸

۲۸,۸۱۱,۹۶۳

۲۷,۵۰۲,۳۲۸

۲۶,۱۹۲,۶۹۴

۲,۱۰۰

*کاهش قیمت خودرو

دلار، مهم‌ترین عاملی است که بر بازار خودرو باتاثیر مستقیم برقیمت ورق، مواد شیمیایی و قطعات تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر دومین پارامتر تاثیرگذار بر قیمت بازار آزاد خودرو میزان فاصله عرضه و تقاضا است؛ بنابراین میزان تولید داخل و واردات از موارد تاثیرگذار بر آن است. باتوجه به اینکه احتمال واردات خودرو دست دوم در نیمه دوم سال بالاست و روند تولید خودرو نیز در اعداد نسبتا خوبی قرار دارد، انتظار می‌روند شاهد افزایش عرضه و در نهایت کنترل قیمت‌ها باشیم. البته ریشه تقاضا بستگی به نرخ ارز و رخدادهای سیاسی دارد، به عبارتی اگر درکنار مسائل اقتصادی، اتفاقات سیاسی مثبتی باشد، قیمت خودرو از نرخ‌های کنونی پیشی نخواهد گرفت و حتی به سمت پایین نیز میل خواهد کرد.

*رشد مسکن همپای نقدینگی

مسکن نیزهمسـو بـا سـایر دارایی‌ها (به ویژه ارز) به تحولات اقتصاد کلان واکنش نشان خواهد داد. در طول دوره ۱۳۷۰- ۱۴۰۱ تقریبا رشد قیمت مسکن مشابه رشد نقدینگی بوده و در پنج سال اخیر، اثر رشدهای نقدینگی بر قیمت مسکن با سرعت ظاهر شده است. در نتیجه، در شرایط کنونی فشار چندانی برای افزایش قابل توجه قیمت مسکن وجود ندارد و انتظار برای افزایش قیمت مسکن در حد تورم عمومی یا کمتر است. پس محتمل‌ترین سناریو رشد کمتر قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱به خواهد بود.

*روزهای خوب بورس

ارزش دارایی های تعداد زیادی از نمادها با قیمت سهام آنها، فاصله زیادی دارد؛درواقع برخلاف بازارهای موازی که رشدهای زیادی تجربه کردند، قیمت سهام شرکتها نسبت به ارزش دارایی های آنها در بسیاری از صنایع، اعداد پایین‌تری است. بنابراین دراین شرایط، اگر اخبار مثبتی درخصوص مسائل حاشیه ای که وجود دارد، منتشر شود، به واسطه استعداد زیادی که در بازار سرمایه در این زمینه وجود دارد، می توان روزهای خوبی را برای بازار سرمایه پیشبینی کرد

  • احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه

با افزایش گفت‌وگوی کارشناسی پیرامون بودجه در نیمه دوم سال و اخبار مثبت درباره قیمت جهانی نفت و انتشار گزارشهای خوب درخصوص وضعیت تولید و فروش نفت ایران، این امید برای سرمایه‌گذاران وجود دارد که فشارهای بودجه‌ای و نگرانیهای شرکتها نسبت به احتمال فشارها و تحمیل هزینه‌های بیشتر بر سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها کاهش یابد. این شرایط، میتواند باعث شود بازار پررونق‌تری را به صورت زودهنگام تجربه کنیم.

  • مهدی عبدی، کارشناس بازار سرمایه

 مقایسه روندهای شکل گرفته در ۲ سال گذشته در بازارهای موازی نشان می‌دهد که بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ می‌تواند گوی سبقت را از سایر بازارها ربوده و بیشترین بازدهی را در بین همه بازارهای سرمایه‌گذاری به ثبت رساند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 34150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =