پنج نکته طلایی برای آغاز این هفته بورس

مروری بر پنج نکته که در معاملات این هفته باید به آن توجه کنیم.

به گزارش بیداربورس، حسن کاظم زاده در فردانامه بر پنج نکته که در معاملات این هفته باید به آن توجه کنیم، تاکید کرد. 

  • محوریت گزارش ها

         انتشار گزارش عملکرد شرکت ها در شهریورماه باعث می شود این هفته بسیاری از خرید و فروش ها با توجه به این گزارش ها خواهد بود. از طرف دیگر با انتشار گزارش شهریورماه، عملا جمع عملکرد تابستان و 6 ماهه اول شرکت ها مشخص می شود            و به همین دلیل تحلیل و تخمین دقیق تر سود نیمه ی اول شرکت ها برای تحلیلگران میسر می شود. در مجموع با گزارش هایی که تا الان منتشر شده، بجز صنعت بانکداری، قطعه سازی، بعضی زراعتی ها و بعضی غذایی ها الباقی گزارش ها چندان           بهتر از انتظار بازار نبود. اما نکته ای که ممکن است سود شش ماهه اول شرکت ها را بهتر از تصور بازار کند، تعدیل های مربوط به هزینه های سوخت است.

  • سامانه فروپاشیده خودرو
    ثبت نام بیش از ظرفیت خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودرو، بلای جان این صنعت و وزارت صمت شده است. با قیمت های کارخانه ی فعلی هم که منجر به زیان به ازای هر واحد تولید است، رفته رفته قدرت تولید خودروسازها تحلیل می رود و تولید کاهش پیدا می کند. حالا وزارت صمت و خودروسازها مانده اند و تعهد سنگین به جا مانده از دوران فاطمی امین. سامانه یکپارچه هم فروپاشید تا در روزهای آتی ببینیم چه چیزی جایگزین خواهد شد. چه سامانه یکپارچه باشد، چه هر کارخانه خودش اقدام به فروش کند، مادامی که نرخ کارخانه بسیار کمتر از نرخ بازار باشد و تولید کننده با زیان به کارش ادامه دهد، بازار خودرو درست نمی شود. بدون افزایش نرخ کارخانه، وضعیت بازار خودرو درست نمی شود. این هفته بورس هم درگیر خبرهای این صنعت و رفت و برگشت ها خواهد شد.

  • شدت اخبار سیاسی
    با توجه به نزدیک شدن به موعد اتمام دوره تحریم تسلیحاتی، این روزها اخبار مثبت و منفی سیاسی زیاد خواهد شد. هنوز مشخص نیست بعد از اتمام این دوره ایران بتواند سلاح های ممنوع را صادر کند یا آنها را بخرد. با توجه به نیاز روسیه به برخی سلاح های ایرانی در جنگ با اوکراین و همچنین توافق های پشت پرده اخیر در مورد پرونده ی هسته ای، این هفته می توان انتظار داشت حجم و انواع گمانه زنی های سیاسی بالا باشد و در نتیجه شاهد نوسان در بازار دلار باشیم.

  • تعطیلی چین
    به دلیل تعطیلی یک هفته ای در چین، این هفته حجم فعالیت های اقتصادی در این کشور متوقف است و به همین دلیل در بسیاری از کالاها شاهد نوسان های شدید در آخر هفته ی قبل بودیم. قیمت های جهانی خصوصا آنهایی که به بازار چین مرتبط هستند، این هفته چندان قابل اتکا نیستند و باید منتظر بازگشایی مجدد این کشور باشیم. البته در بازارهای جهانی شاهد افت سنگین قیمت طلا نیز بودیم و در کل فضای اقتصاد جهانی کماکان متزلزل است

  • شستا
    این هفته حکشتی به مجمع می رود و با تقسیم سود این شرکت، سود شستا به عنوان یکی از پرگردش ترین نمادهای بازار مشخص خواهد شد. انتظار می رود با تقسیم سود حکشتی سود شستا به 20 تومان برسد. شستا اواخر مهرماه مجمع خواهد داشت و تمام سودش را تقسیم خواهد کرد. از طرف دیگر اخبار تجدید ارزیابی زیرمجموعه های این هلدینگ و همچنین عرضه های اولیه که مهمترینش عرضه اولیه پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس است، می تواند شستا را این هفته و هفته های آتی جزو سهام مورد توجه بازار قرار دهد
منبع: بیدار بورس
کد خبر 34478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =