چه عاملی منجر به خروج بورس از رکود خواهد شد

دو کارشناس بازار سرمایه با اعلام عامل خروج بورس از رکود، پیش بینی کردند رونق به تدریج با جلوداری صنعت خودرو افزایش یابد.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با ارائه تحلیلی کوتاه از روند معاملات هفته گذشته بازار سهام در گفت و گو با دنیای اقتصاد، خروج بورس از رکود را منوط به انتشار گزارش‌های میان‌ دوره‌ای شرکت‌ها دانسته و پیش بینی کردند رونق به تدریج با لیدری صنعت خودرو افزایش یابد.

بازار چشم‌ انتظار انتشار گزارشات

محمد خبری‌زاد: در هفته پیش‌رو تغییر خاصی در عوامل بنیادی و اقتصادی بازار رخ نداده اما چیزی که نسبت به هفته گذشته تغییرکرده جنگ بین اسرائیل و فلسطین و افزایش تنش‌های بین‌المللی منطقه‌ای بود که باعث شد نرخ دلار سطح مقاومت 50 هزار تومان که سطح مقاومتی محکمی بود را بشکند. در قیمت‌های جهانی نسبت به هفته گذشته تغییر خاصی مشاهده نشد. به‌رغم اینکه با وجود جنگ تصور می‌شد نرخ نفت رشد کند اما ظاهرا به این دلیل که رشد نرخ نفت به نفع هیچ‌کس نبود و نوع سیاست‌ها و گفتار دولت‌ها نیز طوری بود که می‌خواستند تنش‌ها را به حداقل برسانند تا اثری روی قیمت‌های جهانی نداشته‌ باشد، تقریبا اثر خاصی در این‌خصوص رخ نداد.

ارزش معاملات خرد در هفته گذشته افت شدیدی داشت. به‌نحوی‌که چهارشنبه هفته اخیر نسبت ارزش معاملات خرد به ارزش کل به پایین‌ترین سطح رسید ‌و عددی بود که مهر سال‌گذشته تجربه شد و بعد از آن بازار واکنش نشان‌داد و شروع به رشد کرد. ارزش فعلی معاملات با افت جدی مواجه بوده و بازار در رکود کامل است.

در چنین شرایطی عده‌ای همچنان بر طبل قیمت‌گذاری دستوری و خروج کالاها از بورس‌کالا می‌کوبند. شرایط امیدوارکننده نیست و به همین دلیل رکود ماندگار شده‌ است. امید می رود از این رکود خارج شد. چرا که در غیراین‌صورت روند باز هم نزولی خواهد شد. با وجود اینکه سهم‌ها ارزنده هستند اما وقتی فضا رکودی می‌شود و رشد پیدا نمی‌کند، برای کاهش بیش از پیش آماده می‌شود.

انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای شرکت‌ها می‌تواند اتفاق مثبتی باشد. انتظار می‌رود برخی شرکت‌ها که عملکرد مناسبی هم داشتند، هفته جاری گزارش‌ ها را منتشر کنند و باعث خروج بازار از فضای بحرانی و رکودی شود. در غیراین‌صورت در هفته پیش‌رو نیز بازار به همین وضعیت ادامه خواهد داد. با توجه به حجم نقدینگی محدود شاید صنایع محدودی مثبت و روز بعد دوباره منفی شوند اما فعلا محرک قوی برای تغییر وضعیت وجود ندارد.

احتمال اقبال بیشتر نسبت به بورس

حسن حسین‌نیا: هرچند سایه ریسک‌های سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای در بازار سرمایه کمرنگ شده‌ و این موضوع باعث شد جوی که در سایر بازارهای رقیب بوجود آمده بود فروکش کند اما در پایان هفته گذشته همچنان ارزش معاملات کاهش یافت. این موضوع از عدم‌اطمینان موجود نشات‌ می گیرد و در عین‌حال ناشی از ابهاماتی است که همچنان در برخی از صنایع وجود دارد.

با این‌وجود همچنان صنعت خودرو می‌تواند پیشرو بازار باشد. چراکه این روزها بیشترین شایعات حول و حوش حذف قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت است. علاوه‌بر این سیمان و فولاد در بورس‌کالا معامله خواهد شد ولی با توجه به اینکه تخفیف‌هایی از طریق این دو صنعت برای تکمیل پروژه‌های مسکن ملی داده خواهد شد می‌تواند تا حدودی حاشیه سود آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

در برآورد کلی با توجه به اینکه جو موجود در بازارهای رقیب تا حدودی فروکش کرده و با توجه به شرایط بنیادی بازار سرمایه و عقب‌ماندگی از تورم دو سال‌ گذشته، انتظار رشد وجود دارد. این موضوع در کنار قدرت نقدشوندگی نسبت به سایر بازارها این احتمال را قوت می‌بخشد که به‌تدریج رونق آن بیشتر شود. بنابراین بورس می‌تواند هفته جاری نسبت به هفته گذشته بیشتر مورد اقبال باشد. در عین‌حال اخباری که باید از وزیر صنعت و اقتصاد در مورد صنعت خودرو شنیده شود هم قطعا در تعیین جهت بازار اهمیت بالایی خواهد داشت.

کد خبر 34950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =