اثر مشوق‌ها بر آینده بورس و پیش‌بینی فتح قله‌های جدید برای شاخص

دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر مشوق ها بر روند آتی معاملات بورس، پیش بینی کردند شاخص در میان و بلندمدت قله‌های جدیدی را فتح کند.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثرگذاری مشوق ها بر روند آتی معاملات بورس در گفت و گو با دنیای اقتصاد، پیش بینی کردند شاخص در میان و بلندمدت قله‌های جدیدی را فتح می کند.

**چند اتفاق مهم

حسن حسین‌نیا: بازار سرمایه طی روزهای گذشته روند نسبتا بهتری نسبت به هفته‌های قبل‌تر داشت که این موضوع به چند اتفاق مهم برمی‌گردد. اول اینکه شاخص‌ کل و قیمت سهام به حمایت‌های معتبر رسیده بودند و جذابیت خرید داشتند. در کنار آن هفته گذشته چندین رنج مثبت و سنگین مشاهده شد که حتی در یک مورد ارزش معاملات روزانه به بیش از 5 هزار میلیارد تومان هم رسید ‌و منجر به رشد نسبی شاخص شد.

چندین اتفاق مهم دیگر هم وجود دارد که می‌تواند در مقاطع آینده اثر بگذارد. یکی مربوط به برداشتن سقف تراکنش‌های واریز وجه از طریق انتقال وجه آنی سامانه‌های آنلاین کارگزاری‌ها است. این مسئله باعث می‌شود گردش نقدینگی و ورود سرمایه راحت‌تر شود و تسهیل این موضوع در مقاطع آینده اثرگذار است.

مورد دیگر به آیین‌نامه مالیاتی مربوط می‌شود که مورد بحث قرار گرفته و باید دید به کجا می‌رسد اما کاهش مالیات شرکت‌های حقوقی تولیدکننده از 25 به 15‌ درصد مشوق مطلوبی است و بر میزان سودآوری کلیت بازار سرمایه و سود عملیاتی شرکت‌ها اثر گذاشته و سود خالص شرکت‌ها را افزایش می دهد.

انتظار می‌رود با نزدیک‌ شدن به آذر ماه و واریز سود تقسیمی شرکت‌ها، افزایش خریدها رخ داد. در کنار آن چنانجه کاهش نرخ بهره بین‌بانکی با شیب بیشتر ادامه داشته‌ باشد، می‌توان اتفاقات بهتری را در بورس شاهد بود.

بنابراین همچنان می‌توان شاهد رشد ملایم شاخص بود تا به‌تدریج ارزش معاملات در کانال 4‌ هزار میلیارد تومان تثبیت‌ و افزایش یابد و در نتیجه قیمت ها رشد داشته باشد. بطور کلی مشوق‌ها در هفته‌های آینده قطعا روزهای خوشی را  برای بازار رقم خواهم زد.

**فتح قله در میان‌مدت

علی عصاری: دیروز بازار نه آنچنان مثبت بود که امیدواری برگردد و نه آنچنان منفی که ترس در دل سهامداران بیفتد و بخواهند خارج شوند. در این روند سه کندل تقریبا خطی ایجاد شده و همچنان قوت در دست خودرویی‌ها است. انبوه‌سازی‌ها چندین ماه است ارزش معاملات بسیار مناسبی دارند اما در روزهای گذشته غذایی‌ها، زراعتی‌ها و دارویی‌ها توجه بیشتری به خود جلب کردند.

این روزها برخلاف هفته‌های گذشته، روند به سمت سهام کوچک، متوسط و تک‌سهم‌ها رفته و هر روز بعضی تک‌سهم‌ها به صف خرید نزدیک می‌شوند که معمولا مربوط به گروه‌های کوچک هستند. چنانچه ارزش معاملات کم ادامه‌دار باشد، خبر خوشی نبوده و باعث شکست خواهد بود اما اگر ارزش معاملات بیشتر از روزهای قبل شود این تعبیر می‌تواند برعکس شود.

می‌توان با اطمینان گفت در میان و بلندمدت بازار می‌تواند قله‌های جدیدی را فتح کند. همواره بعد از اینکه از شاخص‌سازها عبور می‌شود نوبت به سهام کوچک و متوسط می‌رسد. بنابراین وضعیت بهتر شاخص هم وزن نسبت به شاخص‌ کل طبیعی است.

مسئله نگران‌کننده ارزش معاملات است که پس از یک صعود و یک رنج مختصر چندروزه پایین می‌آید و اگر ادامه‌دار باشد، نگران‌ کننده است. عرضه اولیه چهارشنبه هم می‌تواند بازار را مقداری کاهشی کند اما روند در میان و بلندمدت صعودی است و تمام تحلیل‌ها نیز مربوط به بازه زمانی کوتاه‌مدت است.

کد خبر 36246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =