شروط گذر بورس از شرایط فعلی و اهمیت معاملات دو گروه در هفته پیش رو

دو کارشناس ضمن ارزیابی اثر تیغ دو لبه افزایش دلار بر بورس، گذر از شرایط فعلی را نیازمند مشوق‌ها و تصمیمات مهم اقتصادی و معاملات دو گروه را مهم دانستند.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه ضمن ارزیابی روند هفته قبل و اثر تیغ دو لبه افزایش دلار بر بورس در گفت و گو با دنیای اقتصاد، گذر از شرایط فعلی را نیازمند مشوق‌ها و تصمیمات مهم اقتصادی و معاملات دو گروه را مهم دانستند.

بازار نیازمند تحریک تقاضا است

حسن حسین‌نیا: در هفته پیش‌رو انتظار می‌رود متاثر از هفته گذشته ارزش معاملات در کنار عقب‌نشینی نسبی سهامداران کاهش یابد و معاملات کم‌ حجم باشد. در عین‌حال باید درنظر داشت همچنان اتفاقات سیاسی و نظامی منطقه می‌تواند بر همه بازارها از جمله بورس اثر بگذارد که قطعا اثر تصمیمات سیاسی-اقتصادی مسئولان نیز در این زمینه قابل‌توجه خواهد بود.

بازار برای گذر از شرایط فعلی نیازمند مشوق‌ها و تصمیمات مهم اقتصادی است. باید به تحریک تقاضا در کنار کنترل عرضه توجه شود. در هفته پیش‌رو همچنان معاملات گروه‌های خودرویی و بانکی می‌تواند حائز اهمیت باشد و باید دید همچنان این نمادها کم‌حجم معامله خواهد شد یا خیر. در آخرین روز معاملاتی هفته قبل نماد اختیار معامله "خودرو" سررسید ‌شد و معاملات آن نیز بر کلیت بازار سایه انداخته بود.

متاسفانه ساز و کار نماد اختیار معامله در مقاطع چند ماهه اخیر به‌نحوی بوده که به‌عنوان ریسک نامطلوب خودنمایی کردند. باید دید آیا در هفته جدید این ساز و کار عوض خواهد شد یا خیر. چون در روزهای فاصله‌دار و غیر ‌از روزهای نزدیک به سررسید نماد اختیار معامله، حقوقی‌ها در نمادهای بزرگ خودرویی خریدار مطلوبی هستند و باید دید آیا خریدها را ادامه خواهند داد یا خیر.

علاوه‌بر این چندین خبر حاشیه‌ای هم در این گروه مانند عرضه زیرمجموعه‌ها وجود دارد که باید دید تاییدیه‌ها و تکذیبیه‌ها به چه صورت خواهد بود. واقعیت لیدرمحوری بورس غیرقابل انکار است و در شرایط فعلی گروه خودرو به‌عنوان یکی از لیدرهای مهم متاثر از پاشنه آشیلی به‌نام قیمت‌گذاری دستوری است. پس همچنان باید برای گروه بانکی و خودرویی وزن بسیاری درنظر گرفت.

در عین‌حال نمادهای صنعت انبوه سازان هم هفته گذشته اهمیت بالایی داشتند اما ریسک‌های سیستماتیک و تصمیماتی که در آن حوزه گرفته می‌شود همچنان در این حوزه‌ها اثر خواهد داشت. در هفته‌جاری به دلیل اینکه ارزش معاملات پایین بوده اتفاق خاصی مورد انتظار نیست و معاملات تعادلی را می‌توان شاهد بود. مگر اینکه روند کلی و مشوق‌هایی برای شکل‌گیری حرکت جدید مشهود شوند که آن‌هم نیازمند ورود نقدینگی اشخاص حقیقی و افزایش ارزش معاملات است. علاوه‌بر این متاسفانه در بازار اتفاق خاصی نخواهدافتاد.

حرکت دلار به نفع بازار

برزو حق‌شناس: شرایط با هفته گذشته فرقی نکرده و بازار سرمایه در بدترین حالت ممکن قرار دارد. چه به لحاظ ریسک‌های سیستماتیک که بحث معادلات منطقه‌ای است و چه به لحاظ سیاست‌های داخلی اقتصادی که بازارساز و بانک‌مرکزی سیاست‌های رکودی را تحمیل کردند. تنها اتفاقی که در مقطع فعلی به نفع بورس بوده، آزاد شذن تدریجی فنر دلار است و سیاستی که رئیس بانک مرکزی در بازارها حاکم کرده و آنها را به رکود برده، حداقل در دلار دیگر جواب نمی‌دهد و در حال از سرگیری روند افزایشی است.

این اتفاق معمول است و وقتی برای مدت طولانی بازارها را راکد می‌کنند، بالاخره یک بازار از رکود خارج می‌شود و سایر بازارها رشد می‌کنند. به‌نظر می‌رسد این رکود در دلار در حال شکستن است. از طرفی نمی‌توان از افزایش قیمت دلار خوشحال بود اما بررسی وضعیت در بعد کلان اقتصادی نشان می دهد رکود دستوری از ابتدا سیاست غلطی بوده و نتیجه آن هم این روزها قابل‌ مشاهده است. اگر دلار حرکت کند، بورس به‌عنوان دنباله‌رو قیمت دلار حرکت خواهد کرد. البته افزایش قیمت دلار به شرطی به نفع بورس است که ریسک‌های سیستماتیک بیشتر از این به سمت تنش نرود.

اگرچه تشدید تنش‌ها باعث افزایش بیش از پیش قیمت دلار می‌شود اما همین موضوع از رشد بورس جلوگیری می‌کند و حتی ممکن است منفی‌های سنگین‌ تری نیز بخورد. اگر ریسک‌ها بیش از این تشدید نشود و مسائل به سمت ایران نیاید، بورس متاثر از رشد نرخ دلار حرکت خواهد کرد. در هفته پیش‌ رو بازار متعادل و مثبت خواهد بود. این رشد جزئی با محوریت سهام شاخص‌ساز و با حمایتی که معمولا در این مقاطع انجام می‌شود، متصور است.

کد خبر 35483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =