سود سهام‌یار به حساب چه‌کسانی واریز می‌شود؟

آبان ماه زمان سررسید طرح سهام‌یار سازمان بورس است و باتوجه به این موضوع احتمالا در روزهای اخیر محاسبات مربوط به خسارات و زیان بیمه شدگان در این طرح انجام و به‌زودی به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

به گزارش بیداربورس، اوایل آبان ماه ۱۴۰۱ بودکه ریزش‌های شدید بازارسرمایه، موجب شکل‌گیری اعتراضاتی از جمله دست از کار کشیدن کارمندان در تالارهای بورس چندین شهر شد؛ در راستای این اتفاقات مسئولین برای حمایت از بورس از بسته‌ای ۱۰ بندی رونمایی کردند که طرح سهام‌یار یکی از بندهای آن بود؛ بر اساس این طرح  سهامداران دارای پرتفوی کمتر از ١٠٠ میلیون تومان می‌توانستند با خرید یک ریالی نماد "سهام‌یار" سبد سهام خود را بیمه کنند و تا زمان سررسید، به شرط اینکه سهام خود را نفروخته باشند، بازدهی حداقل ٢٠ درصدی برای آنها تضمین شود.

آن زمان کارشناسان از این طرح سازمان بورس ایراداتی گرفتند و حتی برخی این طرح را "شوی تبلیغاتی سازمان بورس" خواندند.

اما ایرادات چه بود؟

  • براساس تجربه، بازارسرمایه حتی به اخباری که مربوط به بورس نبوده واکنش زیادی نشان می‌دهد و با توجه به آن‌ها صعودی یا نزولی می‌شود؛ این رفتار بازارسرمایه ریسک آن را از آنچه که هست بالاتر برده بنابراین نگهداری سهام و عدم فروش آن در یک‌سال ریسک زیادی به همراه دارد.

سود سهام‌یار به حساب چه‌کسانی واریز می‌شود؟

  •  روز مبنا برای بیمه سهام ۴ آبان است و باتوجه به نمودار بالا یعنی روزی که شاخص کل با ریزش بیش از ۱۰ هزار واحدی خود در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی قرار داشت و چندین متر از اعماق ارزشی قبلی، عمیق‌تر شده بود.
  • پیمان مولوی کارشناس اقتصادی: هر چند این طرح در ظاهر ریسک ۹۶‌ درصدی سهامداران را کاهش می‌دهد و با هدف جلوگیری از خروج پول روی کار آمده اما در تورم ۴۲‌ درصدی، تعهد ۲۰‌ درصدی به معنای منفی ۲۲‌ درصد ضرر است.
  • بر اساس آمار ۹۶ درصد از سهامداران بورس که پرتفویشان زیر ۱۰۰ میلیون تومان است می‌توانستند از این طرح استفاده کنند؛ اما مشکل اصلی اینجاست که به گفته کارشناسان روند بازارسرمایه را آن ۴ درصد باقی‌مانده تعیین می‌کنند.

سهامداران با استفاده از این طرح و به شرط نگهداری سبد سهام خود ظرف یک سال گذشته از تاریخ شروع طرح، سبد سهام خود را در برابر نوسانات قیمت بیمه کرده‌اند؛ حالا باید منتظر ماند و دید که سازمان بورس با چه سازوکاری این خسارت را جبران می‌کند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 35491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =