دلیل بهبود اوضاع بازار سهام و محرک های موثر در تغییر روند بورس

چهار کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلیل رشد ۲۸.۶ هزار واحدی دیروز شاخص، وضعیت فعلی را ارزنده‌ دانسته و محرک های موثر در تغییر روند بورس را اعلام کردند.

به گزارش بیداربورس، چهار کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلیل رشد ۲۸.۶ هزار واحدی دیروز شاخص، وضعیت فعلی را ارزنده‌ دانسته و در گفت و گو با دنیای اقتصاد، محرک های موثر در تغییر روند بورس را اعلام کردند.

**ارزندگی تنها محرک بازار

مهدی رضایتی: شاخص بورس دیروز مثبت شد و دلیل آن کاهش ریسک جنگ بود. در نتیجه این اتفاق انتظار منفی سهامداران از اثر گسترش جنگ محقق‌ نشده و آنها به آینده امیدوار شدند. به غیراز این هیچ تغییر بنیادی خاصی حاصل نشده که رشد دیروز را به آن مرتبط شود. شاید موضوع جنگ فرسایشی شود.

بازار سرمایه هنوز از کمبود پول رنج می‌برد و ارزش معاملات هنوز رشد محسوسی نداشته‌ و ورود پول قوی نیست اما مانند هفته قبل فروشنده وجود ندارد. فروشنده‌ها دست نگه‌ داشتند و خریدار هم قوی نبود. تا اتفاق خاصی نیفتد بازار به همین صورت خواهد ماند و فقط ریزش بیشتری نخواهد داشت.

شروع تحرکات با موضوع کاهش ریسک جنگ بود البته ریسک جنگ کاملا برطرف نشده اما معمولا وقتی خبر جنگ تکراری شود و اتفاق مورد انتظار نیفتد، بازار به آن اخبار واکنش بسیاری نشان نمی‌دهد و بی‌تفاوت می‌شود. شاید تسعیر ارز بانکی‌ها بتواند در اینجا کمک کند اما ابهاماتی که در گذشته وجود داشت هنوز هم وجود دارد. نرخ تسعیر بانک‌ها هنوز ابلاغ نشده، موضوع نرخ خوراک هنوز مبهم است و موضوع بودجه‌ هم از ماه آینده اضافه می‌شود.

در این شرایط هنوز محرک خاصی وجود ندارد. البته بازار از نظر ارزندگی پایین‌تر از میانگین تاریخی است و با وجود رشد نرخ دلار، تورم  و... امروز قیمت سهام با آبان سال‌گذشته تفاوتی ندارد. بنابراین مهم‌ترین محرک ارزندگی بازار و رسیدن به کف‌های تاریخی سال‌گذشته است و این موارد می‌تواند رفته‌ رفته سهامداران را به صف‌های خرید بیاورد و چشم‌انداز مثبت است.

**حقوقی‌ها وارد شوند

محمد خبری‌زاد: بعد از چند روز منفی شدید و گمانه‌زنی‌هایی مربوط به اتفاقات جنگ غزه با سخنرانی حسن نصراله کمی از ریسک‌های گسترش جنگ کاسته شد. این نکته مهمی بود و باعث شد دیروز بازار مثبت شود. قبل از آن نیز اثر این موضوع در بازارهای جهانی دیده شد و قیمت نفت و طلا نیز کاهشی بود اما همچنان چیزی که در بازار نیست اعتماد است.

ارزش معاملات حدود ۴ هزار میلیارد تومان است. قطع روند منفی و تبدیل‌شدن به روند مثبت نیاز به پشیمان شدن چندین‌باره فروشنده‌ها از فروش دارد و این یعنی بعد از فروش مجبور شوند با قیمت بالاتری بخرند اما از اردیبهشت به بعد فروشنده‌ها همیشه برنده بودند و هر وقت فروختند توانستند ارزان‌تر بخرند.

تنها در شرایطی می‌توان گفت روند بازار تغییر می کند که قیمت‌ها فروشنده‌ها را پشیمان کند. معاملات امروز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شاید در ابتدای معاملات بازهم عرضه زیاد باشد اما احتمالا تقاضا به بازار بیاید. لازم است هلدینگ‌های بزرگ از زیرمجموعه‌ها حمایت کنند و اگر این اتفاق رخ بدهد می‌توان به تغییر روند بازار امیدوار بود. در غیراین‌صورت بازار به روند فرسایشی بازخواهد گشت.

**دلار به نفع بورس

برزو حق‌شناس: سایه ریسک سیستماتیک ورود حزب‌اله به درگیری‌های منطقه‌ای از بورس ایران کم شد.دیروز طرف تقاضا تقویت و فروشنده کم شد. این اتفاق می‌تواند تا آخر هفته خبر خوشی باشد البته به شرط آنکه حجم معاملات خرد بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بماند در غیر ‌این‌صورت کار سخت خواهد شد.

برای نیمه دوم سال‌چند محرک می‌توان درنظر گرفت. یکی اینکه بازار سرمایه ارزش جایگزینی بسیار مناسبی دارد و به لحاظ P/E هم به نقطه جذابی رسیده است. علاوه‌بر این چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها نیز مطلوب است.

نکته بعدی تجدید ارزیابی‌ها در شرکت‌هایی مانند ذوب‌آهن، خودرویی‌ها و بانکی‌ها محرک مطلوبی برای بازار است. روند نرخ دلار نیز با هر متر و معیاری برای نیمه دوم سال‌صعودی است و این موضوع ناخود آگاه روی بورس اثرگذار است.

**نقش عدم دستکاری دولت در تعادل شاخص

حمید میرمعینی: رشد مستمر قیمت‌ در بازار سهام به چند متغیر وابسته است. بی‌ثباتی در وضعیت اقتصادی در کنار رخدادهای غیرمنتظره سیاسی باعث شده شاخص‌ بورس پی‌ در پی درجا و برای حفظ کانال ۲ میلیون واحد دست به تقلا بزند. با توجه به سابقه قبلی منفی بازار در مباحث مرتبط با موارد حمایتی و فشار به سهامدار عمده به نظر نمی‌رسد این موضوع بازار را از بحران کنونی نجات دهد.

کما اینکه هدایت و کنترل شاخص نیز در گذشته نتوانسته بورس را به مدار تعادلی بازگرداند. قاعده بازار آزاد بر این اساس است که در پی رشد و افت بدون نقش سیاست گذار به تعادل برسد و مورد دستکاری قرار نگیرد. به همین دلیل کشف قیمت‌هایی که بر اساس عرضه و تقاضا انجام می‌شود، واقعی‌تر و ملموس‌تر است.

هرچه سیاست گذار دورتر از بازار باشد متعادل شدن در زمانی کوتاه‌تر محقق خواهد شد اما با توجه به عقبگرد شاخص از کانال ۲ میلیون واحد و فاصله ۲۱.۱۴ درصدی با قله اردیبهشت، امکان لمس سطوح بالاتر وجود دارد.

از لحاظ آماری نیز بازار در وضعیت ارزنده‌ای به سر می‌برد. در مقطعی که دلار در کانال ۴۹ هزار تومان قرار داشت شاخص کل بیش از ۲ میلیون بود اما اکنون پایین این سطح است. این شرایط می‌تواند به جذب سرمایه‌گذار کمک کند. برای کوچ نقدینگی به سمت بورس، مشکل نقد شوندگی نیز باید حل شود.

کد خبر 35868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =