۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
کاهش ۱۴ میلیارد دلاری ارزش دلاری بورس

یک کارشناس بازارسرمایه با اشاره به این موضوع که تنش‌های منطقه در ۲۰ روز گذشته موجب شده تا بازارسرمایه بیش از ۱۴ میلیارد دلار، از ارزش دلاری خود را از دست بدهد، عنوان کرد: بعداز گذشته ۲۰ روز از شروع تنش‌ها در منطقه بازارسرمایه رکوردهای جدید را ثبت کرده و به عنوان مثال در روز گذشته شاهد ورود ۱۴۰ میلیارد تومان نقدینگی از سمت حقیقی‌ها بودیم و این در حالی است که اخیرا میزان خروج پول از بازارسهام به محدوده ۱۷۰۰ میلیارد تومان در روز نیز رسیده بود.

مبین ناظمی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس با اشاره به این موضوع که تنش‌های منطقه در ۲۰ روز گذشته موجب شده تا بازارسرمایه بیش از ۱۴ میلیارد دلار، از ارزش دلاری خود را از دست بدهد، عنوان کرد: بعداز گذشته ۲۰ روز از شروع تنش‌ها در منطقه بازارسرمایه رکوردهای جدید را ثبت کرده و به عنوان مثال در روز گذشته شاهد ورود ۱۴۰ میلیارد تومان نقدینگی از سمت حقیقی‌ها بودیم و این در حالی است که اخیرا میزان خروج پول از بازارسهام به محدوده ۱۷۰۰ میلیارد تومان در روز نیز رسیده بود.

این کارشناس بازارسرمایه در پاسخ به این سوال که آیا بازارسرمایه دوران ریزشی خود را پشت سرگذاشته و در روزهای آتی روند صعودی را در پیش خواهد گرفت، گفت: هنوز زمان مناسب برای تحلیل این موضوع نرسیده و خیلی زود است که بگوییم روزهای منفی بازارسرمایه تمام شده است. 

ناظمی اضافه کرد: دلیل اینکه نمی‌توان با قطعیت گفت که ریزش بازار تمام شده یا نه به موضوع سیاست‌های انقباضی باز می‌گردد؛ به عبارتی این سیاست‌ بانک‌مرکزی که با حمایت دولت پیش گرفته شده بسیار سختگیرانه است و موجب شده تا بازارها با کمبود نقدینگی و نبود محرک مواجه شوند.

به عقیده او رشد هیجانی و مثبت برای بازارسرمایه دور از انتظار است؛ اما از سویی شاهد ریزش خاصی نیز در این بازار نخواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد انتشار اعدادی از نرخ خوراک در فضای مجازی بودیم، عنوان کرد: با انتشار این خبر هیجان در گروه پتروشیمی‌ اوج گرفت، با این حال در انتهای بازار عرضه بر تقاضا غلبه کرد و شاهد شکل‌گیری صفوف فروش بودیم.

**شکل‌گیری رانت با تکرار اشتباهات گذشته

ناظمی در ادامه خاطرنشان کرد: در برخی از صنایع بازارسرمایه شاهد این هستیم که سیاست‌های مختلف دولت و هیات وزیران پیرو سیاستی است که درگروه پتروشیمی داشتند و به عنوان مثال در صنعت سیمان و فولاد، باتوجه به روندی که در پیش گرفته شده، انتظار می‌رود این صنایع در بورس باقی بمانند اما  بخشی از تولیدات خود را به نهضت ملی مسکن اختصاص دهند، که این مهم موجب تکرار تنش‌های گذشته در صنعت فولاد و خودرو و همچنین رانت به دلیل دو نرخی بودن، می‌شود.

وی با بیان اینکه کاهش ارزش معاملات و همچنین تغییر مالکیت میان حقیقی‌ها و حقوقی‌ها از نکات حائز اهمیت این روزهای بازارسرمایه است، گفت: تحت تاثیر سیاست‌گذاری‌های درست و غلط سازمان بورس از جمله بسته شدن سمت فروش انبارگردان‌ها و متعادل‌ کردن عرضه و تقاضا در نمادهای بزرگ شاهد حفظ شدن بازار در نقطه‌ای تعادلی بودیم؛ محرک اصلی بازارسرمایه پول است و باتوجه به اینکه این روزها سیاست انقباضی در اقتصاد ایران موج می‌زند، بازارسرمایه صعود و بالای خاصی را تجربه نخواهد کرد مگر اینکه از این سیاست فاصله گرفته شود.

**رقبای سرسخت بازارسرمایه

او در تشریح این مسئله که چرا سرمایه‌داران تمایلی برای سهامداری در بازارسرمایه ندارند، گفت: دلیل محدود شدن سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه را می‌توان نرخ‌های تامین‌مالی، بازدهی صندوق‌های درآمدثابت، صندوق‌های صدور و ابطالی و یا ETF  ها دانست که پیشنهاد سودی بیش از ۳۵ و حتی ۴۰ درصدی ارائه می‌دهند ومانع از سرمایه‌گذاری در بازارها از جمله بازارسرمایه می‌شوند.

به باور این کارشناس بازارسرمایه در شرایط حاضر اصلی‌ترین محرک بازارسرمایه سیاست‌های بانک‌مرکزی و دولت است و به عبارتی کاسته شدن از شدت سیاست انقباضی می‌تواند موتور رشد بازار را روشن کند؛ این سیاست‌ها تنها در اقتصاد ایران به چشم نمی‌‎خورد و سایر کشورهای جهان برای کنترل تورم و جلوگیری از رشد نقدینگی دست به دامن این سیاست شده‌اند.

ناظمی همچنین افزود: هرچند که این سیاست تا کنون در کشور جوابگو بوده اما باید توجه داشت که عواقبی از جمله رکود در تمامی بازارهای کشور را در پی داشته است؛ بنابراین احتمالا سال آینده قابلیت اجرایی نخواهد داشت و امکان دارد سیاست جدید موجب فوران شود.                      

**یک توصیه برای سرمایه‌گذاری مناسب

این کارشناس بازارسرمایه به سهامداران بورس توصیه کرد: اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری دارید بهتر است ۳۰ درصد سرمایه خود را به صورت نقد و صندوق‌های درآمد ثابت، ۳۰ درصد صندوق‌های کالایی و یا گواهی‌های مربوط به صندوق‌های طلا و زعفران با شناخت به آینده دلار، ۲۰ درصد صنایع شاخص‌ساز و ۲۰ درصد صندوق‌سهامی واهرمی سرمایه‌گذاری کنید.

**از ریسک بودجه غافل نشوید

او در پایان گفت‌وگوی خود با بیداربورس اظهار کرد: باتوجه به نزدیکی به انتهای سال سایه ریسک بودجه بر سر بازارسرمایه انداخته می‌شود و ممکن است موجب تشویش در این بازار شود بنابراین در تصمیم‌گیری‌ها نباید از این مولفه غافل شد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 35891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =