عوامل موثر در رشد ملایم و مثبت بورس + پیش بینی شاخص ۲.۸ میلیون واحدی

چهار کارشناس با اشاره به عوامل موثر در تداوم شیب ملایم و مثبت بورس، پیش‌بینی کردند این هفته متعادل بوده و شاخص توان صعود تا ۲.۸ میلیون واحدی را دارد.

به گزارش بیداربورس، چهار کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل موثر در تداوم شیب ملایم و مثبت بورس در گفت و گو به دنیای اقتصاد، پیش‌بینی کردند این هفته متعادل بوده و شاخص تا سطح ۲.۸ میلیون واحد پیش خواهد رفت.

**روی‌ خوش بورس

مهدی ساسانی: بازار سرمایه دیروز شرایط خاص‌تری نسبت به شنبه‌های گذشته داشت. با توجه به اینکه ریسک‌های سیستماتیک بر بورس سایه افکنده‌اند و مخصوصا موضوع جنگ در غزه می‌تواند تبعات را بگذارد و با توجه به سخنرانی حسن نصراله، برخی فعالانمعتقد بودند شاید این سخنرانی باعث افزایش تنش سیاسی در جنگ بین حماس و اسرائیل شود و ریسک کمتری کردند و در نتیجه حجم فروشنده‌ها نسبت به هفته گذشته بالاتر بود.

به‌نظر می‌رسد رفته‌رفته و با مشخص‌شدن مواضع کشورهای مختلف درخصوص جنگ اسرائیل و حماس سرمایه‌گذاران نیز از این بابت ریسک کمتری را متحمل شوند و مقداری از این موضوع فاصله بگیرند اما ریسک دیگر بودجه‌ است. در انتهای آبان با ارائه لایحه بودجه ‌سال ‌۱۴۰۳ به مجلس، برخی سرمایه‌ گذاران به بررسی موضوعات می‌پردازند و تلاش دارند ریسک‌ها و بازه‌های احتمالی لایحه را بررسی کنند.

اگر خروجی سخنرانی حسن نصراله به افزایش تنش‌های سیاسی دامن نزند از فردا شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود. چرا که با توجه به گزارش‌های ۶ ماهه‌ ای که چند هفته پیش ‌روی کدال قرار گرفت، اکثر شرکت‌های بورسی از نظر بنیادی در شرایط مناسبی قرار دارند.

تنها ریسک‌های سیستماتیک است که با کمتر شدن و تمهیداتی که جدیدا از سوی صندوق‌های معتبر صورت‌ گرفته‌، شرایط را برای سرمایه‌گذاران تسهیل کرده تا سرمایه‌گذاران بتوانند روزهای خوش بورس را نیز ببینند.

**فرصت آخر خریداران

برزو حق‌شناس: بازار سرمایه هفته گذشته رشدی داشت که از موضوعات مختلفی مانند حمایت‌های صندوق تثبیت، موضوع نرخ خوراک و کاهش ریسک‌ های سیستماتیک نشات می‌گرفت. البته به‌صورت سنتی نیز در زمان برگزاری نمایشگاه، بازار به دلیل تمایل بازارساز مثبت می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این هفته، متعادل باشد و روزهای ابتدایی سهم‌ها منفی باشند. اینها آخرین تخفیف‌ها به خریداران قبل از شروع رشد چشمگیر است و از همین نقاط رشد مطلوبی تا سطح ۲.۸ میلیون واحد و شاید فراتر از آن نیز خواهد داشت.

**هفته متعادل

پیام الیاس کردی: دیروز بازار سرمایه دو بار دست به‌ دست شد. یکبار ساعت ۹:۱۰ رنج مثبت دیده و تا حدود ساعات ۹:۴۰ ادامه یافت و بعد از آن به سمت منفی‌ها رفت و شدت آن نیز ساعت ۱۰:۳۰ دیده و بازار به‌تدریج پایین آمد. حتی در ابتدای معاملات و با وجود رنج‌های مثبت متاسفانه ارزش معاملات یاری نمی‌کرد و همزمان بالا نمی‌آمد و شرایط مانند هفته‌های گذشته کم‌رمق و کم‌جان بود.

برای ادامه هفته نیز اتفاق ویژه‌ای پیش‌بینی نمی‌شود و احتمالا روند متعادلی خواهیم‌داشت. با توجه به کم‌رمقی و کم‌حجمی بازار احتمالا شرایط به همین ترتیب داشته باشد. متاسفانه دیروز خروج پول ۱.۸‌ هزار میلیارد تومان بود و با توجه به اینکه قیمت دلار در محدوده‌ای ثابت بوده، نرخ ها در حال برگشت به قبل از تنش‌ها هستند.

**روند مثبت ادامه‌دار  است

ایمان رئیسی: موضوع درگیری غزه اثر را روی بازار گذشته و اکنون جزو مولفه‌های پررنگ و اثرگذار نیست. آن زمان چون در یک طرف دلار بازار آزاد و انس جهانی واکنش منفی به موضوع داشتند، بورس نیز از این دو مولفه اثر می‌گرفت. نرخ بهره بین‌بانکی با شیب ملایمی در حال کاهش است که اثر مثبتی روی بورس دارد.

ارزش معاملات به‌تدریج رو به‌ رشد است. واگذاری سهام در شرکت‌ها نیز مطرح است که می‌تواند اثرگذار باشد. از طرفی تجدید ارزیابی‌هایی که زمزمه‌های آن در گروه خودروسازی شنیده می‌شود نیز محرک قابل‌توجهی است. بنابراین به‌نظر می‌رسد روند مثبتی که با شیب ملایمی شکل‌گرفته، ادامه‌دار باشد.

کد خبر 36122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =