تدام سایه جنگ و ابهامات بر بورس و معرفی مقصر بی‌اعتمادی سهامداران

سه کارشناس بازار سرمایه با اعلام تدام سایه سنگین جنگ و ابهامت قبلی، مقصر اصلی بی‌اعتمادی سهامداران و پاشنه آشیل بازار را معرفی کردند.

به گزارش بیداربورس، سه کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دو محرک فعلی بورس به دنیای اقتصاد اعلام کردند: سازمان بورس عامل اصلی بی‌ اعتمادی به عنوان پاشنه آشیل بازار است.

**ریسکی بزرگ‌تر از جنگ نیست

مهدی رضایتی: بازار سرمایه در حالت ابهام قرار دارد و همه از داستان جنگ می‌ترسند. مشخص نیست حمله‌ها ادامه پیدا می‌کند یا کشورها آتش‌بس اعلام می‌کنند. آخر هفته گذشته اخبار بدی منتشر شد اما دیروز خبر از برگزاری جلسه‌ای آمد که باعث شد بازار شروع آرامی داشته‌ باشد.

گزارش‌ عملکرد شرکت‌ها در نیمه نخست سال در حال انتشار است و گزارش مطلوب هر صنعت یک گروه را مثبت می‌کند و اگر اتفاق خاصی در جنگ نیفتد، بازار احتمالا بازدهی حداقلی به دلیل گزارش‌ها داشته‌ باشد اما رویه جدید بعید است. چرا که با وجود شرایط سیاسی نامساعد، دلار هم پرش خاصی نداشته و کنترل شده‌ است. به همین دلیل فعلا تنها محرک بازار، گزارش‌ها هستند.

محرک دیگر بازار قیمت نفت است که تا حدودی تحت‌تاثیر جنگ، بالای ۹۰ دلار حفظ شده و در مجموع می‌تواند با فاصله زمانی کامودیتی‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد یا هزینه‌های انرژی را در سطح جهانی بالا بیاورد.

ریسکی مهم‌تر از جنگ در بازار وجود ندارد و سایر ریسک‌ها تا حدودی مرتفع شدند. به‌ همین‌دلیل اگر داستان جنگ منتفی یا در حد حملات محدود هوایی کش‌دار شود، رفته‌رفته اثر آن بر بازارها کاهش‌ یافته و بورس نیز واکنش خاصی به این اخبار نشان نخواهد داد. در این‌صورت احتمالا بازدهی مناسبی ثبت خواهد شد.

**بورس تحت‌تاثیر رویدادهای داخلی

محمد خبری‌زاد: بازار سرمایه فقط تحت‌تاثیر جنگ نیست و به تنش‌های بین اسرائیل و حماس محدود نمی‌شود. بازار از اردیبهشت به بعد درگیر رویدادهای مختلفی بوده که اکثرا داخلی و بین وزارتخانه‌ای بوده‌ و اثرات آن رویدادها نیز به‌مراتب بیش از تنش سیاسی اخیر است. اثر جنگ اسرائیل و حماس در همان هفته اول به پایان رسید ‌و وضعیت فعلی نتیجه رویدادهایی است که در اقتصاد رخ ‌داده‌ است.

تصمیمات و بخشنامه‌های مختلفی که رخ‌داده اعتماد را از بین برده و باعث‌شده پول‌ها فرار کنند. با وجود اینکه گزارش‌های منتشره صنایع تا کنون مطلوب بودند اما همچنان نقدینگی ترجیح می‌دهد به هر بخشی جز بورس وارد شود. در ارزندگی بازار شکی نیست اما اگر نرخ دلار در بازار آزاد و سیاست‌های مختلف تغییری نداشته‌ باشد شرایط ارزندگی را روی تابلوی قیمتی نخواهیم دید.

بخش کوچکی از این محرک‌ها گزارش‌های ۶ ماهه است اما عامل اصلی در تصمیمات وزارتخانه‌ها یا بانک‌مرکزی است. موضوعاتی مانند نرخ دلار نیما، خودرو و مسائل حاشیه‌ای مربوط از عرضه سهام تودلی گرفته تا عرضه در بورس‌کالا باید حل شود و اگر نشود وضعیت فعلی را خواهیم‌ داشت، مگر بازارهای رقیب بخصوص دلار افزایش قیمت داشته باشند که در این‌صورت بازار دنباله آن را خواهد گرفت.

**بی‌اعتمادی پاشنه‌ آشیل بورس

برزو حق‌شناس: بورس در هفته‌ای که گذشت تحت‌تاثیر اتفاقات هفته قبل‌تر بود و تلاش کرد به تعادل برسد اما متاسفانه اتفاق‌هایی که سه سال‌اخیر در اقتصاد و بازار سرمایه افتاده، اعتمادها را از بین برده است. کوچک‌ترین اتفاقی در هر جای دنیا اگرچه اثر منفی بر بازارها می‌گذارد اما بورس ایران به چنین اتفاق‌هایی بیش‌ واکنشی نشان می‌دهد.

بی‌اعتمادی پاشنه آشیل بازار سرمایه است و اعتمادها به بازارساز از بین رفته، درگیری که ۲۰۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر از مرز رخ‌ داده، بورس ایران را بیشتر از اسرائیل که یک طرف جنگ است تحت‌تاثیر قرار داده‌ است. مجموعه اتفاق‌هایی که در دولت قبل و فعلی افتاده و بخصوص سازمان بورس فعلی که سوای مسائل کلان اقتصادی نتوانسته اعتماد سهامداران را جلب کند، باعث این وضعیت شده‌ است. منفی‌شدن بورس غیرمنطقی و دور از انتظار نبود اما شدت منفی‌خوردن‌ها نتیجه بی‌اعتمادی است.

کد خبر 35295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =