پیشبینی کارشناسان از روند قیمتی دلار 

در روزهای اخیر دلار تحت تاثیر تنش‌های خاورمیانه بعد از مدت‌ها تثبیت، روند صعودی را در پیش گرفت و حتی توانست به کانال ۵۳ هزار تومان صعود کند.

به گزارش بیداربورس دلار از ابتدای سال تا کنون توانسته رشدی حدود ۲ درصد را تجربه کند و از قیمت ۵۰ هزار و ۷۸۰ تومان به ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان برسد که در نتیجه می‌توان گفت سیاست‌گذار توانسته در این مدت قیمت دلار را با کمک سیاست انقباضی خود کنترل کند.

پیشبینی کارشناسان از روند قیمتی دلار 

در روزهای اخیر شاهد آغاز جنگ میان فلسطین و اسرائیل بودیم، که تحت تاثیر این مهم قیمت دلار روند صعودی در پیش گرفت و توانست بعد از مدت‌ها به کانال ۵۳ هزار تومان راه پیدا کند.

با اعلام این موضوع که ایران نقشی در این جنگ ندارد، سایه خطر از سر این ارز برداشته شد و کمی عقب‌نشینی کرد. اما دلار در روزهای آتی چگونه عمل خواهد کرد؟ تا پایان سال در چه کانالی قرار خواهد گرفت؟ کارشناسان در گفت‌وگو با بیداربورس به بررسی این مهم پرداخته‌اند.

**تب افزایش قیمت دلار فروکش می‌کند؟

سهیلا نقی‌پور:

  • با توجه به اتفاقات سیاسی رخ داده در منطقه پیش‌بینی می‌شد که یک موج روانی و التهاب در بازار ارز رخ دهد. اگر از دیدگاه فنی به وضعیت رفتار حرکتی قیمت دلار از ابتدای امسال تا به اکنون نگاهی بیندازیم، می‌توان اینگونه برداشت کرد که حرکت کاهشی رخ داده اما طی ۵ الی ۶ ماه اخیر یک حرکت اصلاحی بوده و نه روند نزولی، حرکات اصلاحی که برای مدتی خلاف جهت روند اصلی رخ می‌دهند. با توجه به اقدامات بانک‌مرکزی برای کنترل قیمت ارز و همچنین مقاومت مهم محدوده ۵۴ هزار تومان در برابر حرکت صعودی دلار و پرشتاب بودن رشد آن در رسیدن به این ناحیه قیمتی پیش‌بینی می‌شود رشد دلار طی روزهای آینده پایدار نخواهد بود و با کاهش  التهابات پیش آمده که بیشتر بعد روانی دارند تا اقتصادی، تب افزایش قیمت در دلار  فروکش نماید.

**واکنش دلار به تغییرات در ژئوپولیتیک منطقه

حسن حسین‌نیا:

  • بازار دلار آزاد و غیر رسمی به دلیل شرایط خاص آن در هیجانات و تنش، واکنشی فوری با کنترل پذیری کمتری نشان میدهد، از این رو صعود آن با شیب بیشتر در کوتاه‌مدت گزینه غیر قابل پیش‌بینی نبود و نشان دهنده قابل توجه بودن بزرگی تغییرات در ژئوپولیتیک منطقه است. فارغ از مباحث سیاسی، تاثیرپذیری اقتصاد از رخدادهای سیاسی و نظامی امری پذیرفته شده است و در صورتیکه درگیری‌ها گسترده شده و نقش ایران در این اتفاقات پررنگتر توصیف و دیده شود، می‌توان انتظار داشت که دلار هم واکنش بیشتری نشان دهد و عملا به اهداف قیمتی بالاتر دست پیدا کند.

**دلار به ۷۰ هزار تومان می‌رسد؟

نیما میرزایی:

  • دلار کانال زیر ۵۰ هزار تومان به شدت در حال سرکوب بود و آمادگی لازم برای حرکت به سمت بالا و سقف‌شکنی را در نیمه دوم مهر ماه داشت و این روزها به بهانه جنگ شاهد شکسته‌شدن این ناحیه بودیم. در حال حاضر دلار از حالت ساید و همچنین کانال زیر ۵۰ هزار تومان برای میان مدت فاصله گرفته و انتظار می‌رود طی ۶ الی ۷ ماه آینده شاهد دلار ۷۰ هزارتومانی باشیم.

**ریزش زیادی در انتظار دلار نیست

میثم درخشنده:

  • اخبار مثبت سیاسی توانسته بودند قیمت دلار را محدوده‌ای تثبیت کنند؛ بنابراین دلار آماده رشد بود و درنتیجه با شروع جنگ میان فلسطین و اسرائیل و به عبارتی پایدار نبودن آرامش سیاسی، رشد دلار شروع شد؛ درصورت آرام شدن فضا انتظار می‌روند روند صعودی قیمت دلار تا حدودی کنترل شود اما لازم به ذکر است که برای این ارز نمی‌توان روند ریزشی را تصور کرد.

**دلار به نرخ های قبل از بحران برنمیگردد

حسن کاظم‌زاده:

  • دلار بعد از یک رشد سریع و رسیدن به بالای ۵۳ هزار تومان، در مسیر اصلاح قرار گرفت. البته بعید به نظر می رسد قیمت دلار به این راحتی به نرخ های قبل از بحران یعنی بین ۴۹ و ۵۰ هزار تومان برگردد. به نظر می رسد حتی اگر این بحران بوجود نمی‌آمد قیمت دلار در شش ماهه دوم یک روند صعودی ملایم در پیش می گرفت. مصارف ارزی در شش ماهه دوم بیشتر از شش ماهه اول است. از طرف دیگر با توجه به روند نزولی در قیمت نفت، چشم انداز درآمد نفتی دولت در شش ماهه دوم نیز نزولی است.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 34909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =