اثر چند ابهام در بورس و احتمال آغاز روند صعودی از مهر با گزارش های ۶ ماهه

دو تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اثر چند ابهام در روند معاملات بورس، انتظار دارند با شروع مهر و انتشار گزارش‌ عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها، وضعیت مثبت و صعودی شود.

به گزارش بیداربورس دو تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اثر چند ابهام در روند معاملات در گفت و گو با دنیای اقتصاد اعلام کردند: با شروع ماه مهر و انتشار گزارش‌ عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها انتظار دارند روند بورس مثبت و صعودی باشد.

**بورس همچنان در ابهام

حسن حسین‌نیا: تا پایان شهریور با توجه به شرایط بازار و پایان سال‌مالی شرکت‌های بزرگ نمی‌توان شاهد روند خاصی بود. عملا حقوقی‌ها کمی از بازار عقب‌ نشینی کرده و در مواقعی نیز به عرضه اقدام می‌کنند. دیروز ارزش معاملات خرد پایین بود و سهامداران حقیقی عقب‌نشینی خاص و معناداری در صف‌ های خرید داشتند.

بطور کلی چند ابهام در بازار وجود دارد. یکی از مهم‌ترین آنها به نرخ خوراک مربوط می‌شود که هنوز به پتروشیمی‌ها ابلاغ نشده‌ است. از طرفی برنامه هفتم توسعه در گیر و دار مجلس و تعیین‌تکلیف نشده‌ است. انتظار می رود در برنامه هفتم توسعه فرموله‌شدن نرخ خوراک کاملا مشخص شود. از طرف دیگر قبلا از احتمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی اجباری برای شرکت‌ها صحبت می‌شد که این موضوع در این برنامه عملا جایگاهی نداشت.

فعالان بازار نمی‌دانند نرخ خوراک و گاز صنایع بر چه اساسی محاسبه می‌شود و اعدادی که فعالان برای نرخ خوراک درنظر می‌گیرند با هم متفاوت است. چون فرمول اعلامی بطور مشخصی عددی را تعیین نکرده و نیاز است کمی شفاف‌تر ابلاغ تا ابهامات برطرف شود. در مورد شورای‌رقابت و قیمت خودرو که انتظار می‌رفت افزایش قیمتی متناسب با صورت‌های مالی سال ‌۱۴۰۱ صورت گیرد، عملا تا این لحظه اتفاقی نیفتاده و فقط ۵ خودرویی که قیمت‌گذاری جدید برای آنها صورت‌گرفته افزایش نرخ داشتند و برای تولیدات قبلی قیمت‌گذاری مجدد انجام نشده‌ است.

سخنگوی شورای‌رقابت نیز در مورد اینکه قرار است اتفاق جدیدی بیفتد، اظهارنظر صریحی نداشته و این موضوع نیز جزو ابهامات اساسی است. بنابراین دو صنعت مهم بورسی پتروپالایشی و خودرو که در روند بازار نیز بسیار اثرگذار هستند، عملا با ابهام مواجهند.

در کنار این دو ابهام در هفته‌ های گذشته عملکرد ناخوشایندی از طرف سازمان بورس درخصوص عرضه‌های اولیه و پذیره‌نویسی‌های جدید صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشاهده شد. با توجه به اینکه بازار با کمبود نقدینگی مواجه است این عرضه‌های اولیه و پذیره‌نویسی‌ها باعث‌شده قسمتی از نقدینگی از بازار نیز خارج شود و این بحران را تشدید کند.

این موضوع باعث شد حتی با وجود افزایش قیمت جهانی نفت و شاخص کرک‌ اسپرد محصولات نفتی گروه پتروپالایشی‌ها واکنش خاصی نشان ندهند و فقط نوسان جزئی داشتند و فعالان بازار نتوانستند برآورد کاملی از میزان اثرپذیری این شرکت‌ها از افزایش قیمت‌ها و میزان افزایش سودآوری داشته‌ باشند و با وجود بهینه‌شدن قیمت‌های جهانی شرکت‌ها نتوانستند این موضوع را نشان دهند.

با این تفاسیر انتظار می رود تا انتهای شهریور همچنان نوسانات محدود ادامه پیدا کند اما با ورود به مهر ماه با توجه به اینکه قیمت‌ بسیاری از شرکت‌های بزرگ و اثرگذار به حمایت‌ها نزدیک شدند، می‌توان انتظار بهبود تقاضا را داشت. این مسئله با ورود حقوقی‌ها و خریدهای سنگین شروع می‌شود و بعد از اینکه پیام مثبت به سهامداران حقیقی رسید، ‌باعث بهبود تقاضا و رشد قیمت‌ها خواهد شد.

**روند مطلوب مهر ماه

مهدی ساسانی: بازار سرمایه بعد از اتفاق‌هایی که در اردیبهشت رخ‌داد و ابهاماتی که در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و متعاقبا نرخ سوخت صنایع ایجاد شد، چند ماه بسیار سخت را پشت‌سر گذاشت اما در مرداد مصوبات دستخوش تغییرات شد و از ترسی که در بین سهامداران بود کمی کاسته شد. از ابتدای شهریور شرایط بهتر و چند هفته نسبتا مطلوب در اکثر صنایع مشاهده شد.

در هفته آخر شهریور تقاضا همچنان برتری را روی تابلو نشان می‌دهد و به‌نظر می‌رسد مهرماه نیز شرایط مناسبی خواهیم داشت و اگر اتفاق خاصی در عرصه سیاسی رخ ندهد، می‌توان امیدوار بود با نزدیک‌شدن به انتشار گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها، بازار سرمایه نیز شاهد شرایط بهتری باشد.

یکی از موضوعاتی که باعث ایجاد رشد و افت در بازارها می‌شود چشم‌اندازی است که برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود. گاهی ترس و دلهره باعث می‌شود سهامداران اقدام به‌فروش سهام کنند. چرا که چشم‌انداز روشنی از آینده حتی کوتاه‌مدت بازار ندارند.

از طرف مقابل زمانی‌که اعتماد ‌برمی‌گردد و چشم‌انداز شفاف‌تری برای اقتصاد و صنایع رقم می‌خورد سرمایه‌گذاران مجددا در سمت خرید ظاهر می‌شوند. بنابراین با بهبود چشم‌انداز در مهرماه انتظار می‌رود در صورت عدم‌اتفاق غیرمترقبه سیاسی بازار مطلوب ملایم و صعودی باشد.

کد خبر 34257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =