۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
این سکه‌های جذاب!

بازار ارزهای دیجیتال امروز بیش از هر روز دیگری داغ و به سرعت در حال رشد است، تا جایی که بسیاری از ایرانی‌ها نیز اقدام به سرمایه‌گذاری در این حوزه کرده‌اند که باید آموزش کافی و درست در این زمینه به مردم داده شود؛ چراکه به دلیل ریسک بالای این بازار، جذابیت در آن زیاد است، اما به همان اندازه می‌تواند برای سرمایه افراد خطرناک باشد.

به گزارش بیدار بورس، با ریزش بازار سرمایه در ماه‌های گذشته، بسیاری از افرادی که به قصد سرمایه‌گذاری وارد این بازار شده بودند، به دنبال مقصد مناسب‌تری برای سرمایه خود گشتند که یکی از جذاب‌ترین بازارها در این مدت، بازار ارزهای دیجیتال بود.

سرمایه‌گذاری بر ارزهای دیجیتال در حال حاضر در ایران رواج زیادی یافته تا جایی که نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد، نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران اعلام کرد که ۲.۵ میلیون حساب کاربری رمزارز در صرافی‌های داخلی وجود دارد و حدود ۱۲ میلیون نفر در ایران رمزارز دارند.

خرید ارز دیجیتال توسط ۱۲ میلیون ایرانی در این مدت کوتاه، رقم کمی نیست و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران ایرانی از بازارهای داخلی ناامید شده و به دنبال بازارهای خارجی برای سرمایه‌گذاری هستند.

ارزش کل بازار رمزارزها در جهان و ارزش روز بیت کوین تا دیروز به ۲۴۶۰ و ۱۱۱۰ بیلیون دلار رسید و تعداد رمزارزهای پذیرش شده در صرافی‌های معروف دنیا از ۶۶ عدد سال ۲۰۱۳ به ۴۷۰۱ بالغ شده است.

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران نیز درخصوص دلیل هجوم مردم به بازار ارزهای دیجیتال، گفت: عدم‌ثبات اقتصادی و انتظارات تورمی، سبب شده مردم اغلب بدون دانش کافی، رفت‌وآمد عجولانه‌ای به بازارهای مختلف داشته باشند و لازم است مسئولان، تدبیری اساسی برای مدیریت این رفتارهای هیجانی بیندیشند.

وی ادامه داد: پیش از این، مردم برای حفظ ارزش پول به سراغ شرکت‌های هرمی، ‌موسسات مالی غیرمجاز، بازار سکه و ارز و بورس رفته‌اند و در حال حاضر بازار ارزهای دیجیتال از شفافیت بورس هم برخوردار نبوده و تا حدودی از کنترل خارج است، اما به‌دلیل تحریم‌های داخلی و خارجی، مردم می‌ترسند در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت مشارکت کنند.

مستوفی پیشنهاد داده که صرافی‌های مجاز توسط بانک مرکزی معرفی شده و فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال و توسعه آموزش ایجاد شود.

اما دغدغه بسیاری از مردم و کسب‌وکارها برای ورود به این حوزه نوسانات قیمت دلار، بلاتکلیفی مسائل قانونی، عدم امنیت و کلاهبرداری، نبود پشتوانه شفاف و ملاحظات شرعی است.

با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال با سرعت بسیار زیادی در حال رشد و توسعه هستند، به نظر می‌رسد که اقتصاد کشورها نمی‌تواند در درازمدت در مقابل آن‌ها مقاومت کرده و باید آن‌ها را به عنوان یک ارز جدید بپذیرند که این امر بیش از پیش لزوم شفاف‌سازی شرایط آن از سوی دولت‌ها را نشان می‌دهد.

البته بازار ارزهای دیجیتال با وجود اینکه در حال حاضر، متقاضیان زیادی پیدا کرده، اما هنوز از ریسک بالایی به دلیل نوسانات قیمت ارز در ایران برخوردار است و ممکن است به همان اندازه که جذاب است، برای سرمایه افراد خطرناک باشد که همین امر بر ضرورت رشد و توسعه آموزش در این خصوص تاکید می‌کند.

کد خبر 3449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =