عامل افت ۱۷ هزار واحدی دیروز شاخص و موتور محرکه رشد بورس

دو کارشناس، مداخله وزیر راه در خروج فولاد و سیمان از بورس کالا را عامل افت ۱۷ هزار واحدی دیروز شاخص دانسته و گزارش‌های ماهانه و فصلی شرکت‌ ها را موتور محرک اعلام کردند.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه اثر مداخلات در خروج فولاد و سیمان از بورس کالا را عامل روند منفی و افت ۱۷ هزار واحدی شاخص دانسته  به دنیای اقتصاد اعلام کردند: حمایت مستحکمی در مرز روانی ۲.۱ میلیون واحد مشاهده نمی شود و احتمال شکست در روزهای آینده وجود دارد.

**توقف روند منفی در بورس؟

محمد خبری‌زاد: به محض رسیدن بازار سرمایه به حالت ثابت، مداخلاتی صورت گرفته و این موضوع را با مشکل مواجه می‌کند. صنعتی که این روزها نشانه‌گیری‌ شده سیمان و فولاد است درحالی‌که این دو صنعت به اندازه کافی از موضوع انرژی و سوخت ضربه خوردند، افرادی برای پوشاندن ضعف‌ها صحبت از خروج دو صنعت از بورس‌کالا و قیمت‌گذاری دستوری کردند. دلیل اصلی منفی بودن دیروز بازار نیز همین بود.

باتوجه به اینکه بازار جهانی با رشد روبرو است و گزارش‌های شهریور در حال انتشار است، عوامل موجود توجیه‌کننده منفی‌شدن نیست. با این وضعیت سرمایه خارج می‌شود. روند منفی ادامه‌دار نیست و احتمالا گزارش‌های عملکرد ماهانه و فصلی شرکت‌ ها به‌عنوان موتور محرک، انگیزه رشد را بوجود خواهد آورد.

امید می رود سازمان بورس و وزارت اقتصاد و وزارت صنعت از انتشار اخبار منفی جدید جلوگیری کنند و به این موضوع دامن نزنند. در این شرایط احتمالا منفی‌ها در همین سطوح متوقف خواهد شد و این حالت فعلا ادامه پیدا کند.

**استراحت شاخص

نیما میرزایی: شاخص‌ بورس در دو هفته اخیر و بعد ریزش سه ماهه، سرانجام ابتدای شهریور روند صعودی گرفت. بعد از آن طی دو هفته اخیر با موج اصلاحی مواجه شد که بیشتر از جنس تکنیکال است. شاخص‌کل در حال استراحت و کسب انرژی برای شروع موج بعدی است.

حمایت مستحکمی در مرز روانی ۲.۱ میلیون واحد مشاهده نمی شود و احتمال شکست در روزهای آینده وجود دارد اما از بُعد تکنیکال با حرکت میانگین‌ های متحرک و مخصوصا میانگین متحرک ۱۵۰‌ روزه که به مرز دو میلیون رسیده به‌نظر می‌رسد اولین حمایت پیش‌روی شاخص محدوده دو تا ۲.۰۶ میلیون واحد است و شکست آن با مفروضات فعلی و وضعیت متغیرهای اثرگذار بعید به‌نظر می‌رسد.

در صورتی‌که متغیرهای اثرگذار بخصوص دلار بازار آزاد و قیمت جهانی نفت افت خاصی نداشته باشند و مرزهای روانی حمایتی را در کانال ۴۹ هزار تومان و ۹۰ دلار حفظ کنند، بازار نیز به لحاظ بنیادی و تکنیکال جای افت بیشتر نخواهد داشت. با توجه به افزایش شدت تقاضا با نزدیک‌ شدن میانگین‌های متحرک از میانه مهرماه احتمالا شاهد موج صعودی بوده و شاخص به سمت شکستن مقاومت‌های پیش‌رو حرکت خواهد کرد.

چشم‌انداز بازار با ثبات دیده می شود و احتمالا متناسب با تورم داخلی و خارجی شاهد بهبود سودآوری شرکت‌های بورسی خواهیم بود و از این منظر نیز ضمن جبران جاماندگی، روندی صعودی با ثبات و نسبتا بااطمینان در ماه‌های آینده پیش رو خواهد بود.

کد خبر 34388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =