دلیل درجا زدن شاخص بورس چیست؟

کارشناس بازار سرمایه:ارزش معاملات کماکان پایین است و به سختی از ۵ صدم درصد ارزش بازار بالاتر می رود و همین باعث شده بسیاری نسبت به رشد بازار خوشبین نباشند، اما در پس این درجا و این ارزش معاملات پایین، شاهد حرکت های مثبت گاه و بیگاه در نمادهای مختلف و تثبیت قیمت های جدید هستیم.

به گزارش بیداربورس حسن کاظم زاده تحلیلگر بازار سرمایه در تشریح شرایط امروز بازار در فردانامه نوشت: با وجود اینکه امروز بازار در ظاهر متعادلی داشتیم و شاخص کل تقریبا تغییری نکرد، اما شاخص هم وزن توانست کمی رشد کند و با ثبت ارزش معاملات حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان بازار به نسبت خوبی داشتیم. ارزش معاملات کماکان پایین است و به سختی از ۵ صدم درصد ارزش بازار بالاتر می رود و همین باعث شده بسیاری نسبت به رشد بازار خوشبین نباشند، اما در پس این درجا و این ارزش معاملات پایین، شاهد حرکت های مثبت گاه و بیگاه در نمادهای مختلف و تثبیت قیمت های جدید هستیم. سهامداری که در کمتر از یک هفته در سود قرار بگیرد، استرس ندارد و همین استرس نداشتن جلوی ترس و رنج های منفی را می گیرد. بازار حال و هوای ریزش ندارد و علی رغم درجای ظاهری، حال و هوای صعود دارد.

مشکل ارزش معاملات پایین

معمولا ما عادت داریم هر رشدی در بازار با افزایش ارزش و حجم معاملات همراه باشد. در واقع زمانی که کمی قیمت سهم بالا می آید فروشندگان جدیدی فعال می شوند و در صورتی روند صعودی شکل می گیرد که خریداران از پس این فروشندگان بر بیایند. اما این موضوع همیشه صادق نیست، در واقع ما نمی توانیم بگوییم حتما باید ارزش افزایش باشد تا بازار صعودی شود. تغییر محسوس در انتظارات می تواند بدون اینکه فروشنده ها را فعال کند، باعث شود خریداران حاضر به پرداخت قیمت بالاتری بابت هر سهم شوند. محدود شدن دامنه رشد (narrow market) می تواند باعث شود بازار به شکل گروهی و در تعداد نمادهای محدود رشد کند در حالی که کلیت بازار به شکل درجا به نظر برسد. آن روند صعودی شتابان و شدید است که حتما باید با رشد ارزش معاملات همراه باشد، وگرنه ممکن است کلیت بازار مثلا در یک فصل ۱۵ درصد رشد کند، اما ما شاهد رشد محسوس ارزش معاملات نباشیم.

کانی های غیرفلزی در کانون توجه

کانی های غیرفلزی که عمدتا تولیدکننده شیشه یا مواد نسوز هستند عمدتا امروز مورد توجه بودند. شرایط این شرکت ها خصوصا تولیدکنندگان شیشه در دو سال گذشته بسیار خوب شده است. نرخ انرژی برای این شرکت ها در کمترین حالت صنایع قرار دارد و از سوی دیگر مازاد تولید داخلی باعث شده به راحتی بتوانند صادرات انجام دهند. از آنجائیکه قیمت داخلی PET و ورق هم به نسبت گذشته بالاست، شیشه برای بسته بندی توانسته است در بسیاری از موارد جایگزین این مواد بشود. در کلیت هم نمادهای این گروه به خوبی می توانند تورم را فالو کند و از طرف دیگر نرخ ارز در دسترس آنها برای صادراتی که انجام می دهند، نرخ نیمای توافقی است که در یک ماه گذشته حدود ۱۵ درصد رشد کرده است. لذا نمادهای گروه کانی های غیرفلزی، خصوصا تولیدکنندگان شیشه می توانند در نیمه دوم عملکرد خوبی از خود نشان دهند.

اوضاع خوب قطعه سازها

بعد از بلایی که سر صنعت خودرو با قیمت گذاری دستوری آمد، سیاست فشار به قطعه سازها در نرخ خرید قطعات توسط دو خودروساز تغییر پیدا کرد و حاشیه سود قطعه سازها بهتر شد. از سوی دیگر به نظر می رسد بخش عمده ای از ماشین های ثبت نامی در طرح جامع با ماشین های جدید تر جایگزین خواهد شد و درنتیجه خودروسازها (خصوصا ایران خودرو) با زیان کمتری خواهند توانست به تولید ادامه دهند. البته افزایش مطالبات قطعه سازان از دو خودروساز یک ریسک برای این گروه است. اما در هر صورت بهبود حاشیه سود و رشد درامد در گروه قطعه سازی باعث افزایش جذابیت این گروه برای سرمایه گذاری شده است. امروز بسیاری از نمادهای گروه قطعه سازی مثبت بودند و صف خرید نیز شدند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 36146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =