اثرات منفی ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بر حال و آینده بازار سهام

کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک متعدد بر جریان ورود و خروج نقدینگی بورس، ارزش‌گذاری و اعتماد سرمایه گذاران اثر گذاشته است.

به گزارش بیداربورس، امیرمحمد گلوانی با اشاره به اینکه بازارهای مالی و سهام طی ماه های اخیر با ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک زیادی روبرو شده اند به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: ریسک‌ها می‌توانند جریان ورود و خروج نقدینگی به بازار و ارزش‌گذاری نسبی بازار را تحت‌ الشعاع قرار دهند. از طرفی دیگر با تزریق موج نااطمینانی، افق بازارهای مالی را کمرنگ و تیره و تار می‌کنند و و باعث کاهش پیش‌بینی‌پذیر بودن بازارهای مالی می‌شوند.

در حالت کلی هم شوک‌ها بازارها را از ریل کارآیی خارج می‌کنند و نقش مثبت بازار با کاهش کارآیی آن در اقتصاد کلان کمرنگ‌تر می‌شود. بازار کارآ به بازاری گفته می‌شود که عوامل موثر قابل پیش‌بینی داشته باشد و در ارزش شرکت‌ها و ارزش بازارها اعمال شود. با این حال بخشی از بیش‌ واکنشی بازارهای مالی از جمله بازار سهام به ماهیت اقتصاد برمی‌گردد و بخشی دیگر به عوامل خارجی اقتصاد مربوط است.

نرخ ارز که متغیر تاثیرگذاری بر بازار سهام است، غالبا از محل شوک‌های خارجی از جمله تحریم، تشدید نااطمینانی‌ها بر اثر تحولات بین‌المللی و کاهش صادرات می‌تواند بازارهای مالی داخلی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

به میزانی که بازارهای مالی اثرپذیری بیشتری از عوامل خارجی در قالب شوک‌های غیرسیستماتیک و بعضا سیستماتیک  داشته باشند می‌توانند نسبت به تحلیل‌های بنیادی، بی‌تفاوت یا دچار بیش‌واکنشی شوند. از این‌ رو تاثیرگذاری بازارهای مالی داخلی بر نرخ ارز بر کسی پوشیده نیست.

در این میان نرخ‌های سیاستی و ابزارهای سیاست گذاری، انفعال خاصی را ایجاد می کند. به طور مثال در شرایط تورم ۳۰ یا ۴۰‌ درصدی با زمان تورم حدود ۱۰‌ درصدی تفاوت چندانی در نرخ بهره بدون ریسک دیده نمی‌شود که به این معنا است سیاستگذار نمی‌تواند واکنش بهینه ایی به شرایط اقتصاد کلان با ابزارها نشان دهد.

به همین دلیل شوک‌ها بیش از حد بازارها را درگیر می‌کنند. در صورتی که بازار پس از شوک‌های گوناگون، سریع‌تر به تعادل برسد و واکنش‌های زود حل‌ شونده به بازارهای مالی تزریق شود، حل شوک‌ها فرسایشی نخواهد بود و تعادل تسریع می یابد.

به‌ فرض اگر بازار به لحاظ اندازه، ضریب نفوذ و حجم معاملاتی عمق بیشتری داشته باشد، امکان تعدیل بازار پس از اصابت شوک‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. مادامی که به هر دلیلی اجازه تعدیل بازار از طریق دامنه نوسان و حجم مبنا داده نشود، موجب واکنش طولانی‌تر بازار به ریسک‌ها خواهد شد.

کد خبر 37028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =