اگر سهامدار "قزوین" هستید، بخوانید

شرکت کارخانجات قند قزوین (سهامی عام) با ظرفیت اسمی روزانه مصرف ۲ هزار تن مصرف چغندر در سال ۱۳۴۵ شروع به فعالیت کرد و در سال ۱۳۸۴ به ظرفیت اسمی روزانه ۳ هزار تن چغندر در روز رسید. محل فعالیت اصلی شرکت در شهر قزوین می‌باشد.

به گزارش بیداربورس  تولید و تصفیه شکر، تبدیل شکر به قند،  تولید ملاس، تولید تفاله خشک،  خرید و وارد کردن کلیه اجناس مورد نیاز کارخانه و صنعت قندسازی، خرید و یا اجاره و استیجاره زمینهای زراعی و انجام کلیه امور مربوط به زراعت و کشت چغندرقند .

چالش مهم شرکت های قندی

 یکی از چالش‌های عمده صنعت تولید شکر کشور در سالیان گذشته کاهش تولید محصول زراعی چغندر قند است و احتمال تداوم روند کاهشی مزبور در آینده نیز وجود دارد. برای کاهش این تهدید شرکت ها اقدام به واردات شکر خام و جایگزینی آن با چغندر قند نموده اند که عمدتا از طریق کشورهند تامین می‌گردد. قزوین نیز سال گذشته شکر خام مورد نیاز را وارد کرده است لذا بهای تمام شده پایینی دارد و حاشسه سود ناخالص شرکت افزایش یافته است.

فرآیند تولید محصولات شرکت

ابتدا چغندر از زمین‌های کشاورزی به شرکت حمل می‌شود، پس از شست‌وشوی اولیه، چغندر را به صورتت خلال درآورده و آب را در خلاف جهت آن حرکت می‌دهند. به وسیله جریان آب، قند درون چغندر جدا شده و چیزی که باقی می‌ماند تفاله نام دارد. خود تفاله به عنوان یکی از محصولات شرکت به فروش می‌رسد. در مرحله بعدی طی فرآیندی این مواد قندی استخراج شده، غلیظ شده و باید آنقدر بجوشند تا کریستال شکر شکل بگیرد، ضایعات این بخش ملاس نام دارد که به عنوان محصول دیگر شرکت، به فروش می‌رسد. شکر نیز به عنوان محصول نهایی و اصلی شرکت در این فرآیند تولید و فروخته می‌شود.

تحلیل بنیادی شرکت

قند قزوین با ارزش بازار بیش از ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال و قیمت تابلوی ۷۵۰۰ ریال  با ۲۵ درصد شناور در گروه قند وشکر قراردارد. سال مالی شرکت ۲۹/۱۲ می باشد و دارای P/E فعلی ۷.۷ و  آینده نگر حدودا ۵ – ۵.۵ می باشد.  شرکت های پویا گستر دنیا با بیش از ۶۷.۷ درصد سهام و سپس بازرگانی زرین دانه نشاط با ۲.۶۲ درصد  و اشخاص حقیقی بالای یک درصد  ۵.۶ درصد  سهامداران عمده هستند. ۲۵ درصد سهام شرکت هم شناور می باشد. شرکت در فروش شکر روند منظمی ندارد و فصلی است.  سه ماه اخیر یا به عبارتی فصل تابستان تناژ فروش شرکت کاهشی بوده است. نرخ فعلی فروش شکر حدود ۲۵۵ میلیون ریال به ازای هر تن می باشد ولی با توجه به افزایش نرخ شکر جهانی، انتظار نرخ های بالاتر تا ۳۰۰ میلیون ریال هم میرود. شرکت در سال پیشین حدود ۲۷۰، ۰۰۰ تن چغندر مصرف کرده با پیش بینی ۲۷۵ هزار تن جذب چغندر و نرخ های شکر بالای ۲۵۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم و فروش ۴۰ هزار تن شکر، با سرمایه ثبت شده ۲۰۶ میلیارد تومان حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ تومان به ازای هر سهم سود میسازد.

روی خط کدال

شرکت در ۶ ماهه نخست حدود ۴۷۶ میلیارد تومان در آمد فروش داشته است.   ۷۲ میلیارد آن مربوط به شهریور ماه بوده است. مبلغ فروش شرکت نسبت به ۶ ماهه سال گذشته ۷۳ درصد رشد را نشان میدهد.

 خبرها از قیمت روز شکر

با اجرای طرح اصلاح یارانه ها، یارانه قند و شکر حذف شده و بر این اساس قیمت هر کیلو شکر عمده کارخانه در مهر ۱۴۰۲ به ۲۵۵۰۰ تومان افزایش یافت. قیمت شکر کیلویی برای مصرف کننده هم ۲۸,۰۰۰ اعلام شده است.

به گزارش ممتاز نیوز ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است هر کیلو شکر فله تنظیم بازار به قیمت ۲۸۰۰۰ تومان در اختیار مردم قرار می گیرد. اما بررسی های میدانی حاکی از آن است که شکر در میادین نایاب شده و امروز ۲۵ مهر ۱۴۰۲ قیمت شکر در عمده فروشی های بازار آزاد کیلویی تا ۳۷۰۰۰ تومان هم رسیده است.

قیمت شکر عمده و خرده

قیمت شکر عمده تولید داخل برای مهر ۱۴۰۲ به مبلغ ۲۵۵۰۰ تومان برای هر کیلو گرم تعیین و تصویب گردید، بر همین اساس قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم شکر برای مصرف کننده هم توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان ۲۸۰۰۰ تومان اعلام شده است.

به بهانه افزایش قیمت شکر؛ همه چیز درباره «قزوین»


توجه داشته باشید که قیمت های ارائه شده در جدول زیر مربوط به قیمت شکر و قند عرضه شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای (کوروش، رفاه و…) و بازار میادین تره بار تهران بوده و قطعا پایین تر از بازار آزاد است.

تحلیل تکنیکال شرکت

شرکت از سال ۹۹ ریزش بازار را با الگوی دیامتریک سپری کرده و در طی این ریزش به محدوده ۲۸۹ تومان نیز رسیده است. سپس اخرین لگ را با صرف زمان در اواخر پاییز ۱۴۰۱ تمام کرده است و وارد روند صعودی جدیدی شده است.

اگر این رشد  پساالگویی تا پیک ۱۰۰۰ تومان A باشد و اصلاح اخیر از اردیبهشت ماه B را تکمیل نماید به نظر می رسد از آبان ماه از حمایت  مهم۷۲۰ -۷۰۰ تومان سهم می تواند برگشت خوبی را در قالب C تجربه نماید.

به بهانه افزایش قیمت شکر؛ همه چیز درباره «قزوین»

شرکت کارخانجات قند قزوین (سهامی عام) با ظرفیت اسمی روزانه مصرف ۲ هزار تن مصرف چغندر در سال ۱۳۴۵ شروع به فعالیت کرد و در سال ۱۳۸۴ به ظرفیت اسمی روزانه ۳ هزار تن چغندر در روز رسید. محل فعالیت اصلی شرکت در شهر قزوین می‌باشد.

منبع: اقتصاد آنلاین
کد خبر 35234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =