پیش بینی حمایت محکم ۲.۰۶ میلیونی شاخص بورس و افزایش تدریجی تقاضا

سه کارشناس پیش بینی کردند محدوده حمایتی دو تا ۲.۰۶ میلیون واحدی شاخص، محکم بوده و افزایش تدریجی تقاضا در روزهای آینده مشاهده شود.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت هفته جاری درگفت و گو با دنیای اقتصاد پیش بینی کردند محدوده حمایتی دو تا ۲.۰۶ میلیون واحدی شاخص، محکم بوده و افزایش تدریجی تقاضا در روزهای آینده مشاهده شود.

**روی خوش بورس

علی عصاری: با توجه به جنگی که آغاز شد این هفته بازار منفی بود. عدد عجیب و غریب منفی ۵۰ هزار واحدی در دومین روز معاملاتی هفته نه‌تنها در بازار ایران که در بازارهای جهانی نیز به‌چشم خورد.

اونس طلا با فاصله ۴۰ دلاری باز شد، نفت حدود ۵ دلار افزایش یافت و سکه داخلی نیز حدود سه‌میلیون‌ تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و این افزایش قیمت حباب سکه را به ۸.۵‌ میلیون ‌تومان رساند. جنگی ترتیب داده‌شده که آرامش بازارها را بر هم زده و اقلامی مانند طلا که دارایی‌های مطمئن هستند با تقاضا همراه می‌شوند. 

بازار سرمایه از نیمه دوم دیروز شاهد هیجان بسیار و البته قابل پیش‌بینی بود. چرا که به واسطه اظهارات رهبر انقلاب هیجان بسیاری به بازارهای داخلی وارد شد و با توجه به اینکه بخش مرتبط صحبت‌ها نشان می‌داد ایران تلویحا دخالتی در این جنگ ندارد این عدم‌ جانبداری‌ کردن از جنگ محرکی مثبت برای بازارها بود.

بازار روی دیگر نشان‌ داد، شروع به رشد کرد و آرام‌ آرام بالا رفت. هیجان در نیمه دوم بدون‌شک اتفاق می‌افتاد. چراکه اخبار مهمی مخابره می‌شد و این شوک مثبت بود. این باعث شد سکه در همان ابتدای کار حدود ۶‌ درصد افت کند و مجددا به کانال ۲۸‌.۸ میلیون تومان برگردد. این اتفاق نشان از تداوم و پشتکار دولت برای حفظ قیمت‌ها و مهار تورم است و برای اولین‌بار اقتصاد اولویت اول بود. 

احتمال دارد روی‌ خوش بازار را از این نقطه به بعد مشاهده کرد. البته باید دید وضعیت جنگ چه رویکردی در پیش خواهد گرفت اما به‌نظر می‌رسد شرایط برای بازار سرمایه مثبت باشد. چراکه بازارها روز گذشته با اهرمی غیرمالی کنترل شد.

**سیاست‌ ورزی ذاتی به نفع بورس

نیما میرزایی: بازار سرمایه بعد از حرکتی که از ابتدای شهریور شروع کرده‌ بود در یک ماه اخیر وارد مرحله ‌اصلاحی شد که بیشتر جنبه زمانی داشت و انتظار می‌رفت طبق پیش‌بینی‌های گذشته، محدوده دو تا ۲.۰۶ میلیون واحدی، محدوده حمایتی محکمی باشد که شاخص به آن واکنش نشان دهد و با افزایش تقاضا روبرو شود.

در روزهای اخیر با رسیدن شاخص به نزدیکی مرز دو میلیون واحد افزایش تقاضا رقم خورد. ناحیه‌ای که محل تلاقی مرز روانی دو میلیون و میانگین متحرک ۱۵۰‌ روزه است که دفعه قبلی نیز شاخص بعد از رسیدن به آن با افزایش تقاضا روبرو شد. انتظار می‌رود در روزهای آینده نیز روند ریزشی نباشد و احتمالا با توجه به جذاب‌شدن قیمت‌ها تقاضا بر روی تابلوی معاملات بصورت تدریجی افزایش یابد.

علاوه‌بر این در روزهای اخیر با توجه به‌وقوع جنگ اسرائیل و گروه حماس ترس برخی سهامداران شدت‌ گرفت که به تقویت طرف عرضه منجر شد اما با توجه به بیانات دیروز رهبری درخصوص عدم‌ دخالت ایران در این مناقشه ، ترس خود ساخته سهامداران کاهش یافت و خود را به‌صورت تقویت قدرت خرید نشان‌ داد.

انتظار می‌رود در ادامه وضعیت بورس مثبت باشد و محدوده حمایتی تکنیکالی که به آن اشاره شد در کنار کاهش التهابات ذهنی سهامداران کمک کند تا افزایش تدریجی تقاضا در روزهای آینده مشاهده شود. احتمالا موج صعودی بعدی از حوالی محدوده‌های فعلی آغاز به‌کار خواهد کرد.

**بازگشت ثبات به بازار

مریم محبی: هفته‌ جاری بازار درگیر هیجانات ناشی از مسائل سیاسی در جهان بخصوص تنش‌های میان اسرائیل و فلسطین بود. معمولا زمانی‌که جنگی در دنیا رخ می‌دهد بازارهای مالی مختلف تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

دلیل اینکه چرا بورس ایران از چنین اتفاقی اثر می‌گیرد اما این اتفاق اثر کمتری در بورس سایر کشورهای منطقه دارد، عدم‌ اطمیمنان سرمایه‌گذار نسبت به بازار است. سهامدار به این دلیل که نمی‌تواند اتفاقات را پیش‌بینی کند، هر مسئله کوچکی را تهدید درنظر می‌گیرد.

بنابراین به‌نظر می‌رسد روند طی شده در هفته‌جاری هیجانی و ناپایدار بوده و طی روزهای ابتدایی هفته آینده خاتمه یابد. به‌رغم اینکه در این هیجان حمایت کوچکی شکسته شد اما هفته آینده احتمالا شاهد روند معاملاتی معقول‌تر با هیجانات کمتر و اطمینان بیشتر خواهیم بود.

کد خبر 34886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =