پیش‌بینی بازار سهام امروز ۲۹ آبان

بورس تهران روز یکشنبه با افزایش تراز شاخص‌ هم‌وزن در کنار ریزش شاخص کل و افزایش ارزش معاملات خرد مواجه بود. خروج پول از سهام در معاملات روز یکشنبه پس از مثبت شدن این معیار در هفته سوم آبان ماه، بیانگر تداوم ضعف خریداران حقیقی در بین فعالان بازار سهام است.

به گزارش بیداربورس به نقل از اقتصادنیوز، بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد رشد تراز شاخص کل هم‌وزن در کنار کاهش تراز شاخص کل بود. بازار سهام پس از مثبت شدن روند جریان پول حقیقی در هفته سوم آبان ماه با کاهش انتظارات صعودی برای فتح سطح مقاومتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی همراه شد. معاملات دیروز بیانگر تداوم روند کاهش تحرکات جریان پول حقیقی و مقاومت نمادهای سبک نسبت به ریزش شاخص‌سازان شد. دیروز نیمه ابتدایی معاملات با رشد تراز یک دست شاخص‌های سهامی همراه بود اما با نزدیک شدن به نیمه معاملات، شاخص‌ها دچار ریزش شدند و بخش سوم معاملات نیز با ثبات اندکی پیش رفت. با وجود فراز و فرود تراز شاخص‌ها در نهایت، تراز شاخص هم‌وزن بالاتر از تراز ابتدایی روز و تراز شاخص کل پایین‌تر از تراز ابتدای معاملات بسته شد.

روز یکشنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران برخلاف روند شاخص‌های بورسی، به جز شاخص بازار اول تماماً سبزپوش بودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به ۳۹ صدم درصد بود و رشد تراز شاخص هم‌وزن را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران با رقم ۱ صدم درصدی نشان از رشد بیشتر شاخص کل داشت. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار اول فرابورس با ۱۶ صدم درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار دوم فرابورس با ۸۴ صدم درصد رشد تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت سایر محصولات کانی غیر فلزی با ۴۲.۳ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت انبوه‌سازی با ۲۹.۲ میلیارد تومان و صنعت فلزات اساسی با ۲۰.۷ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۳۲.۴ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۳۰.۸ میلیارد تومان و صنعت بیمه و صندوق‌های بازنشستگی با ۲۱.۱ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

**روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

ارزش معاملات خرد بازار سهام در ۴۹ روز معاملاتی گذشته سطح ۶ همتی را به خود ندیده است. کاهش تحرک در بازار سهام معمولا با تغییرات انتظارات فعالان بازار و یا کاهش چشم‌اندازهای کوتاه مدت شکل می‌گیرد. بورس تهران روز یکشنبه با رشد ۲۰ درصدی ارزش معاملات خرد همراه بود و این معیار تا سطح ۴ همتی بالا آمد اما همچنان تحرکات جریان پول حقیقی در کمترین حالت ممکن خود قرار دارد.

روند جریان پول حقیقی در روز معاملاتی شنبه این هفته بار دیگر منفی بود و روز گذشته نیز جریان خروج پول حقیقی از بازار سهام شدت بالایی نداشت. با منفی شدن جریان پول حقیقی در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت احتمال تشدید روند خروجی جریان پول حقیقی وجود دارد.

روز شنبه، بازار سهام تغییر خاصی به نسبت روز چهارشنبه نداشت و روند معاملات همچنان در بی‌رمق و در انتظار کاهش ریسک‌های بازار سهام است. صف‌های خرید که در روز چهارشنبه تا ۱۲۸ میلیارد تومان صعود کرده بودند؛ روز شنبه صعودی شدند و صف‌های فروش ۳ درصد ریزش کردند. روز یکشنبه ارزش صف‌های خرید با ۱۸ درصد افزایش به نسبت روز شنبه به ۳۰۱ میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش با ۱ درصد افزایش به نسبت ۲۹۳ میلیارد تومان روز شنبه، تا ۲۹۶ میلیارد تومان افزایش داشت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۳.۱ میلیون تومان روز شنبه تا ۲۲.۸ میلیون تومان ریزش داشت. یکشنبه سرانه فروش هر کد حقیقی افزایش داشت و از ۲۲.۲ میلیون تومان به ۲۲.۸ میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه خرید و فروش پس از ۸۰ روز معاملاتی بار دیگر صفر شد و این دو معیار در یک سطح قرار گرفتند.

**پیش‌بینی بورس دوشنبه

اینفو بورس

با توجه به روند معاملات روزهای اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبرهای اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز دوشنبه در تداوم روند رکودی و روند نزولی شاخص‌ها در نیمه دوم معاملات روز یکشنبه آغاز خواهد شد. بازار سهام همچنان با افزایش ریسک سیاسی که به رشد ریسک سیستماتیک منجر شده مواجه است و تحلیل‌گران بازار سهام درگیر صورت‌های مالی نیم ساله شرکت‌ها هستند. در این روزها که نوسانات قیمت‌های حامل‌های انرژی و فلزات گران‌بها در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرده است؛ اثرپذیری بازار سهام از این تغییرات و خبرهای بین‌الملل خاورمیانه رشد داشته است. با این تفاسیر، یکی از عوامل مؤثر در رکود بازار سهام، عدم تحرک در بازارهای موازی شناخته می‌شود که در صورت تغییر، می‌تواند معاملات سهامی را دستخوش تغییرات کند. شکایت بانک‌ها به دولت بابت جریمه ۲۶ هزار میلیارد تومانی و لایحه بودجه ۱۴۰۳ که قرار است روز سه‌شنبه به مجلس ارائه شود از ترندهای خبری امروز بود.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۳ تا ۵ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی و اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۱ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۳ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً افت تراز کمتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس کاهش یابد.

کد خبر 36444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =