۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
جنگ یا صلح، کدامیک لباس بورس را می‌دوزد؟ 

یک تحلیلگر بازارسرمایه با یادآوری این مهم که حدود ۳ الی ۴ هفته است، بورس درگیر ریسک‌های سیستماتیک به خصوص جنگ در خاورمیانه شده است، خاطرنشان کرد: روز جاری اخبار متفاوتی از جمله توافق ایران در سازمان ملل با آتش بس و پایان جنگ به گوش می‌رسد؛ از سویی شاهد سفر آقای قاآنی و ملاقات با مسئولان مربوطه در لبنان هستیم.

**دلیل واگرایی و اختلاف شاخص‌کل و هم‌وزن چیست؟
ابراهیم سماوی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس، خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر به خصوص در هفته جاری برخی از شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز رشد قیمتی داشته و ریزش کمتری را نسبت به سهام کوچک و متوسط تجربه کرده‌اند و به عبارتی واگرایی و اختلاف شاخص‌کل و هم‌وزن موئد همین موضوع است. 
به باور او این مهم نتیجه حمایت صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری دولتی از سهام شاخص‌ساز است. 

**شرکت‌ها و صندوق‌های دولتی شاخص را نگه داشتند؟
سماوی در ادامه عنوان کرد: شرکت‌ها و صندوق‌های دولتی با عملکرد خود شاخص‌ را در محدوده‌ دومیلیون واحد حفط کرده و باتوجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط ارزنده‌تر از شرکت‌های بزرگ هستند، بنابراین این حمایت‌ها گویای حفظ شاخص است. 
این تحلیلگر بازارسرمایه، با اشاره به این موضوع که یکی از مشکلات این روزهای بازارسهام، که سهامداران در روز جاری نیز با آن دست‌وپنجه نرم کردند، موضوع کندی سامانه‌های معاملاتی است، بیان کرد: باتوجه به اینکه بیش از ۲ سال از زمان اوج بورس (سال ۹۹) می‌گذرد و ارزش معاملات در مقایسه با آن دوران که حدود ۳۰ همت بود فاصله بسیاری گرفته و به یک پنجم رسیده، انتظار می‌رود ناظران در خصوص کندی معاملات در روزهای مثبت بازار صحبت‌ کرده و این موضوع را تعیین تکلیف کنند. 
وی با یادآوری این مهم که حدود ۳ الی ۴ هفته است، بورس درگیر ریسک‌های سیستماتیک به خصوص جنگ در خاورمیانه شده است، خاطرنشان کرد: روز جاری اخبار متفاوتی از جمله توافق ایران در سازمان ملل با آتش بس و پایان جنگ به گوش می‌رسد؛ از سویی شاهد سفر آقای قاآنی و ملاقات با مسئولان مربوطه در لبنان هستیم.

**ریسک جدی ایران را تهدید نمی‌کند؟ 
سماوی افزود: برخی این سفر را شائبه‌ای برای جنگ مطرح کرده‌اند؛ اما سهامداران باید دقت کنند که در یک ماه اخیر دلار حتی ۱۰ درصد هم نوسان نداشته و این مهم در صورتی است که برخی از سهام بورسی ریزشی بیش از ۲۰ درصد را تجربه کرده‌اند؛ باتوجه به اینکه دلار در مدت ذکر شده نتوانسته به بالای ۵۲ هزار تومان راه پیدا کند می‌توان گفت که ریسک جدی ایران را تهدید نمی‌کند و محاسبات اشتباه موجب دامن زدن به ترس در بازارسرمایه می‌شود. 

**روند کوتاه مدت بورس وابسته به چیست؟ 
این کارشناس بازارسرمایه در پیشبینی روند کوتاه مدت بورس، بیان کرد: روند بازارسرمایه در کوتاه مدت به عوامل کیفی مانند جنگ در خاورمیانه و موضع کشور در این خصوص گره خورده است.  

**پیشبینی بورس در میان مدت 
وی در تشریح روند میان مدت نیز گفت: اگر دلار در میان مدت از محل افزایش تقاضا برای تجار به دلیل تسویه آخر سال افزایش پیدا کند، باتوجه به اینکه گزارش ۶ ماهه قابل قبول بوده و سهام از لحاظ نموداری در حمایت‌های منطقی به‌سر می‌برند، با رفع ابهامات بودجه و نهایی شدن آن بازارسرمایه در میان مدت و تا پایان سال از محدوده‌های کنونی فاصله گرفته و رشد ملایمی را تجربه خواهد کرد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 35753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =