برندگان و بازندگان لغو تحریم‌ها علیه نفت ونزوئلا

به نظر می‌رسد نفتکش‌های سوئزمکس و افراماکس برندگان لغو موقتی تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا باشند.

به گزارش بیداربورس، با این حال، تحلیلگران درباره این که آیا تحولات اخیر، به طور کلی، خبر خوبی برای بخش نفتکش‌ها است یا خیر، اختلاف نظر دارند.

پس از اینکه دولت ونزوئلا و اپوزیسیون این کشور برای تضمین برگزاری انتخابات منصفانه در سال ۲۰۲۴ به توافق رسیدند، آمریکا مجوز شش ماهه‌ای را صادر کرد که به معاملات در بخش نفت ونزوئلا چراغ سبز داد.

تحلیلگران شرکت کارگزاری «پوتن اند پارتنرز» گفتند: تغییر از مسیر اقیانوس آرام به اقیانوس اطلس، احتمالا به معنای آن است که ونزوئلا بیشتر از نفتکش‌های سوئزمکس و افراماکس و کمتر از نفتکش‌های خیلی بزرگ  VLCC استفاده خواهد کرد. مهم‌تر از همه، لغو تحریم‌ها به شرکت نفتی دولتی ونزوئلا PDVSA این امکان را می‌دهد تا به جای استفاده از ناوگان گران و غیرقابل اعتماد نفتکش‌های شبح، از نفتکش‌های عمومی استفاده کند.

کارشناسان کارگزاری رقیب گیبسون از این خبر به‌عنوان «تحول مثبت» برای بخش نفتکش‌ها استقبال کردند زیرا حجم صادرات ونزوئلا از ناوگان نفتکش‌های شبح، به نفتکش‌های عمومی انتقال پیدا می‌کند.

پایگاه داده گییسون دستکم ۱۶۹ نفتکش با وزن بیش از ۲۵ هزار تن خشک را رصد کرده که از زمان اجرای تحریم‌ها، در تجارت نفت ونزوئلا مشارکت کرده اند و شامل بیش از ۵۰ نفتکش VLCC  و ۸۰ نفتکش سوئزمکس و افراماکس و ۳۰ کشتی دیگر بوده اند. هر چند ناوگان نفتکش‌های شبح بعید است یک شبه ناپدید شوند اما با ظهور خریداران جدید برای محموله‌های ونزوئلا، ممکن است به حاشیه رانده شوند.

گیبسون پیش‌بینی کرد با توجه به محدودیت عرضه در بازار نفت خام سنگین، تقاضا برای نفت خام سنگین ونزوئلا احتمالا از سوی آمریکا، هند، خریداران بزرگ چینی و همچنین مجتمع‌های پالایشگاهی اروپایی خواهد بود.

بر اساس گزارش اسپلش، کارشناسان نفتکش در شرکت بریمار انتظار دارند که نفت اضافی ونزوئلا بیشتر به خلیج آمریکا و برخی بشکه‌های اضافی هم به اروپا سرازیر شوند و احتمالا باعث کاهش بخشی از واردات نفت آمریکا از تولیدکنندگان خلیج فارس شامل عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان خاورمیانه شوند.

گری سیمونز، مدیر عملیاتی شرکت پالایش نفت «والرو انرژی» اظهار کرد: پس از اقدام هفته گذشته دولت آمریکا در لغو موقتی تحریم‌های ونزوئلا، حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز نفت ونزوئلا که در حال حاضر به آسیا می‌رود، ممکن است به مقصد خلیج گلف کاست آمریکا تغییر مسیر پیدا کند.

شرکت آمریکایی والرو در میان شرکت‌هایی است که سرگرم مذاکره با شرکت PDVSA برای ازسرگیری یا افزایش واردات نفت و سوخت از ونزوئلا است.

کد خبر 35519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =