رونمایی از فرمول جدید قیمت گذاری خودرو

پارس خودرو در نامه ای که در سایت کدال سازمان بورس منتشر کرد از فرمول جدید قیمت گذاری محصولات تولیدی شرکت های خودروساز رونمایی کرد. این شیوه فروش قیمت خودرو در مبدا را افزایش می دهد.

به گزارش بیداربورس به نقل از اکو ایران، پارس خودرو در نامه ای که به مدیر نظارت بر بازار پایه سازمان بورس و اوراق بهادار نوشت از شیوه جدید تعیین قیمت کارخانه ای خودرو پرده برداری کرد. براساس آنچه در نامه پارس خودرو آمده قرار است قیمت کارخانه ای خودرو با توجه به نرخ تورم محاسبه شود. این اتفاق سبب می شود تا قیمت محصولات تولیدی خودروسازان در مبدا تا حد امکان از نرخ تورم جا نماند. چنانچه این شیوه قیمت گذاری خودرو نهایی شود، قیمت خودروها در کارخانه با رشد قابل ملاحظه ای روبرو خواهد شد. پارس خودرویی ها در نامه خود تاکید کردند که اعمال صورت های مالی حسابرسی شده برای تعیین قیمت کارخانه ای محصولات آنها منجر به عقب افتادن قیمت مواد اولیه از نرخ تورم می شود. به نظر می رسد برنامه ها برای حذف صورت های مالی حسابرسی شده برای تعیین قیمت خودرو در مبدا در دستورکار است و این احتمال وجود دارد که به زودی تغییراتی در قیمت گذاری خودروها در مبدا اتفاق بیفتد. اما دلیل انتشار این نامه نه اعلام فرمول جدید قیمت گذاری محصولات تولیدی خودروسازان در مبدا که  مشخص کردن دلایل افزایش بیش از 30 درصدی زیان این خودروساز در پایان نیمه اول سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته بود.

خودروسازان که روی تابلوی بورس حاضر هستند، بر اساس برنامه ریزی موظف هستند تا علاوه بر انتشار گزارش های ماهانه در سایت کدال سازمان بورس، صورت های مالی خود را نیز به صورت فصلی (سه ماه یکبار) در سایت کدال در دسترس سهامداران گذاشته تا روند سود و زیان شرکت های خودروساز به طور شفاف برای سهامداران این شرکت ها مشخص شود.

پارس خودرویی ها نیز چندی پیش در صورت های مالی مربوط به پایان نیمه اول سال جاری را در سایت کدال منتشر کرده تا سهامداران سومین خودروساز بزرگ کشور از چند و چون سود و زیان پارس خودرو مطلع شوند.

بررسی صورت های مالی پایان شهریور 1402 این خودروسازی نشان می دهد میزان زیان دهی پارس خودرو در بازه زمانی مورد اشاره در قیاس با مدت مشابه سال گذشته از افزایش زیان بیش از 30 درصدی این خودروسازی خبر می دهد.

مدیران ارشد پارس خودرو در نامه ای که به مدیر نظارت بر بازار پایه سازمان بورس و اوراق بهادار نوشتند دلیل این افزایش زیان بیش از 30 درصدی را توضیح دادند.

آن طور که در نامه این خودروسازی به سازمان بورس آمده مجوز افزایش قیمتی که فروردین سال گذشته از سوی شورای رقابت در اختیار این خودروسازی قرار گرفت بر اساس اطلاعات نهاده های تولید سال قبل و متناسب با بهای تمام شده آن سال بوده است بنابراین نتوانسته تورم نهاده های تولید را در سال جاری پوشش دهد. عمال دیگری که زیان بیش از 30 درصدی را به پارس خودرویی ها به نسبت سال گذشته تحمیل کرده تکلیف به ایفای تعهدات با قیمت های قبلی است. این به آن معناست چناچه پارس خودرو موظف به واگذاری خودرویی پیش از اعلام قیمت های جدید در ابتدای سال جاری بود اما به هر دلیل خودروی مورد نظر را به مشتری خود واگذار نکرده این امکان را نداشته تا محصول خود را با قیمت های جدید برای متقاضی فاکتور کند و همچنان نرخ فروش خودرو بر اساس قیمت های پیش از مجوز افزایش قیمت باید محاسبه شده و خودرو با قیمت گذشته به مشتری تحویل می شد.

تغییر در مستندات تعیین قیمت محصولات شرکت های خودروساز می تواند راه را برای فروش خودروهای تولید شده نزدیک به بهای تمام شده تولید و به در خوش بینانه ترین حالت با اندگی سود، باز کند. باید منتظر ماند و دید نهادهای ذیصلاح در قیمت گذاری خودرو چه زمانی مستندات موردن یاز برای تعیین قیمت کارخانه ای خودرو را تغییر می دهند.  

نامه پارس خودرو به سازمان بورس

کد خبر 35751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =