۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
پیش‌بینی روزهای خوب برای فولادی‌ها

با آزادشدن صادرات شمش فولادی و عدم نیاز به مجوز و تیک صادراتی وزارت صمت و رشد قیمت‌های جهانی پیش‌بینی می‌شود که سهام فولادی‌ها در بازار سرمایه رو به رشد باشد.

به گزارش بیدار بورس، پیشتر نیز خبر احتمال آزاد شدن صادرات شمش فولادی مطرح شده بود که بر اساس نامه دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، این موضوع از ابتدای خرداد ماه سال جاری اجرایی می‌شود.

بر این اساس، صادرات آن مقدار شمش فولادی شرکت‌ها که در بورس کالا معامله نشده طبق فهرست اعلامی به گمرک به مدت سه ماه از اول خرداد آزاد است.

این موضوع به دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، ارسال شده و بر پایه آن، صادرات شمش فولادی (بیلت، بلوم و اسلب) آزاد شده و شرکت‌هایی که فهرست آنها اعلام شده به مدت سه ماه از یکم خرداد نیازمند دریافت مجوز و تیک صادراتی نیستند.

براین اساس، شرکت‌های تولیدی شمش فولادی می‌توانند برای آن مقدار از شمشی که در بورس کالا معامله نشده برای صادرات برنامه‌ریزی کنند.

به این ترتیب، با توجه به شرایط کرونایی و رکود در بازار ایران، آزادشدن صادرات شمش‌های فولادی می‌تواند سبب سودآوری بیشتر شرکت‌های فولادی شود.

از سوی دیگر در شرایطی که ممکن است مذاکرات هسته‌ای به نتیجه رسیده و توافق برای لغو تحریم‌ها حاصل شود، کاهش احتمالی نرخ دلار نمی‌تواند تاثیر منفی زیادی بر سهام این شرکت‌ها بگذارد، چراکه هزینه‌های نقل و انتقال پول و صادرات کالا نیز کاهش می‌یابد.

فولادی‌ها در هفته‌های اخیر اصلاح زیادی داشتند و این بخش‌نامه می‌تواند روی بازگشت بازار تاثیر مثبت داشته باشد، هرچند که شرکت‌های فولادی بزرگ، صادرات خود را داشته‌اند.

در این زمینه طاهری، رییس هیات‌مدیره فولاد خوزستان معتقد است که این بخش‌نامه تاثیر آنچنانی بر سودآوری فولاد خوزستان ندارد، چراکه در حال حاضر نیز این شرکت صادرات خود را دارد.

وی در عین حال افزود: قیمت‌های جهانی فولاد رشد خیلی خوبی داشته و در حالی که تا یک ماه و نیم پیش، صادرات برای ما به صرفه نبود، اما اکنون صادرات سودآوری بیشتری دارد و ما هم از صادرات فولاد استقبال می‌کنیم، با این حال تغییری در شرایط صادرات ما انجام نشده است.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد که با توجه به شرایط بازار جهانی و اصلاح قیمتی سهم‌های فولادی، فولادی‌ها رشد خوبی را پیش‌رو خواهند داشت.

کد خبر 3440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =