خرید تضمینی بیش از ۱۰ میلیون و ۳۸۰ هزار تن گندم در کشور

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از عبور خرید تضمینی گندم از ۱۰ میلیون و ۳۸۰ هزار تن در کشور خبر داد.

به گزارش بیداربورس سهراب سهرابی در جلسه ستاد زراعت آذربایجان شرقی که در مجتمع شهید کسایی تبریز و با حضور معاونان، مدیران استانی و شهرستانی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برگزار شد، گفت: آذربایجان شرقی با خرید تضمینی ۴۳۶ هزار تن رتبه هشتم کشور را در خرید تضمینی گندم به خود اختصاص داده است که در این استان نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد و نسبت به دو سال قبل بیش از ۳۶۰ درصد افزایش خرید رقم خورده است.

وی افزود: این موفقیت در سایه لطف خدا و تلاش کشاورزان و استفاده از تجربیات کارشناسان در استفاده از کودهای شیمیایی بوده و باید این افزایش استمرار داشته باشد.

وی ادامه داد: در حوزه بذر و کشت مکانیزه نیز توفیقات خوبی حاصل شد و در زمینه کشت مکانیزه نیز نقش ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بسیار پر رنگ است و آذربایجان شرقی نیز رتبه اول کشور در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها را کسب کرده است.

سهرابی، توجه ویژه به مکانیزاسیون و توسعه ماشین آلات و ادوات کشاورزی را ضروری دانست و افزود: توسعه ماشین آلات می‌تواند چندین سال در حوزه کشاورزی تاثیرگذار باشد بنابراین مدیران باید برای تخصیص اعتبار مکانیزاسیون همت لازم را داشته باشند.

وی از عملکرد مناسب در حوزه کنترل بیماری‌ها و علف‌های هرز در سال زراعی گذشته خبر داد و گفت: سال جاری یکی از بهترین سال‌های زراعی در خصوص کنترل آفت سن است.

وی گفت: از ۱۰ میلیون تن گندمی که به صورت تضمینی خرید شده است، نزدیک به چهار میلیون تن از دیمزارها تامین شده که نشان می‌دهد طرح جهش تولید در دیمزارها نقش زیادی در افزایش تولید گندم داشته است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: از سال ۱۳۶۸ که خرید تضمینی گندم در کشور آغاز شده است، ۳۴ سال می‌گذرد و در این مدت تنها ۸ سال میزان خرید تضمینی بیش از ۱۰ میلیون تن بوده است و کمترین بارشی که در این هشت سال اتفاق افتاده است نیز مربوط به سال گذشته بود که این مساله نشان دهنده نقش اقدامات فنی در افزایش میزان تولید است.

وی، میزان مصرف کود اوره در هر هکتار برای گندم آبی را ۲۶۰ کیلوگرم، میزان مصرف کود فسفات را ۳۵ کیلوگرم در هکتار و کود پتاسه را چهار کیلوگرم در هکتار دانست و گفت: مهمترین مشکلی که در زمینه زراعت در کشور وجود دارد، کم مصرفی کودها است که این مساله تولید را در مزرعه کاهش می‌دهد و گیاه نسبت به تنش‌ها و بیماری‌ها حساس می‌شود.

سهرابی ادامه داد: در دیمزارها میزان مصرف کود اوره ۱۲۰ کیلوگرم در هکتار و میزان مصرف کود فسفات ۱۴ کیلوگرم در هکتار است بنابراین در آذربایجان شرقی کمبود استفاده از کود فسفات و پتاس مشهود است. باید برای استفاده از این کودها به میزان استاندارد، آموزش‌های لازم داده شده و اطلاع رسانی شود.

وی، وضعیت کشاورزی جنوب آذربایجان شرقی در حوزه مکانیزاسیون را مناسب توصیف کرد و شمال استان را نیازمند بهبود وضعیت در این حوزه دانست.

وی، کشت گندم روی پشته را یکی از راهکارهای افزایش بهره وری دانست و گفت: تغییر شیوه کشت در این زمینه می‌تواند حداقل دو تن در هکتار موجب افزایش بهره وری شود و حداقل ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تاکنون بیش از ۲۱۰ هزار تن بذر گندم میان کشاورزان توزیع شده و میزان توزیع بذور گندم تاکنون بیش از دو برابر مدت مشابه سال گذشته است.

وی بر لزوم توسعه کشت گندم دوروم در استان تاکید کرد و گفت: گندم دوروم قیمت بالاتری دارد و نسبت به تنش‌ها و در برابر بیماری‌ها نیز مقاوم تر است بنابراین برای کشت آن در اراضی آبی و دیم باید برنامه ریزی شود. 

وی، توسعه آبیاری میکرو را یکی از راهکارهایی دانست که می‌تواند در زمینه کمبود آب کارساز باشد و گفت: تغذیه در سیستم آبیاری میکرو بسیار موثرتر است.

سهرابی بر لزوم آموزش کشاورز محور و در مزرعه تاکید کرد و گفت: ترویج با رویه‌ای که در گذشته وجود داشته است با شرایط حال حاضر هیچ همخوانی ندارد.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، وی در خصوص افزایش کیفیت گندم نیز گفت: کیفیت گندم از سه طریق انتخاب رقم مناسب، تغذیه مناسب و مدیریت آفات که مهمترین آن‌ها آفت سن است، افزایش می‌یابد و باید به این افزایش کیفیت استمرار ببخشیم.

کد خبر 35696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =