۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
تحلیل روند بازار سرمایه

یک کارشناس بورسی گفت: در بازار روز گذشته تقریبا ترس از تبعات کوتاه مدت جنگ غزه برای ایران به طور کامل فروکش کرد و حداقل بورسی ها به نتیجه رسیدند که قرار نیست در کوتاه مدت ایران به صورت مستقیم درگیر این جنگ شود.

به گزارش بیداربورس،  حسن کاظم زاده تحلیلگر بازار سرمایه در فردانامه نوشت: در بازار روز گذشته تقریبا ترس از تبعات کوتاه مدت جنگ غزه برای ایران به طور کامل فروکش کرد و حداقل بورسی ها به نتیجه رسیدند که قرار نیست در کوتاه مدت ایران به صورت مستقیم درگیر این جنگ شود. همین باعث شد که فروشنده سهامی در بازار نباشد و به نسبت خریدار وارد بورس شود. در نهایت شاهد یک مثبت به نسبت خوب در بازار بودیم. البته این مثبت نتوانسته بخش قابل توجهی از منفی این هفته را جبران کند ولی به هر حال از هیچ بهتر است. بورس قبل از بحران غزه نیز شرایط آنچنان مساعدی نداشت و شاید اگر این جنگ اتفاق هم نمی افتاد این هفته بازده شاخص منفی می شد. ارزش معاملات اما نسبت به روزهای اخیر کاهش پیدا کرد و به ۳۴۰۰ میلیارد تومان رسید.  

  • بازدهی بهتر  نمادهای دارایی محور و داستان دار با سهام شناور پایین

وی در خصوص شرایط بازار در روزهای اخیر گفت: در روزهای منفی بورس در این هفته از نمادهای بزرگ و شاخص ساز حمایت بهتری شد و منفی کمتری خوردند. به همین دلیل در شرایط فعلی که بازار از ترس فاصله گرفت، خرید این نمادها رو به بالا و مثبت چندان جذاب نیست. در نتیجه نمادهای کوچک و متوسطی که دامنه نوسان روزانه بزرگتری داشتند و افت بیشتری تجربه کرده بودند، امروز بهتر خرید شدند و شاهد تعداد زیادی صف خرید در این نمادها بودیم. این عکس العمل به این معنی نیست که حتما در روزهای آتی نمادهای کوچک و متوسط با دامنه ی نوسان بزرگ، عملکرد بهتری خواهند داشت، اما اگر قرار باشد ارزش معاملات پایین باشد، قاعدتا نمادهای پرتراکنش نمی توانند بازده مطلوب بدهد. بررسی نمادهای با بازده بالا در یک ماه گذشته نیز نشان می دهد، عمدتا نمادهای دارایی محور و داستان دار با سهام شناور پایین بازده بالاتری نسبت به بقیه نمادها داشته اند.

  • دلار به نرخ های قبل از بحران برنمیگردد

کاظم زاده با اشاره به تغییرات نرخ دلار در روزهای گذشته اضافه کرد: دلار بعد از یک رشد سریع و رسیدن به بالای ۵۳ هزار تومان، امروز در مسیر اصلاح قرار گرفت. همین شرایط در معاملات طلا (چه بورس و چه فیزیکی) قابل مشاهده بود. البته بعید به نظر می رسد قیمت دلار به این راحتی به نرخ های قبل از بحران یعنی بین ۴۹ و ۵۰ برگردد. به نظر می رسد حتی اگر این بحران بوجود نمی آمد قیمت دلار در شش ماهه دوم یک روند صعودی ملایم در پیش می گرفت. مصارف ارزی در شش ماهه دوم بیشتر از شش ماهه اول است. از طرف دیگر با توجه به روند نزولی در قیمت نفت، چشم انداز درآمد نفتی دولت در شش ماهه دوم نیز نزولی است. علی رغم اینکه این روند ملایم صعودی در شش ماهه دوم پیش بینی می شود، خرید هیجانی در روزهای اینچنین نمی تواند تصمیم درستی باشد.

  • دارایی محورها در صدر

این کارشناس بورسی در انتها خاطرنشان کرد: سهامداران از شرکت های تولیدی مبتنی بر جریان نقد خسته شده اند. دستکاری درآمد و هزینه های این شرکت ها به قدری زیاد شده که بخش قابل توجهی از معامله گران روزانه از آنها فراری هستند. لذا بخش قابل توجهی از معامله گران رو به شرکت های دارایی محور آورند. خصوصا آنهایی که برنامه ای با این دارایی ها دارند. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های ثابت، فروش زمین و ساختمان، ساخت و ساز یا تغییر کاربری و حتی دادگاه ها در جهت بازپسگیری زمین از جمله مواردی است که این روزها خریدار بیشتری دارد. در یک مورد نچندان جالب نیز روز گذشته آبین ابتدا مبلغ افزایش سرمایه با یک صفر بیشتر منتشر کرد که منجر به صف خرید این نماد شد. قبلا در مورد زملارد هم اینگونه اشتباهات تکرار شده بود.  

منبع: بیدار بورس
کد خبر 34873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =