تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا امروز انجام می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری عنوان کرد: دارایی‌های آزادشده ایران در کره جنوبی امروز (دوشنبه) در اختیار دولت و ملت قرار خواهد گرفت و تبادل زندانیان نیز انجام خواهد شد.

به گزارش بیداربورس سخنگوی وزارت امور خارجه امروز گفت که دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی امروز به صورت کامل در اختیار دولت و ملت قرار خواهد گرفت و افزود: تبادل زندانیان نیز امروز انجام خواهد شد.

 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه ۲۷ شهریور در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی در پاسخ به سؤالی گفت: استیفای حقوق ملت جزو وظایف دولت است. دولت سیزدهم هم با وعده‌هایی که با ملت داد و رویکردهای سیاست خارجی خود استیفای حقوق ملت را در عرصه‌های مختلف از جمله آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در برخی کشورها با جدیت دنبال کرد. این رویکرد تا این مرحله به نتایج بسیار خوبی منجر شد.

وی گفت:‌ بازگشت سرمایه‌های بلوکه شده ایران از انگلیس را شاهد بودیم و با سیاست متخذه دولت این اموال به صورت کامل دریافت شد. در بحث اقدامات ظالمانه دولت آمریکا و اعمال فشارهایش به برخی شرکای تجاری ایران، شاهد انسداد برخی از دارایی‌های ایران در برخی از کشورها از جمله کره جنوبی بودیم. در چارچوب آن سیاست بخش انسداد شده دارایی‌های مالی ایران در کره جنوبی آزاد شد و امروز این میزان از دارایی‌های ایران به صورت کامل در اختیار دولت و ملت قرار خواهد گرفت و دولت متناسب با نیاز کشور آن را هزینه خواهد کرد.

کنعانی ادامه داد: در مورد برخی دیگر از دارایی‌های کشور در کشورهای دیگر این رویکرد ادامه دارد. در مواردی بخشی از دارایی ها رفع انسداد شده و در بقیه موارد مالی این رویکرد با جدیت ادامه خواهد یافت. این از وظایف دولت‌های ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: روند اجرای توافق انجام شده درباره رفع انسداد دارایی‌های ایران در کره جنوبی و موضوع تبادل زندانیان تا این مرحله گام به گام با سرعت قابل قبول پیش رفته و امیدواریم امروز شاهد در اختیار قرار گرفتن کامل دارایی‌های ایران باشیم و این به حساب ایران در یکی از کشورهای منطقه منتقل شود و دولت ایران می‌تواند به صورت کامل به آن دسترسی داشته باشد و متناسب با نیاز استفاده کند.

وی تصریح کرد: تبادل زندانیان امروز انجام خواهد شد. پنج زندانی شهروند ایران از زندان‌های آمریکا آزاد خواهند شد و دو تن از شهروندان بر اساس درخواست و علاقه خود وارد ایران خواهند شد و یک نفر از آنها با توجه به حضور خانواده‌اش در یکی از کشورهای دیگر به خانواده خود در کشور ثالث منتقل خواهد شد و دو نفر دیگر ابراز تمایل کردند در آمریکا حضور داشته باشند.و پنج زندانی ایرانی امروز آزاد و به صورت متقابل پنج شهروند زندانی در ایران هم آزاد خواهند شد. امیدواریم این روند براساس توافق صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشست‌هایی در حاشیه مجمع عمومی برای مذاکره رفع تحریم‌ها گفت: ایران در استیفای حقوق ملت به مسیر دیپلماسی پایبند است و براساس علاقه‌مندی طرف‌های مقابل ایران برای انجام مذاکره و گفت‌وگو برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به برجام ملاحظه محدودکننده‌ای ندارد. مسیر رفع تحریم‌ها را از طریق مسیر دیپلماتیک تا الان دنبال کردیم. چنانچه در مسیر دیپلماتیک روزنه‌ای برای بازگشت به مذاکرات رفع تحریم‌ها باشد استفاده خواهیم کرد. امکان برگزاری نشست‌ها در حاشیه مجمع عمومی وجود دارد.

وی گفت: تلاش ایران برای رفع تحریم‌های ظالمانه محدود به مذاکره در چارچوب برجام نخواهد بود ولی خنثی سازی تحریم‌ها کما اینکه با جدیت دنبال شد با جدیت به موازات مسیر دیپلماتیک ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: فردا ۲۸ شهریور موعد اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق است. دولت عراق با جدیت اعلام کرده که به اجرای توافق پایبند هستم و تعهداتم را در این رابطه انجام خواهم داد. امیدوار و خوشبین هستیم براساس تعهد دولت عراق و تأکیدات صورت گرفته در ملاقات‌های دوجانبه، دولت عراق این روند را به صورت کامل در موعد مقرر انجام دهد. ایران به تامین امنیت مرزهای خود اهتمام جدی دارد و برای امنیت این مرزها مماشات نخواهد کرد. خواستار بهترین روابط با دولت و ملت عراق هستیم امنیت مرزهای مشترک برای دو ملت و دولت اهمیت است. امنیت عراق برای ما مهم است و در کنار ارتش و نظامیان و دولت و ملت عراق در طول سال‌های حمله تروریست‌های تکفیری و داعش علیه تروریست‌ها ایستادیم و از امنیت دولت و ملت عراق و حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور حمایت کردیم.

وی گفت: حضور تروریست‌ها و نیروهای تجزیه طلب و مسلح در اقلیم کردستان عراق مخل امنیت مرزهاست.

کد خبر 34165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =