آسیا و آفریقا قربانی ممنوعیت صادرات برنج هند

رئیس یکی از آژانس‌های سازمان ملل اعلام کرد که ممنوعیت صادرات برنج هند قیمت‌ها را در سراسر جهان و خطر بی‌ثباتی سیاسی در آسیا و آفریقا را افزایش می‌دهد.

به گزارش بیداربورس، قیمت این محصول که یکی از اصلی‌ترین محصولات برای نیمی از افراد جهان است، پس از شروع محدود کردن صادرات، به بالاترین سطح در ۱۵ سال اخیر رسید. هند در سه سال گذشته نزدیک به ۴۰ درصد از تجارت جهانی برنج را به خود اختصاص داده است. افزایش شدید قیمت‌ها به نگرانی در مورد ناامنی غذایی را برای میلیاردها نفر در آسیا و آفریقا که به غلات وابسته هستند دامن می‌زند.

آلوارو لاریو، رئیس صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی سازمان ملل گفت: برنج، به‌ویژه در آفریقا می‌تواند درگیری یا ناآرامی اجتماعی بالقوه ایجاد کند که در این لحظه بسیار خطرناک خواهد بود. ممنوعیت صادرات خاطرات سال ۲۰۰۸ را زنده می‌کند که بحران جهانی برنج ۱۰۰ میلیون نفر را در معرض خطر قرار داد که بسیاری از آنها در جنوب صحرای آفریقا بودند. در آن زمان، ویتنام و هند صادرات را محدود کردند.

لاریو گفت که اثرات ممنوعیت‌ها فراتر از مرزهای کشورهاست که چنین اقداماتی را اجرا می‌کنند. او گفت که برنج نگرانی اصلی برای امنیت غذایی حتی بیشتر از گندم است.

وی گفت: ممنوعیت صادرات با افزایش قیمت‌ها و ضربه زدن به قیمت‌ها، تأثیر زیادی به‌ویژه بر اقشار آسیب‌پذیر دارد.

طبق گزارش بلومبرگ، لاریو عنوان کرد که برخی از مناطق آفریقا که بیشتر به واردات برنج متکی هستند، در حال حاضر شاهد تأثیرات قیمت‌های بالاتر هستند. او همچنین گفت: ما باید به این نکته توجه کنیم که بسیاری از این افرادی که این نوع محصولات را مصرف می‌کنند، در آستانه فقر هستند.

کد خبر 34297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =