پنج نکته مهم درخصوص بازار این هفته

یک کارشناس بازار سرمایه به بررسی پنج نکته مهم قابل توجه بازار در هفته جاری پرداخت.

به گزارش بیداربورس ، حسن کاظم زاده کارشناس ارشد بازار سرمایه در فردانامه در خصوص پنج نکته که قبل از معاملات این هفته بایستی به آن توجه کنیم، اشاره کرد. 

  • بازارها ناملایم جهانی
    در یک هفته ی گذشته بازارهای جهانی خصوصا نفت روند نزولی داشته و افت قابل توجهی را تجربه کرده است. در نتیجه بخشی از افزایش قیمت های چند ماه گذشته این کالا از دست رفت. در هفته ی پیش رو احتمالا بورس تحت تاثیر این ناملایمتی در بازارهای جهانی باشد. هر چند در دوره رشد قیمت ها، قیمت سهم های مرتبط خصوصا پالایشی ها متناسب با افزایش قیمت نفت و فراورده های نفتی افزایش پیدا نکرد، اما به هر صورت بخشی از دارندگان سهام این شرکت ها به امید قیمت های جهانی بالا اقدام به نگهداری سهام کرده بودند. در هر صورت در هفته ی پیش رو یک فشار فروش ناشی از بازارهای جهانی خواهیم داشت.

  • افزایش تولید چاره ی کار
    زمانی که یک کالا به دلیل کمبود دچار افزایش قیمت قابل توجه می شود، اولین و بهترین راهکار افزایش تولید آن کالا است. اصلا مکانیسم بازار اینگونه عمل می کند. حالا در مورد برخی کالا خصوصا لاستیک شاهد آن هستیم که سیاست گذار این مهم را متوجه شده. آنگونه که از صحبت های معاون وزیر صمت بر می آید، این وزارت خانه به نتیجه رسیده است تنها با افزایش قیمت (به اندازه ای که بهای تمام شده ی افزایش یافته متناسب با دلار 28500 تومانی را پوشش دهد) پاسخگوی افزایش تولید این کالای به نسبت مهم نخواهد بود. لذا بسته شامل افزایش قیمت، تامین ارز و سایر مشوق ها برای افزایش تولید و افزایش عرضه در نظر گرفته است. امیدواریم این دید در مورد سایر کالاها خصوصا خودرو نیز مورد توجه سیاستگذاران باشد.

  • دلار در مرز 50 هزار تومان
    دلار مجددا به 50 هزار تومان نزدیک شده است. به نظر می رسد افت قیمت طلای جهانی مهم ترین دلیل این رشد کم در قیمت دلار باشد. معمولا در بازار آزاد نوسان منفی محدود انس با نوسان مثبت دلار پوشش داده می شود تا طلا به نرخ ریال تغییری نکند. البته سیاست آمریکا در محدود کردن برداشت نقدی دلار در عراق نیز می تواند از دلایل کاهش عرضه در سمت دلار به شکل اسکناس باشد. در هر صورت احتمال اینکه دلار رفته رفته با نزدیک شدن به انتهای سال به بالای 50 هزار تومان برگردد زیاد است.

  • موج تجدید ارزیابی
    مشابه دو سه هفته ی اخیر، در هفته ی پیش رو نیز بازار به اخبار تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه از محل این تجدید ارزیابی در شرکت های مختلف توجه ویژه خواهد داشت. بورسی ها تجدید ارزیابی را دوست دارند، لذا اگر سهمی دارید که برنامه تجدید ارزیابی در پیش دارد یا این شایعه در موردش وجود دارد، در خرید و فروش به موضوع وزن دهید.

  • کم حجم و کم رمق
    کمبود نقدینگی در بورس، در هفته ی پیش رو بازهم اثرات خودش را خواهد گذاشت. با توجه به اینکه بدون اخبار مثبت خاص و با اخبار منفی نسبی به پیشواز هفته می رویم، در صورتی که در میانه ی هفته شاهد انتشار اخبار مثبت نباشیم، می توان انتظار داشت یک هفته ی منفی ملایم را در پیش داشته باشیم.
منبع: بیدار بورس
کد خبر 34697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =