ایران همچنان در فهرست سیاه FATF و در کنار کره شمالی باقی ماند

گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF، ایران را به دلیل عدم تغییر در وضعیت همچنان در فهرست سیاه و در کنار کره شمالی قرار داد.

به گزارش بیداربورس، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در تازه‌ترین گزارش، اعلام کرد: ایران در ماه جولای ۲۰۲۳ ، گزارشی ارائه داد که در آن هیچ تغییر مهمی در وضعیت برنامه اقدام دیده نمی‌شد. بنابراین این گروه، کماکان بر فراخوان نسبت به اعمال اقدامات تقابلی علیه ایران اصرار دارد.

براساس این گزارش، تصمیم FATF گروه ویژه اقدام مالی قابل پیش‌بینی بود. زیرا چندی پیش در پی گمانه‌زنی‌ها از تمایل ایران برای رفع مشکلات پیوستن به این گروه، وزارت اقتصادی رسما اعلام کرد که هیچ تغییری در FATF ایجاد نشده و ایران بر اساس قوانین داخلی برای پول‌شویی عمل می‌کند.

ایران و کره شمالی از فوریه سال ۲۰۲۰ همچنان در فهرست سیاه پولشویی قرار دارند که ناشی از عدم هیچ تحولی در ارتباط با پیشنهادات برای بهبود مقررات داخلی در مقابله با پولشویی و مبارزه با تامین مالی گروه های تروریستی است.

قرار گرفتن در فهرست سیاه FATF به معنی این است که این نهاد به ۲۰۰ عضو (شامل کشورها، نهادهای بین المللی و موسسات پولی و اعتباری) توصیه می کند به دلیل آن که کشوری در حوزه پرخطر برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم محسوب می شود و در این زمینه کمبودهای قابل توجهی دارد از مراودات مالی و بانکی با آن پرهیز کنند.

ایران هنوز به عضویت کامل در کنوانسیون‌های مقابله تامین مالی تروریسم و پالرمو که از درخواست‌های گروه ویژه اقدام مالی است در نیامده است.

کد خبر 35611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =