۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷

آیا p/e  بازارسرمایه کاهشی می‌شود؟ 

فاطمه جزایری_تحلیلگر واحد تمتا سبدگردان هدف
آیا p/e  بازارسرمایه کاهشی می‌شود؟ 

یک کارشناس بازارسرمایه با اشاره به این موضوع که با انتشار گزارشات ۶ ماهه شرکت‌ها، نسبت قیمت به سود بازار به حدود ۷ واحد  رسیده است، عنوان کرد: سال گذشته عددهای کمتری را برای این نسبت شاهد بودیم، بنابراین برای هفته جاری احتمال کاهش اندک در این نسبت دور از انتظار نیست. 

دلیل کمبود نقدینگی در بورس چیست؟
فاطمه جزایری، تحلیلگر واحد تمتا سبدگردان هدف، در گفت‌وگو با بیداربورس، با اشاره به این موضوع که مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر روند این روزهای بازارسرمایه، سیاست‌های انقباضی شدید بانک مرکزی است، عنوان کرد: بانک‌مرکزی با کاهش عرضه پول سبب شده تا کمبود نقدینگی در بازار به شدت احساس شود.

تداوم حکم‌فرمایی رکود بر بازارها
این کارشناس بازارسرمایه در ادامه افزود: افزایش نرخ‌های بهره بدون ریسک در کنار تلاش بانک مرکزی برای تثبیت نرخ دلار تاثیر خود را بر بازار سهام گذاشته و با توجه به اینکه افزایش نرخ دلار عامل اصلی تورم و افزایش قیمت در بازارهای مختلف از جمله بورس، مسکن و خودرو است؛ با سیاست‌های تثبیتی بانک مرکزی در زمینه ارز در کوتاه مدت انتظار افزایش چشمگیر برای نرخ دلار وجود ندارد، بنابراین بازارها در رکود به سر خواهند برد.

ترکش جنگ غزه بر بازارسرمایه ایران
جزایری، در خصوص عدم تحقق انتطارها از تاثیر گزارشات ۶ ماهه بر بازارسرمایه، بیان کرد: وقوع جنگ غزه و جو منفی حاکم بر خاورمیانه سبب شد تا نتوانیم اثرات مثبت ناشی از انتشار گزارشات ۶ ماهه را در بازارسرمایه شاهد باشیم.
او با اشاره به این موضوع که با انتشار گزارشات ۶ ماهه شرکت‌ها، نسبت قیمت به سود بازار به حدود ۷ واحد  رسیده است، عنوان کرد: سال گذشته عددهای کمتری را برای این نسبت شاهد بودیم، بنابراین برای هفته جاری احتمال کاهش اندک در این نسبت دور از انتظار نیست. 

دولت برای کسری بودجه خود دست به انتشار اوراق می‌زند؟ 
تحلیلگر واحد تمتا سبدگردان هدف، در خصوص کسری بودجه دولت و احتمال تامین‌مالی از بازارسرمایه، تشریح کرد: انتظار می‌رود که طبق عملکرد گذشته، دولت عمده این کسری را از صندوق توسعه ملی تامین کرده و سعی کند با کاهش تخصیص تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) ناترازی بودجه خود را به حداقل برساند و در آخرین گام به سراغ انتشار اوراق، آن هم در روزهای پایانی سال خواهد رفت که این مورد تاثیر چندانی بر بازار سرمایه نخواهد داشت.

نوسانات کوتاه مدت دلار 
جزایری در خصوص تصمیم آمریکا مبنی بر انصراف از برگزاری مذاکرات احیای برجام در عمان، عنوان کرد: اینگونه اخبار بلافاصله اثر خود را بر بازار ارز می‌گذارد و سبب نوسانات کوتاه‌مدت می‌شود؛ اما معمولا عکس‌العمل  بازارسرمایه از افزایش نرخ ارز با تاخیر صورت می‌گیرد و بایستی ثابت شود که افزایش نرخ دلار موقتی است یا مجددا وارد کانال‌های پایین‌تر می‌گردد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 35504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =