۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳

ادامه شکست‌ها در قیمت‌گذاری دستوری  

مبین ناظمی_کارشناس بازارسرمایه
ادامه شکست‌ها در قیمت‌گذاری دستوری  

یک کارشناس بازارسرمایه در خصوص حواشی از جمله بحث خروج سیمان و فولاد از بورس‌کالا و همچنین مالیات ۲ درصدی بر صادرات محصولات خام، عنوان کرد: اینگونه چالش‌ها را در گذشته نیز تجربه کرده و شاهد خروج سیمان از بورس‌کالا بوده‌ایم و اگر بار دیگر این اتفاق رخ دهد شاهد تکرار شدن ماجرای هیات وزیران در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خواهیم بود؛ افراد افراطی در خصوص دلارزدایی که این روزها روی کارآمدند و به دنبال اتفاقات عجیب و غریب هستند اما مانند داستان نرخ خوراک با شکست مواجه خواهند شد.

*دلار مانعی پیش‌روی رشد بازارسرمایه

مبین ناظمی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس عدم وجود نقدینگی و نااطمیانی را از مشکلات اصلی بازارسرمایه دانست و بیان کرد: بخشی از این مشکلات نشات گرفته از مباحث سیاسی و همچنین ثبات دلار هستند و به عبارتی درجا زدن دلار در چند وقت اخیر موجب شده تا بازارسرمایه نتواند مسیر صعودی را در پیش بگیرد.    

او با اشاره به شایعاتی که این روزها در خصوص بحث توافقات و همچنین تصویب لایحه  FATF به گوش می‌رسد، عنوان کرد: باتوجه به اینکه دو نفر از اعضای FATF موافق توافق هستند بازارسرمایه دچار شوک کوتاه مدت و موقتی شده است. 

وی در تشریح چرایی موقتی بودن این شوک گفت: در صورتی که توافقی در این زمینه صورت گیرد با چالش‌های جدیدی از جمله راستی آزمایی و وارد شدن به شبکه بانکی جهانی رو به رو خواهیم شد.     

به عقیده ناظمی مواردی از جمله قوانین جدید مالیاتی، نقل و انتقالات پول و مقررات نوظهور در خصوص افتتاح حساب بانکی و در نهایت قوانینی که به تازگی در شبکه بانکی و مالیاتی به تصویب رسیده پیش زمینه‌ای در خصوص تصویب FATF  است.

*فاصله میان حرف تا عمل بسیار است

این کارشناس بازارسرمایه، با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر بازارسرمایه و همچنین بازارهای موازی است، خاطرنشان کرد: کلیت این برنامه نشان‌دهنده چشم‌اندازی مثبت و برنامه‌ریزی‌هایی مناسب با شرایط است اما نباید فراموش کرد که همواره فاصله میان حرف تا عمل بسیار است.

او ادامه داد: باید این مهم را در نظر داشت که بدهی دولت به نهادهای مختلف از جمله بانک‌ها و شرکت‌هایی مانند تامین اجتماعی بسیار زیاد است و کسری بودجه ۵۵۰ تا ۶۰۰ همتی در کنار این  بدهی‌ها قرار دارد و دولت برای پرداخت آن باید اقدام به فروش اوراق، فروش اموال مازاد و ... کند.

*تورم دامن دولت را گرفت

وی در خصوص چالش‌های دولت برای فروش اموال مازاد بیان کرد: کشور ما با تورم دست‌وپنجه نرم می‌کند، بنابراین با توجه به این تورم اگر مدیر یا مسئولی اقدام به فروش ملک کند ممکن است در آینده محکوم به ارزان‌فروشی شود.

به گفته ناظمی از ابتدای سال تا کنون دولت در زمینه اموال مازاد خود فروش جدی نداشته و فاصله بسیاری با عدد پیشبینی شده خود یعنی ۱۸۰ همت دارد.

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص حواشی از جمله بحث خروج سیمان و فولاد از بورس‌کالا و همچنین مالیات ۲ درصدی بر صادرات محصولات خام، عنوان کرد: اینگونه چالش‌ها را در گذشته نیز تجربه کرده و شاهد خروج سیمان از بورس‌کالا بوده‌ایم و اگر بار دیگر این اتفاق رخ دهد شاهد تکرار شدن ماجرای هیات وزیران در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خواهیم بود.

او اضافه کرد: افراد افراطی در خصوص دلارزدایی که این روزها روی کارآمدند و به دنبال اتفاقات عجیب و غریب هستند اما مانند داستان نرخ خوراک با شکست مواجه خواهند شد.

*دولت، رگولاتور اعظم بازارسرمایه

ناظمی با اشاره به صحبت‌های سخنگوی سازمان بورس در خصوص اینکه در نیمه نخست سال جاری سهامداران حقیقی‌ بیشترین سهم از معاملات خرد سهام در بازار را به خود اختصاص دادند، گفت: خرید و فروش سهامدار حقیقی مشکل بازارسرمایه نیست و بلکه اصلی‌ترین عامل و رگولاتور اعظم بازار خود دولت است و تازمانی تصمیمی برای بالا کشیدن بازار یا گران فروختن سهام خود اتخاذ نکند، روند بورس تغییر چشم‌گیری نخواهد داشت.

به گفته وی در اوایل سال جاری شاهد ورود پرقدرت نقدینگی به بازار و در نتیجه آن تغییر مالکیت میان افراد حقیقی و حقوقی بودیم و به عبارتی حقوقی‌ها فروشنده و حقیقی‌ها خریدار بودند.

این کارشناس بازارسرمایه معتقد است که تازمان برطرف نشدن مشکلات اصلی بورس و همچنین عدم اعتماد به بازارسرمایه روند بازار بهبود نخواهد یافت و این مهم در خصوص بازارهای موازی نیز صدق می‌کند؛ آنطور که آمارها نشان می‌دهند در حال حاضر حدود ۵ هزار و ۶۰۰ همت نقدینگی در کشور داریم که در سپرده‌های بانکی و سایر بازارها فریز شده است که با تلنگری کوچک می‌تواند راهی بورس شود. 

*بودجه ۱۴۰۳ بازارها را به اغما می‌برد؟

او در خصوص پیشبینی بازارها در نیمه دوم سال، عنوان کرد: در نیمه دوم سال تغییرات سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار خواهند بود و به عنوان مثال سه ماه از این ۶ ماه پیش رو فرصتی است برای نوشته شدن بودجه ۱۴۰۳ که احتمالا در این مدت تمامی بازارها در حالت رکودی قرار خواهند گرفت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: گزارشات ۶ ماهه شرکت‌ها که تا امروز اکثر آن‌ها رشد قابت قبولی در بحث فروش داشته‌اند می‌تواند بازارسرمایه را رونق دهد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 34449

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =