معرفی عامل رخوت بورس و عدم امکان پیش بینی آینده بازار سهام

کارشناس بازارسرمایه با اعلام شکست تصمیمات مربوط به بازار سهام و عدم امکان پیش بینی آینده، سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی را عامل رخوت فعلی بورس معرفی کرد.

به گزارش بیداربورس، محمد غفوری درباره اوضاع فرسایشی بورس که با تکرار روزهای مثبت و منفی محدود و شاخص دو میلیون واحدی همراه شده به دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازار سهام در حالی وارد سومین ماه پاییز شده که از ابتدای مهر دارای روند منفی بود و باید دید طی یک ماه پایان پاییز به چه سمتی حرکت خواهد کرد.

برای ترسیم چشم‌انداز حدودی از روند نماگرهای سهامی باید چند متغیر مهم را مدنظر قرار داد. یکی از نکات مهم در مسیریابی این بازار مباحث مرتبط با سیاست‌ های انقباضی در اقتصاد کلان است. بازار در آبان نسبت به مهر متعادل‌تر حرکت کرده اما نمی‌توان شاهد موجی از صعود قیمت سهام بود. این وضعیت ادامه دارد و تا حدودی باید شرایط را به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی گره زد.

با توجه به اینکه سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، عرضه پول را کاهش می‌دهد در نتیجه نرخ بهره بازار پول افزایش می‌یابد و این مهم هم‌زمان با بالا ماندن طولانی‌مدت نرخ در بازار پول سبب می‌شود بانک‌ها نرخ سپرده را افزایش دهند.

استمرار در اجرای سیاست‌های انقباضی، ریسک سرمایه‌گذاری در سهام را افزایش می‌دهد. از این‌ رو اگر بانک مرکزی به سمت سیاست‌های انبساطی حرکت کند، بخش عمده‌ای از مشکلات و رکود حاکم بر بازار سهام مرتفع خواهد شد. این متغیر از جمله عواملی است که می‌تواند از رخوت معاملات سهامی بکاهد اما وضعیت متغیرهای داخلی موثر بر بازار نیز بسیار حائز اهمیت است.

از منظر فاندامنتال، گزارش عملکرد اکثر شرکت‌ها رو به بهبود بوده اما چرا سرمایه‌گذاران برای این متغیر اهمیتی قائل نیستند؟ ارزندگی سهام در محدوده‌ای قرار گرفته که به‌صورت تاریخی جذاب بوده و می‌تواند بازدهی معقولی نصیب خریداران با نگاه میان‌مدت کند. این تنها متغیر مثبتی است که در بازار وجود دارد. کما اینکه کمبود نقدینگی همچنان یکی از مشکلات جدی بازار سهام است.

بر همین اساس نباید انتظار داشت بازار در این مقطع وارد مرحله صعودی شود. زمان عرضه‌های اولیه نیز مهم است. عرضه اولیه در این وضعیت بازار باعث می‌شود رکود به سمت تعمیق بیشتر پیشروی کند. بنابراین زمان پذیره‌نویسی و عرضه اولیه‌ها مهم بوده و بهتر است در شرایط رکودی این اتفاق رخ ندهد.

به طور کلی با دقت در سیاست گذاری‌های مربوط به بازار سهام، مشخص است که اکثر برنامه ها، محکوم به شکست بوده‌ و سبب عدم اطمینان به بازار در جذب پول شده‌اند.

نرخ ارز نیز برای بازار سهام مهم بوده و اگر دلار بازار آزاد سطوح بالاتری را لمس کند، طبیعتا به موجب ایجاد انتظارات تورمی جدید می‌تواند بر روند بازار سهام اثرگذار باشد. به همین دلیل پیش‌بینی وضعیت بازار سهام با توجه به وضعیت مبهم متغیرهای موثر عملا غیرممکن بوده و اگر سیاست‌های تثبیتی در بازار ارز نیز خودنمایی بیشتری کند این عامل همه بازارهای دارایی را در بر خواهد گرفت.

کد خبر 36685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =