۵ عامل تشویقی جلب اعتماد سهامداران و مسیر صعودی شاخص بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به آخرین ورود و خروج نقدینگی حقیقی ها، پنج عامل تشویقی جلب اعتماد سهامداران و صعود متعادل‌تر شاخص را اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، سپیده منصوری با بیان اینکه فشار عرضه‌ها با آغاز معاملات دیروز، سمت‌ و سوی منفی به کلیت بازار داد و رفته‌رفته فشار تقاضا افزایش یافت و نمادها و صنایع بیشتری بخصوص گروه فلزات اساسی، خودرویی و قطعات و انبوه‌سازی مورد توجه قرار گرفتند به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: هفته گذشته برآیند معاملات حاکی از ورود نقدینگی حقیقی به ارزش ۷۶۰ میلیارد تومان بود اما دیروز ۱۳۷ میلیارد تومان خروج نقدینگی ثبت شد که سومین روز متوالی خروج نقدینگی حقیقی ها بود.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در هفته گذشته حاکی از خروج ۸۹۶ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی ها بود که دیروز نیز این روند برای دومین روز متوالی با ثبت رقم ۱۴۹ میلیارد تومان ادامه یافت.

بنابراین با وجود اینکه هفته‌های گذشته، خوش‌بینی نسبتا مناسبی شکل گرفت و اکثر سهام با رشد قیمتی مواجه شدند این هفته معاملات متعادل‌تر با هیجانات کمتر نسبت به هفته گذشته انجام می‌شود.

از مهم‌ترین عوامل تشویقی می‌توان به الزام به تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت‌ها و هلدینگ‌ها اشاره کرد. تصویب کاهش این دوره از ۵ به ۳ سال در مجلس می‌تواند خیال شرکت‌های خودرویی را برای خروج از ماده ۱۴۱ تا حدودی آسوده کند. نکته مثبت دیگر عدم شمول مالیاتی برای تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی بود که می‌تواند مشوقی جهت انجام آن باشد.

عامل انگیزشی دیگر کاهش نرخ بهره بین‌ بانکی برای ۳ هفته متوالی است. در هفته‌های اخیر با حذف ریسک بودجه ۱۴۰۳ و ثبات نرخ ارز و کاهش ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک، بورس می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران و خریداران را جلب کند و در مسیر صعودی اما متعادل‌تر قرار گیرد.

در نگاه تکنیکال به شاخص کل و با عرضه‌های این هفته پولبک به سطح ۲.۱۵ میلیون واحدی است که در صورت حفظ این سطح، شاخص می‌تواند نیم‌ نگاهی به اهداف بالاتر داشته باشد.

کد خبر 37261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =