درخواست وزیر صمت از مجلس برای حذف قیمت دستوری خودرو

قیمت‌گذاری دستوری خودرو در حالی همچنان ادامه دارد که وزیر صنعت، معدن و تجارت تلویحا از مجلس شورای اسلامی خواست دولت را برای کنار گذاشتن این سیاست کمک کند. عباس علی‌آبادی دیروز در جریان مراسم رونمایی از خط تولید اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل، با بیان اینکه خودروسازان در کنار مساله داخلی‌سازی، باید به سمت نوآوری نیز حرکت کنند، گفت: نوآوری در صنعت خودرو با قیمت‌گذاری دستوری امکان‌پذیر نیست. وی این جمله را خطاب به عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، بیان کرد تا به‌نوعی از مجلسی‌ها بخواهد وزارت صمت و دولت را در مسیر حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو کمک کنند.

به گزارش بیداربورس علی‌آبادی هرچند از روزی که به وزارت صمت آمده، تمرکز خود را روی خودروهای برقی گذاشته، اما هدف دیگری را نیز چراغ‌خاموش دنبال می‌کند و آن، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو است. هم علی‌آبادی و هم برخی معاونان وی به‌صراحت اعلام کرده‌اند که وزارت صمت موافق تداوم قیمت‌گذاری دستوری (به‌خصوص در حوزه خودرو) نیست. گویا وزارت صمت به دنبال آن است تا بازار خودرو را به سمتی ببرد که تعیین قیمت خودروهای داخلی بر عهده هیات‌مدیره خودروسازان باشد.  تحقق چنین هدفی با توجه به حساسیت اجتماعی بالا روی موضوع قیمت خودرو، کار ساده‌ای نیست، چه آنکه سیاستگذار طی چند سال گذشته نیز آزادسازی قیمت را امتحان کرد و خیلی زود پشیمان شد و به قیمت‌گذاری دستوری برگشت.

بنابراین اینکه وزیر صمت تلویحا از مجلسی‌ها بابت حذف قیمت‌گذاری دستوری کمک خواست، نشان از آن دارد که وی به‌سختی به تحقق این هدف واقف است و می‌خواهد پشتیبانی مجلس را هم داشته باشد. در مراسم دیروز وزیر صمت که تمرکز ویژه‌ای روی خودروهای برقی دارد، خط تولید اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل را افتتاح کرد. برنامه اولیه تولید در این خط، سالی هزار و ۵۰۰ دستگاه است که می‌تواند تا چهارهزار دستگاه نیز افزایش پیدا کند. در این مراسم مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه مصرف سوخت در کشور از تولید پیشی گرفته است و باید به سمت برقی‌سازی خودروها برویم، گفت: در جلسه‌ای که ۲۰ روز پیش در وزارت نفت داشتیم، اعلام شد امسال تا آن تاریخ ۸۰۰میلیون دلار بنزین خریداری شده است.

علیمردان عظیمی تاکید کرد: با توجه به تامین ارز موردنیاز این بخش از سوی بانک مرکزی اقدامات موثری را انجام خواهیم داد. با در نظر گرفتن قولی که رئیس کل بانک مرکزی به ما داده، می‌توانیم ۳ برابر آنچه (در حوزه خودروهای برقی) تا پایان سال مورد انتظار است محقق کنیم. مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه در ایران‌خودرو برنامه جدی برای برقی‌سازی خودرو در حال انجام است گفت: ساخت خودرو هیبرید تارا در دستور کار است که ۴۰درصد پیشرفت داشته است. براساس اقدامات انجام‌شده پیش‌بینی می‌شود تا ۱.۵ سال آینده تولید خودروی برقی در این خودروسازی تجاری‌سازی شود. تا آن زمان باید واردات خودروی برقی داشته باشیم.

کد خبر 36865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =