تبعات جنگ بر بورس : از خنثی شدن گزارش های ۶ ماهه تا سناریوی بدبینانه

پنج کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تبعات جنگ فلسطین و اسرائیل بر بورس، انتشار گزارش های ۶ ماهه در شرایط فعلی را بی اثر دانستند.

به گزارش بیداربورس، پنج کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر جنگ فلسطین و اسرائیل بر روند معاملات بورس به دنیای اقتصاد اعلام کردند: بازار در شرایطی نیست که از عوامل بنیادی مانند گزارش‌های 6 ماهه اثر بگیرد.

حسین مرید سادات: بازار سرمایه هفته گذشته زیر سایه تحولات و تنش‌های بین‌المللی، هفته مطلوبی را پشت‌سر نگذاشت و عرضه‌های پر فشار رمق چندانی برای بازار باقی نگذاشتند. این نشانه‌ها حاکی از عدم حال‌ و روز خوش و ارزش پایین و نگران کننده معاملات است.

به نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر به دلیل افزایش نااعتمادی‌ها نسبت به آینده این تنش‌ها است و هیجان ناشی از افزایش شعله تنش‌ های بین‌المللی، بلاتکلیفی عجیبی را در بازارهای مالی حاکم کرده است. از طرفی انتشار گزارش‌های 6 ماهه می‌تواند بازار کم‌رمق این روزها را از باتلاق بی‌اعتمادی و کم‌رونقی تا حدودی نجات دهد.

بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار متعادلی برای هفته جاری پیش رو باشد.

مریم محبی: بازار هفته گذشته کم‌ رمق مثبت و دستوری بود. به طوری که نماگرها نوسان چندانی نداشتند و بورس زیر سایه جنگ، هفته چهارم مهر را به اتمام رساند. به نظر نمی‌رسد روند مثبت کم‌جان هفته گذشته، طبیعی باشد.

زمانی که در بخشی از جهان تنشی شکل می‌گیرد، سرمایه‌گذاران به دلیل بروز نااطمینانی نسبت به آینده به بازارهای کم‌ریسک چون طلا روی می‌آورند.  از این رو این فلز طلایی در چند روز اخیر از افزایش تقاضای بیشتری برخوردار بود. با وجود اینکه از چهارشنبه نرخ ارز وارد کانال ۵۱ هزار تومان شد اما برخلاف گذشته نمی توان گفت بورس به دلیل رشد دلار، روند صعودی در پیش خواهد گرفت.

در صورتی که اتفاق بین‌المللی خاصی در روزهای آینده رخ ندهد و آتش تنش‌های بین‌المللی مسیر نزولی را آغاز کند، می‌توان انتظار داشت هیجان در بازارهای مالی کمی فروکش کند و شرایط متعادل‌تری در بورس حکمفرما شود.   

محمدصادق میرزایی: بازار سرمایه در شرایطی به حیات ادامه می‌دهد که ارزش معاملات کم‌سو به آفت جان تبدیل شده است. ریسک‌ سیستماتیک و غیر سیستماتیک ناشی از افزایش تنش‌های بین‌المللی روی معاملات اثرگذار است. از طرفی انتشار گزارش‌های شش‌ماهه در هفته‌های پیش رو می‌تواند مرهمی هر چند اندک بر زخم‌ها باشد.

در صورتی که تنش‌ها و تحولات بین‌المللی در روزها و هفته‌های آینده کاهش پیدا کند به نظر می‌رسد بازار نهایتا تا محدوده‌های ۱.۹ میلیون واحدی اصلاح کند و از آن نواحی با افزایش ارزش معاملات می‌توان رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی را متصور بود. 

در شرایطی که قیمت طلای سیاه در محدوده‌های ۹۰دلار افزایش داشته، می‌توان انتظار داشت بانک مرکزی نرخ ارز را در محدوده‌های موردنظر تثبیت کند. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تنش‌ها موقتا افزایش یافته، قیمت دلار کمی افزایش را تجربه کند و بورس نیز روزهای به نسبت کم‌رمق و متعادلی را با وجود شرایط ثابت تجربه خواهد کرد. 

سناریوی بدبینانه

نیما میرزایی: بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت کماکان روندی نوسانی داشت. طبق انتظار و با توجه به تخلیه هیجان فروش معامله‌گران و رسیدن مجدد به مرز روانی ذهنی و بسیار مهم دو میلیون واحد، برگشت بازار و بهبود تقاضا از نظر تکنیکال مشاهده شد.

از نظر بنیادی نیز با توجه به حمایت‌های متعدد و قوی صورت‌گرفته پیرامون اخباری که منتشر شد، تقاضا افزایش یافت. از جمله این اخبار شروع به‌کار هفت صندوق ETF سهام و تزریق ‌هزار میلیارد ‌تومان توسط صندوق توسعه‌ملی به صندوق تثبیت جهت حمایت از بازار بود که به بهبود روند معاملات و خنثی‌شدن اثرات منفی ناشی از جنگ در فلسطین اشغالی که موجب ایجاد موج فروش مجدد سهام شده‌ بود، کمک کرد.

همچنین قیمت‌های جهانی به پیشتازی قیمت نفت مجددا صعودی بودند و نفت‌برنت کانال ۹۰ دلاری را پس‌ گرفت. در بازار داخل نیز دلار به کف محدوده حمایتی ۵۰‌ هزار تومانی واکنش نشان داد و افزایش تقاضا رخ داد. برآیند این دو متغیر و حرکت رو به بالای آنها طبیعتا اثر مثبتی بر بورس گذاشت و توقف روند ریزشی و اصلاحی شاخص رقم خورد.

با توجه به این موارد و روند باثبات و نسبتا صعودی متغیرهای اثرگذار، انتظار می‌رود هفته جاری روندی مشابه هفته‌جاری مشاهده و اصلاحی بیش از این رخ ندهد و مجموع روند نوسانی با میل حرکت رو به بالا باشد.

سناریوی بدبینانه هم در صورتی رخ خواهد داد که شاهد گسترش دامنه جنگ بوده و فعالان مجددا از نظر روانی احساس ترس و موج‌های فروش را ایجاد کنند. در غیر ‌این‌صورت احتمالا روند صعودی ملایم و رو به بالایی را خواهیم داشت و افزایش ارزش معاملات که در هفته‌های اخیر به کف تکنیکال رسیده را خواهیم دید.

سرمایه‌گذاران در انتظار کاهش ریسک‌ها

ایمان رئیسی: طی دو هفته اخیر و با شروع جنگ میان حماس و اسرائیل سایر ریسک‌های موجود به حاشیه رفتند. درگیری موجود ترسی را ایجاد کرد که باعث شد دیگر نه نرخ خوراک مهم باشد، نه نرخ بهره بین‌بانکی و سایر ریسک‌ها در نتیجه این تنش سیاسی خارجی کمرنگ شدند. خبری هم مبنی‌بر افزایش نرخ خودرو در ایران‌ خودرو منتشر شد که مانند بخش زیادی از اطلاعیه‌ها قبل از انتشار در کدال در بازار نشت کرده‌ بود.

جریان نقدینگی در بازار سرمایه نیست و جریانی که باید ایجاد شود نیز کنار ایستاده تا ریسک‌های موجود مرتفع و بعد وارد شود. بنابراین انتظار نمی‌رود در هفته جاری اتفاق خاصی بیفتد و نهایتا شاید بازگشایی نماد ایران‌ خودرو اثر کوچکی بر بازار بگذارد و بعد روند گذشته ادامه یابد.

اتفاقی که برای اونس طلا افتاده یا افزایش قیمت نفتی که ایجاد شده نیز به دلیل ریسکی است که در جهان وجود دارد و در نتیجه اتفاق مطلوبی ایجاد نشده‌ است. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند سرمایه را در محلی نگه دارند که کمترین ریسک را دارد مانند اوراق درآمد ثابت.

در چنین شرایطی به‌نظر نمی‌رسد گزارش‌ عملکرد شرکت‌های بورسی در نیمه اول سال ‌تغییری در شرایط بازار ایجاد کند و احتمالا اثر آن تا حدود بسیاری خنثی می‌شود. بازار در شرایطی نیست که از عوامل بنیادی مانند گزارش‌ها اثر گیرد.

کد خبر 35233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =