۵ نکته مهم که پیش از معاملات این هفته باید بدانید

تحلیلگر بازار سرمایه: این هفته اما انتظار می‌رود بالاخره یک تحرک مثبت در بازار ببینیم.

به گزارش بیداربورس، حسن کاظم زاده تحلیلگر بازار سرمایه در فردانامه درخصوص پنج نکته که قبل از معاملات این هفته بایست آن را در نظر گرفت، نوشت: 

بورس درجا
 بعد از نزول و صعود مربوط به جنگ غزه، بورس حالت درجا به خود گرفته است. تقریبا قیمت‌ها تغییر محسوسی نمی‌کنند و در یک بازه‌ی محدود در حال نوسان هستند. این هفته اما انتظار می‌رود بالاخره یک تحرک مثبت در بازار ببینیم. در واقع بهتر است بگوییم اگر این هفته هم درجایی مطلق ادامه پیدا کند و تحرک مثبت از خودش نشان ندهد، فروشنده در بازار زیاد می‌شود. بورس ایران اساسا توانایی درجا زدن طولانی را ندارد و اگر رشد نکند، بالاخره دلیلی برای نزول پیدا می‌کند. از همین‌رو انتظار داریم این هفته بورس از خودش تحرک مثبت نشان دهد.

سررسید خودرو
معمولا هفته‌ای که آپشن‌های خودرو یا سایپا سررسید می‌شود، ارزش معاملات آپشن و سهم‌های پایه افزایش پیدا می‌کند. این هفته سررسید شدن قراردادهای خودرو را داریم و این سررسید شدن یک ویژگی جدید و جالب دارد. برای اولین بار این حجم از قراردادها پوت آپشن در یک زنجیره سررسید خواهد شد. تا الان بیشتر خریداران و ناشران آپشن‌ها در اختیار خریدها فعال بودن اما از شهریور به این سمت حجم اختیار فروش‌ها هم افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر قیمت خودرو حدود ۲۶۰ تومان است، هم اختیار خرید و هم اختیار فروش‌های با قیمت سررسید ۲۶۰ خودرو حجم قرارداد باز بالایی دارند و در این هفته حداقل یکی از این قراردادها ارزشش صفر خواهد شد. این حجم از قراردادهای باز احتمالا باعث شود خودرو از ۲۶۰ نتواند فاصله بگیرد اما هر نوسان مثبت یا منفی باعث امیدواری یکی از دو گروه دارنده آپشن‌ها به عدم صفر شدن افزایش پیدا خواهد کرد.

صنایع مستعد رشد هفته
با توجه به رشد نسبی ارزش معاملات خرد سه صنعت قند و شکر، سیمان، کاشی و کانی‌های غیرفلزی این هفته انتظار می‌رود این صنایع در کانون توجه باشند. مدل رشد ارزش معاملات در گروه کانی‌های غیرفلزی و کاشی به‌گونه‌ای است که پتانسیل بیشتری برای جذب نقدینگی بازار دارند. این گروه‌های مستعد نوسان‌گیری در این هفته خواهند بود. اما وقتی نمادهای مورد توجه گروه را نگاه می‌کنیم، بیشتر از اینکه خبر بنیادی یا غیره‌ای در جریان باشد، جریان نقدینگی است که باعث شده توجه به این گروه‌ها افزایش پیدا کند.

رشد قیمت‌های جهانی؟
طلا هفته را بالای ۲۰۰۰ دلار بست و در کنار آن کریپتوکارنسی‌ها اکثرا هفته اخیر رشد قیمت داشتند و بیت کوین به ۳۸۰۰۰ دلار هم رسید. با افزایش گمانه‌زنی از توقف رشد نرخ بهره در آمریکا، معامله‌گران تمایل بیشتری به خرید دارایی‌های ریسکی مالی و همچنین طلا پیدا کردند. از سوی دیگر سیاست‌های تحریک تقاضا در بخش مسکن از سوی دولت چین توانسته حداقل در قیمت سنگ آهن رشد ایجاد کند و با وجود رکود نسبی جهانی، قیمت سنگ آهن به بیش از ۱۳۰ دلار رسیده است. شمش دریای سیاه هم به مرز ۵۰۰ دلار رسیده است. در مجموع نسبت به دو سه ماه پیش اکثر قیمت‌های کامودیتی در سطح بالاتری قرار دارد البته بجز نفت، داستان نفت شرایط دیگری دارد و فعلا هم انتظار رشد در کوتاه‌مدت نمی‌رود.

گزارش‌های عملکرد آبان ماه
این هفته گزارش عملکرد آبان ماه شرکت‌ها منتشر می‌شود. البته از اواخر هفته‌ی پیش این انتشار گزارش‌ها شروع شده است اما به دلیل اینکه مدیران مالی علاقه دارند تا دقیقه‌ی ۹۰ انتشار گزارش‌ها را به تاخیر بیاندازند، اکثر شرکت‌ها هنوز گزارش عملکرد ماه آبان را منتشر نکردند. آبان از نظر شرکت‌هایی که در بورس کالا اقدام به فروش محصول می‌کنند، تحول خاصی نسبت به مهر نداشت. اما در شرکت‌هایی که اطلاعات دیگری برای سنجش عملکرد فروش آنها نیست، گزارش آبان‌ها می‌تواند بر روند قیمت نماد مربوط تاثیرگذار باشد. در کل به‌دلیل رکود انتظار رشد درآمد خاصی وجود ندارد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 36616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =