تنها محرک مثبت بورس و اقبال نمادهای کوچک + مهمترین مانع تقاضا

کارشناس بازار سرمایه با اعلام تنها محرک مثبت بورس و اقبال به نمادهای کوچک، مهم‌ترین مانع شکل‌ گیری جدی تقاضا را سیاست گذاری‌های اقتصادی دانست.

به گزارش بیداربورس، حسن رضایی‌پور با بیان اینکه نرخ دلار نیمایی در مقایسه با سایر عوامل بنیادی تنها محرک مثبت بورس است به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: این متغیر نقش بسزایی در جهت‌دهی به فضای مثبت سرمایه‌گذاری در بازار سهام ایفا می‌کند اما به دلیل وضعیت مبهم سایر متغیرهای اثرگذار به‌تنهایی نمی‌تواند جور عوامل دیگر را بکشد.

با توجه به اینکه دلار مورد استفاده صنایع به صورت مستقیم کسب‌ و کار و تجارت شرکت‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد، وقتی شرکت‌ها ارز را با نرخی بالاتر عرضه کنند، اثرات مثبتی در افزایش فروش و سودآوری آن‌ها خواهد داشت. بر همین اساس می‌توان اثر روند صعودی یک‌ماهه اخیر قیمت دلار نیمایی را بر گزارش‌های جدید منتشره در کدال مشاهده کرد. گروهی از تحلیلگران ارزش بازار را با دلار می‌سنجند و هرچقدر بهای این ارز رشد کند، پیام مثبت مخابره می‌شود. بویژه صنایع صادرات‌محور با افزایش نرخ دلار بطور سنتی با اقبال بیشتر از سوی سهامداران روبرو می‌شود.

اکنون بورس به دلیل وضعیت مبهم بودجه با تردید سهامداران دست‌به‌گریبان است. باید دید نرخ تسعیر نهایی که از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد بر چه مبنایی خواهد بود. افزایش نرخ دلار یکی از متغیرهای مهم در به حرکت درآوردن بورس است.

بازار سهام در مقایسه با بازارهای دلار، مسکن و طلا ارزندگی بهتری دارد و با جاماندگی قیمتی نسبت به تورم سال قبل نه‌تنها درگیر حباب قیمتی نیست حتی فضا برای رشد بیشتر قیمتی نیز دارد. مهم‌ترین عاملی که مانع از شکل‌گیری جدی تقاضا شده به سیاست گذاری‌های اقتصادی بازمی‌گردد که بارها در ماه‌های گذشته تضعیف شده است.

در هفته‌های گذشته نیز اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها تا حدودی از فضای مایوس‌کننده کاست اما به دلیل وضعیت غبارآلود متغیرهای اثرگذار این عامل نیز در بلندمدت اثرات را از دست خواهد داد. صنایع خودرویی از ابتدای سال تحت‌تاثیر سیاست گذاری‌های دستوری زیان گسترده‌ای را ثبت کردند. ازاین‌ رو بیراه نیست اگر تصمیمات اقتصادی را بزرگ‌ترین عامل جاماندگی بورس اعلام کرد. نرخ خوراک از اردیبهشت، سودسازی صنایع پتروپالایشی را مورد هدف قرار داد و ضربه مهلکی بر پیکره صنایع مرتبط وارد کرد. این صنایع به دلیل اثرپذیری مستقیم از تغییر نرخ خوراک وارد حواشی بی‌شماری شدند.

حتی این صنایع از ابتدای پاییز نیز نتوانستند عملکرد قابل‌قبولی ارائه دهند. بازار سهام در شرایطی قرار دارد که بیش از قبل نگران تصمیمات سیاست گذار است. علاوه بر این موضوع قیمت نفت در بودجه و مباحث مرتبط با کمبود منابع دولت از موارد بسیار مهم و اثرگذار است.

از زمانی ‌که نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز مسیری متفاوت از روند صعودی ابتدای سال را در پیش ‌گرفتند، پس از ناامید شدن سهامداران خرد از این نمادها، روند صنایع کوچک‌تر بهتر شد و رونق نسبی به این صنایع بازگشت. به نظر می‌رسد بی‌اعتمادی نسبت به اقدامات سیاست گذار بسیاری از سرمایه‌ گذاران بخصوص حقیقی‌های تازه وارد را به سمت سفارش‌های خرید در جهت نمادهای کوچک و بی‌حاشیه بازگردانده است.

کد خبر 37379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =