بی‌رغبتی کامل سهامداران به خرید و سناریوی بدبینانه ریزش بیشتر شاخص

کارشناس بازار سرمایه، وضعیت روزهای اخیر بورس را بی رغبتی کامل سهامداران به خرید و تحقق سناریوی بدبینانه ریزش بیشتر شاخص اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، محمد غفوری با بررسی بی رغبتی سهامداران در خرید سهام و با انتشار مطلبی با عنوان "یک سناریوی بدبینانه اما ارزنده" در دنیای اقتصاد، اعلام کرد: بررسی رفتار معامله‌گران در روزهای گذشته حکایت از این دارد که میل به‌ خرید در میان سهامداران جا را به بی‌رغبتی کامل در سمت تقاضا داده است. بازار سهام احتمالا در روزهای پیش رو همچنان با چالش خروج پول دست‌ به‌گریبان خواهد بود.

بررسی روند شاخص کل و هم‌وزن نشان می‌دهد در روزی که بازارهای رقیب شاهد افزایش ارتفاع قیمتی بودند این دو شاخص در هم‌سویی با هم در مسیر نزولی حرکت کردند. دیروز شاخص با ریزش بیش از ۱۸ هزار واحدی تا کف کانال ۲میلیون واحد سقوط کرد تا وضعیت معاملات پیش رو مجددا گره بخورد.

از منظر بنیادی اغلب سهام در سطوح ارزنده قیمتی قرار دارند با این‌حال روند فرسایشی و ادامه‌دار خروج پول مانع از جذب پول قدرتمند می شود. سهامداران هنوز نتوانستند با شوک ناشی از تنش‌های منطقه‌ای کنار بیایند. این عامل سبب شده سرمایه‌گذاران، بورس را فضای مناسبی برای سرمایه‌ گذاری ندانند. دیروز ۸۶ درصد بازار در بازه منفی ( ۶۴۴ نماد) و ۱۰۵ نماد در وضعیت مثبت قرار داشتند که نشانگر وضعیت رکودی است.

خریداران و فروشندگان اغلب به سمت کفه فروش رغبت داشتند. به‌طوری‌که در صورت تداوم این مسیر، ماندگاری شاخص‌ در محدوده ۲‌ میلیون واحد با اما و اگرهای جدی مواجه است. با این‌حال به نظر می‌رسد نگرانی‌ها در میان‌مدت رفع شود. با توجه به وضعیت متغیرهای اثرگذار به نظر می‌رسد طی ۶ ماه آینده ارزندگی قیمتی سبب جذابیت در جهت خرید سهام شود.

یکی از پرسش‌های متداول که در هفته‌های گذشته به‌کرات از سوی فعالان اقتصادی مطرح شده این است که چرا به‌رغم وضعیت ارزندگی سهام، سرمایه‌ گذاران مجاب نمی‌شوند برای کسب بازدهی معقول پول را وارد تالار شیشه‌ای کنند؟ دلایل این موضوع را باید در وابستگی قابل‌توجه این دسته به کسب بازدهی در کوتاه‌ مدت جست‌ و جو کرد. گروهی از سرمایه‌گذاران عمدتاً خرد معمولا با نگاه میان‌ و بلندمدت وارد این بازار نمی‌شوند.

کسب سود در کوتاه‌ترین زمان سبب شده سرمایه‌گذاران قید بورس را بزنند. علاوه بر این مهم، تعدد ریسک‌های حاکم وضعیتی را بوجود آورده تا تردید سهامداران در نگه‌ داشتن سهام مختلف مشاهده شود. معاملات تحت‌تاثیر متغیرهای بیرونی روزهای خوشی نمی‌بیند. بنابراین نمی‌توان انتظار صعود پی‌ در پی و مستمر شاخص‌های سهامی و ورود نقدینگی‌های جدید را داشت.

بازار سهام میان خوش‌بینی و بدبینی شدید قرار گرفته است. حتی اگر سناریوی بدبینانه و ریزش بیشتر محقق شود به دلیل ارزندگی قیمت، سرمایه‌گذاران می‌توانند حساب ویژه‌ای بر روی این سناریو باز کنند.

کد خبر 34989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =