شاخص ۲ میلیونی و شناسایی زیان معامله‌گران

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر نزدیک‌ شدن شاخص به کف کانال ۲ میلیون واحدی در شناسایی زیان معامله‌گران، رفتار خنثی را از سناریوهای محتمل روزهای آینده دانست.

به گزارش بیداربورس، احمد اشتیاقی با بیان اینکه بورس همانند همه بازارهای دارایی به‌شدت متاثر از تحولات بین‌المللی است به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: وضعیت تعادلی به سمت نوسانات منفی تداوم خواهد یافت. با توجه به اظهارات سیاسی طرفین جنگ، بعید به نظر می‌رسد درگیری‌ها به‌زودی پایان یابد. این امر روند سرمایه‌گذاری‌ها را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر با توجه به اینکه سه‌شنبه اظهارات مهمی مبنی بر عدم‌ دخالت ایران در ایجاد تنش‌های منطقه‌ای مطرح شد، قیمت ارز در مدار نزولی حرکت کرد. این موضوع بیانگر آن است خیز قیمتی جدی در انتظار بازارها نیست.

با این اوصاف سقوط قیمت دلار در بازار آزاد به کمتر از ۵۰ هزار تومان نیز قابل‌ تصور نخواهد بود. تلطیف بازار ارز می‌تواند به سبب ایجاد انتظارات تورمی، موجب شکل‌گیری موج تقاضا شود. عقبگرد قیمت دلار از کانال ۵۳ هزار تومان نیز می‌تواند باعث بی‌انگیزگی سرمایه‌گذاران برای ورود به بورس شود. در مقطع فعلی خرید سهام به‌کندی و با تعلل فراوان انجام خواهد شد. به‌ویژه آنکه بازار سهام تا قبل از جنگ نیز با بی‌تحرکی در سمت تقاضا مواجه بود.

حواس همه بازارها به جنگ جدید است و به نظر می‌رسد این امر در کوتاه‌مدت به سرانجام نرسد. رفت‌ و برگشت در همه بازارها تا هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت. اگر اظهارنظر برخی کشورها در مورد ایران خاتمه یابد، بازارها نوسانات شدید را تجربه نخواهند کرد. به همین دلیل شاخص بورس ریزش به پایین تر از ۲ میلیون واحد را به سهامداران تحمیل نخواهد کرد. بورس در بلاتکلیفی محض به سر می‌برد. در هفته جاری احتمالا سهامداران روزهای سبز کمتری را شاهد هستند. قبل از شرایط جدید منطقه‌ای نیز بازار سهام میل به صعود نداشت و نبود پول آزار دهنده بود.

از اواخر شهریور نیز سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار عملکرد ۶ ماهه شرکت‌های بورسی هستند. تنها عاملی که می‌تواند بازار را از رخوت کنونی نجات دهد، همین گزارش‌های ۶ ماهه است. یکی از سناریوهای خوش‌بینانه حول این محور است که قیمت‌ها به‌قدری کاهش یافته که حتی جنگ غزه نیز نمی‌تواند نماگرها را به سطوح پایین‌تری هدایت کند. از این منظر شاید این خوش‌بینی وجود داشته باشد کف کنونی برای خیز به ارتفاعات بالاتر است.

**باتلاق زیان

نزدیک‌ شدن شاخص به کف کانال ۲ میلیون واحد یک نکته قابل‌ تامل دیگر را گوشزد می‌کند. با توجه به پایین بودن ارزش معاملات خرد سهام نباید به قدرتمندی خریدهای صورت‌گرفته دل بست. یکی دیگر از مسائل این است که کسب سود جا را به شناسایی زیان داده است. بدین صورت که معامله‌گران بعد از کسب بازدهی در روندهای صعودی، اقدام به شناسایی سود در نمادهای مختلف می‌کنند که این موضوع در مقطع فعلی به صورت معکوس ظاهر می‌شود. یعنی سهامی که با هدف کسب بازدهی خریداری شده، وارد محدوده زیان می‌شود و سرمایه‌گذاران به جای شناسایی سود در باتلاق زیان گرفتار می‌شوند.  از این‌رو اغلب سهام کمتر از ارزش ذاتی هستند.

بنابراین رفتار خنثی طی روزهای آینده از سناریوهای محتمل است که نسبت به نخستین واکنش بورس پس از آغاز جنگ تا حدودی قابل‌قبول است. برآوردها نشان می‌دهد تا پایان هفته آینده شرکت‌های بورسی گزارشی از عملکرد ارائه خواهند داد و تردیدها در خصوص شکسته شدن کانال ۲‌میلیون‌ واحدی به سمت پایین‌تر از بین خواهد رفت.

مطمئنا خریدارانی پیدا می‌شوند که در سمت تقاضا حاضر خواهند بود که با دید میان‌مدت و با نگرش ارزان‌بودن نسبی قیمت‌ها و برای میان‌مدت اقدام به خرید کنند. بر همین اساس با ورود به آبان‌ماه و با در نظر گرفتن شرایط کنونی منطقه‌ای به ‌نظر می‌رسد بازار در محدوده‌های کنونی و حتی پایین‌تر بتواند خریداران اندکی را جای دهد.

کد خبر 34949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =